PDA

View Full Version : Beginner zoekt advies



Thomas84
05-05-2009, 17:37
Graag zou ik wat advies inwinnen over vechtsporten en dit lijkt me de ideale plek daarvoor.

Zelf heb ik totaal geen ervaring met wat voor 'martial art' dan ook. Tot enkele jaren terug sportte ik wel regelmatig, maar dat is door de studie stil komen te liggen. Daarbij heb ik 1,5 jaar geleden een vervelend ongeluk gehad waardoor ik nog steeds niet de oude ben om het zo maar uit te drukken.

Nu heb heb ik al een tijdje stil gezeten en wil ik graag weer wat gaan doen. Zelf zat ik aan een vechtsport te denken om de volgende redenen:

1) Ik wil me zelf kunnen verdedigen indien dat nodig is. Nu heb ik nooit noemenswaardig gevochten en het dus nooit nodig gehad gelukkig, maar de laatste tijd zit het me toch niet helemaal lekker. Vaak ben ik alleen op pad en ik kom nu toch regelmatig in situaties terecht waar ik me niet op mijn gemak voel, zeker niet als ik alleen ben. Daarnaast zijn in vrij korte tijd twee kennissen zonder reden inelkaar geslagen op straat en dat zet het je toch aan het denken. Daarom zou ik dus graag iets willen leren ter zelf verdediging.

2) Ik dacht dat het misschien goed zou kunnen zijn om mijn lichaam controle te kunnen verbeteren. Sind het ongeluk merk ik duidelijk dat mijn motoriek niet meer zo gecontroleerd en beheerst functioneerd dan eerst.

Vorige maand ben ik 25 geworden en ik heb geen enkele ervaring met vechtsporten. Ik heb geen indrukwekkend fysiek met spierkracht, ben 1,80 en weeg 60kg.

Wat zou een goede vechtsport of zelfverdedigingssport voor mij kunnen zijn? Het zelfverdediging aspect uit punt 1 vind ik belangrijker dan de lichaam beheersing uit punt 2. Lichaam behering zou ik ook middels andere sporten weer kunnen verbeteren al zou het wel leuk meegenomen zijn.

Wat denken jullie wat geschikt zou zijn voor iemand als mij?

Groeten,
Thomas

761217186
05-05-2009, 18:50
afhandelijk wat je beperking is (aangezien je nog niet helemaal de oude bent) en op basis van je eigen verhaal zal ik kiezen uit de volgende sporten.

. Krav Maga
. boksen
. kickboksen
. BJJ / Grappeling

gewoon even op Youtube kijken of bovenstaande iets voor je is.

su6

Briant
05-05-2009, 18:51
Eigenlijk elke vechtsport is goed voor jou belangrijker is dat je een goede leraar en groep hebt. Daarbij is voor jezelf belangrijk wat je voorkeur heeft, wil je graag met judopak of zonder judopak, alleen maar slaan/trappen of grapplen, of een combinatie daarvan. Wil je traditioneel of modern etc.

Defan
05-05-2009, 21:41
Ga eerst op taekwondo, full contact karate ofzo. Zo leer je alvast de basis .
Wat zwaarder worden met jouw lengte is geen slecht idee.

Jeru
05-05-2009, 21:50
Elke vechtsport is al een vooruitgang, maar je moet wel weten wat je mogelijkheden zijn. Kickboksen kan wat zwaar zijn op de knieën en rug dus weet niet of je daar problemen mee hebt. BJJ is altijd een goede mogelijkheid om kennis te maken met de sport en uiteraard judo of karate.

Geloof mij, als je begint met een vechtsport kun je meteen al aardig wat kilo's aankomen door spiergroei en het extra eten wat je waarschijnlijk moet gaan doen. Ik kwam op mijn 23e in 1 jaar tijd ook 10 kilo aan nadat ik weer begonnen was met jiu jitsu / judo.

A.F.
05-05-2009, 22:11
boksen , kickboksen.... super voor je zelfvertrouwen... en je motoriek! En probeer is te kijken wat je aan je voeding kan doen...

want 60 kilo bij 1.80 is wel licht man....

succes ermee

NielsN
05-05-2009, 22:56
boksen , kickboksen.... super voor je zelfvertrouwen... en je motoriek! En probeer is te kijken wat je aan je voeding kan doen...

want 60 kilo bij 1.80 is wel licht man....

succes ermee

Hee! Een zinnige post van Flipper in het technieken forum! En het k-woord is niet eens gevallen!

Ben het er nog eens mee eens ook: als het je om zelfverdediging en zelfvertrouwen gaat, dan zijn die twee zeker op kortere (maar ook langere) erg geschikt. Je leert gewoon letterlijk van je afmeppen. :D

Gewoon beginnen! Je kan altijd nog switchen.

En een goede school is idd belangrijk. Waar woon je?

A.F.
05-05-2009, 23:01
Hee! Een zinnige post van Flipper in het technieken forum! En het k-woord is niet eens gevallen!

Ben het er nog eens mee eens ook: als het je om zelfverdediging en zelfvertrouwen gaat, dan zijn die twee zeker op kortere (maar ook langere) erg geschikt. Je leert gewoon letterlijk van je afmeppen. :D

Gewoon beginnen! Je kan altijd nog switchen.

En een goede school is idd belangrijk. Waar woon je?

hahaha... en wat ook belangrijk is... ja ja hier komt ie



Kwark eten!

Fr3ddy
05-05-2009, 23:44
Hoi Thomas, zo uit je relaas te lezen denk ik dat een vecht cq. verdedigingssport goed bij jou zou passen. Het leuke is dat om een dergelijke sport te beoefenen een 'indrukwekkende fysiek en spierkracht' geen pre zijn en dat je door middel van het beoefenen van de sport toch ook lichamelijk bezig bent om je op deze vlakken te ontwikkelen. Volg ook zeker het advies van Flipper op.

Voor zover ik jou uit je inleiding kan inschatten denk ik dat Tae Kwark Do een vechtsport is die goed bij jou past! Groetjes en succes! Bosui!

Casparvdzouw
05-05-2009, 23:53
je moet echt wat doen aan die 60 kilo hoor! en zoals ze allemaal zeggen, je komt vanzelf wel aan als je die spieren gaat gebruiken.. zelf heb ik vanaf mijn 12e tot mijn 16e niks met mijn lichaam gedaan behalve computeren.. tot ik besloot dat ik wou kickboksen, binnen een halfjaar ben ik toen van 64 kg bij 1,82 naar 73,5 kg gegaan. + ik ben een stuk zelfverzekerder geworden doordat ik nu op een vechtsport zit.

Allinn
06-05-2009, 00:05
Ik zou zeggen beginlekker met boksen. pak eerst fun boksen om conditie en coordinatie op te bouwen. Zorg ervoor dat je tenminste 2gr eiwitten per kg lichaams gewicht per dag binnen krijg en eet ongeveer 20% meer calorieen per dag. Doe dit voor 3 maanden en kijk en post daarna je vooruitgang!

Succes buddy. Wish you all the best!

cloudwalker000
06-05-2009, 00:55
lichaam en geest moet je in balans brengen..

muay thai kickboksen is daarvoor een prima sport.
kijk het aan, ik zeg altijd, jemoet wel een beetje aanleg hebben.. een beetje straat vecht ervaring kan geen kwaad maarja meestal zie je na een paar maanden al of je technisch lekker mee komt, zo niet probeer grappling ofzo

Fr3ddy
06-05-2009, 09:27
lichaam en geest moet je in balans brengen..

muay thai kickboksen is daarvoor een prima sport.
kijk het aan, ik zeg altijd, jemoet wel een beetje aanleg hebben.. een beetje straat vecht ervaring kan geen kwaad maarja meestal zie je na een paar maanden al of je technisch lekker mee komt, zo niet probeer grappling ofzo

Haha, aanleg voor kickboksen.. straatvecht ervaring.. als het niet lukt ga maar grapplen, want daar heb je geen techniek voor nodig? Confusez moi

A.F.
06-05-2009, 10:22
lichaam en geest moet je in balans brengen..

muay thai kickboksen is daarvoor een prima sport.
kijk het aan, ik zeg altijd, jemoet wel een beetje aanleg hebben.. een beetje straat vecht ervaring kan geen kwaad maarja meestal zie je na een paar maanden al of je technisch lekker mee komt, zo niet probeer grappling ofzo


Ok dit is lame!!!!

Karel
06-05-2009, 10:31
gewoon ergens gaan kijken daarna meetrainen, kijken of je je er een beetje thuis voelt en het goed gaat met eventuele blessures vanwege je situatie..
wat je dan uiteindelijk wilt kun je alleen zelf achterkomen

DannyvK
06-05-2009, 13:08
Als je 't hele plaatje wilt zou ik kickboxen en grappling gaan doen, en als ze dat bij jou in de buurt geven, mma! Gewoon ergens lesjes mee gaan doen in iets en kijken of je het wat vind! Dat gewicht komt vanzelf wel zodra je gaat trainen, ik ben in een jaartje tijd van 64 kg naar 76 kg gegaan! Gewoon goed eten ook! :)

Il Loco
06-05-2009, 14:00
Een inhoudelijke discussie in dit gedeelte van het MF forum, een mijlpaal!

Ik dacht dat ik mager was met 70 kilo bij 1.80. Ik woog ook eerst maar rond de 65, tot ik met sporten (kracht training en muay thai) begon, toen kwam ik in no time 5 kilo aan.

Maar zorg idd wel dat je naar een goede gym gaat voor vechtsporten, want ik kan je wel een fout vertellen uit mijn ervaring.

Aangezien in mijn omgeving niet direct een goede vechtsport school voor muay thai te vinden was, besloot ik op een sportschool waar ze 1 x in de week een muay thai les houden die les mee te pakken.

De trainer heeft vroeger zelf bij mejiro getraind en heeft een A trainer opleiding gehad, en ervaring als vechter en scheidsrechter.

Maar toch moet ik zeggen dat ik meer leer van mezelf en internet dan van die ene les per week. De techniek wordt niet uitgebreid uitgelegd. En sinds een poosje is zelfs de traditionele warming up vervangen door een partijtje zaalvoetbal... Niet echt mijn ding..

En dan sta ik daar met mijn 70 kilo tegen een trainer en andere oudere van 100/110 kilo, dan verkramp ik en komt er gewoon niet uit wat ik kan..

Nu heb ik gewacht tot mijn jaar contract af was en ben ik iets verder weg bij een echte vechtsport school gaan trainen, en er ging een hele nieuwe wereld voor me open, de uitleg is veel uitgebreider, en het trainen gebeurt echt op gelijk niveau, zodat je jezelf veel beter kunt ontwikellen, je merkt gewoon echt je voor uitgang, terwijl ik bij die sportschool gewoon 'bleef hangen' als het ware.

Dus zeker goed zoeken, en probeer ook meteen eens bij verschillende gyms proeflessen, zodat je meteen een idee hebt wat de verschillen zijn, en waar je het beste gevoel bij hebt. Succes!

And last but not least:

http://www.loverendale.nl/Images/Kwark1390.jpg

Tot je erbij neervalt!

Briant
06-05-2009, 16:33
Gewicht is geen punt. Het is juist voordelig als je wat "slap" bent als je begint met trainen, dan word je meer gedwongen technisch te vechten en minder op kracht. Heel veel beginners compenseren hun gebrek aan techniek met kracht, bij mensen van 110 kilo kan die kracht hun nog best wel ergens brengen, maar helaas staat hun kracht dan de technische vorderingen in de weg. Techniek + kracht is de beste combinatie!

Fr3ddy
06-05-2009, 16:52
Ik zie het gewicht 'probleem' ook niet zo.

Mag ik even Dieselnoi aanhalen met een lengte van 188cm bij een gewicht van 60kg.

schurem
06-05-2009, 17:43
Wow, Mixfight wordt nog wel weer wat als we dit zo vol houden!

Eigenlijk heb ik aan het bovenstaande niet zo heel veel toe te voegen. Als je net begint zal je merken dat de anderen allemaal veel sterker, sneller, gemener, handiger zijn dan jij. Maakt niet uit. Van verliezen leer je meer dan van winnen. Doorgaan ondanks dat het pijn doet maakt je sterk, sterk van binnen. Niemand neemt je dat ooit weer af.

Osu, schurem

Wiseguy
06-05-2009, 17:55
And last but not least:

http://www.loverendale.nl/Images/Kwark1390.jpg

Tot je erbij neervalt!


Magere Kwark !

Lekker smaakloze kwark heerlijk

Garcia
06-05-2009, 19:43
Gewoon de vechtsport die jou het meeste leuk lijkt proberen. Denk je dat staand vechten je ding is, probeer dan muay thai, of kyokushinkai karate. Hou je meer van zelfverdedigingstechnieken door de kracht van je tegenstander te gebruiken, kijk dan naar aikido of jiu jitsu of judo. Hou je meer van ruig dan is MMA misschien wat voor jou. Dat is een combi tussen muay thai, karate, BJJ, jiu jitsu, worstelen etc.

Kijk gewoon wat je fysiek aankan zonder last te krijgen en waar je intresse ligt.

Succes!

Ow ja, en kwark eten :p

Tony
06-05-2009, 20:05
lichaam en geest moet je in balans brengen..

muay thai kickboksen is daarvoor een prima sport.
kijk het aan, ik zeg altijd, jemoet wel een beetje aanleg hebben.. een beetje straat vecht ervaring kan geen kwaad maarja meestal zie je na een paar maanden al of je technisch lekker mee komt, zo niet probeer grappling ofzo


Grrrr.. terug naar kickboxs .nl jij

http://www.planetdust.nl/pics/monopoly.jpg

PigDog
06-05-2009, 20:39
Ik zeg: DOEN.
Maakt niet uit wat, je vind je weg wel door de vechtsporttakken, net zolang tot je iets tegenkomt wat je ligt.
Gezien je fysiek zou ik zeggen thaiboksen, maar ook bij MMA hebben we volgescheten palingvellen die het goed doen. (Struve?)
Dusse....
De grootste stap is het aanmelden, de rest gaat vanzelf!

Succes.

Tony
06-05-2009, 20:44
lol... volgescheten palingvellen :lol:

Jeru
06-05-2009, 21:33
Pffff hahaha!!! :lol:

jimmyjmmr
06-05-2009, 22:48
beste Thomas,

zo te lezen wil je meer zelfvertrouwen en jezelf zekerder voelen op straat.
ook wil je je zelf kunnen verdedigen.
en dus geef je zelf al het antwoord op je vraag..... zoek een zelfverdediging sport of kunst uit en ga eens meetrainen.
krav maga,jiu jitsu,judo zijn goede (basis) "sporten" om mee te beginnen.
denk je liever aan een vechtsport dan moet je rekening houden met het feit dat je leert vechten.
vechten is niet erg maar als zelfverdediging kom je er niet makkelijk mee weg als het om propotioneel geweld gaat en als het zwakkere slachtoffer ineens de sterkere aanvaller wordt.
dit is iets om serieus over na te denken.
de budo geest of de liefde voor martial arts komt vanzelf als je vaker traint en vooruitgang boekt.
je kunt dan altijd nog alle kanten op.
succes met je keuze.

osu.....

De man van 14K
07-05-2009, 01:21
Ik zeg: DOEN.
Maakt niet uit wat, je vind je weg wel door de vechtsporttakken, net zolang tot je iets tegenkomt wat je ligt.
Gezien je fysiek zou ik zeggen thaiboksen, maar ook bij MMA hebben we volgescheten palingvellen die het goed doen. (Struve?)
Dusse....
De grootste stap is het aanmelden, de rest gaat vanzelf!

Succes.


idd de eerste afranseling als je voor het eerst met de wedstrijd groep mee traint komt vanzelf...

Thomas84
07-05-2009, 12:20
Ontzettend bedankt voor de snelle reacties! Hier heb ik heel veel aan! Ik had niet durven hopen zoveel respons te krijgen, dit doet me echt goed. :)

Inmiddels heb ik eens goed op internet rond geklikt en er is een wereld voor me open gegaan. Stiekem ben ik wel een beetje enthousiast geworden over de mogelijkheden! :blush:

Het is onmogelijk om op alle reacties in te gaan, maar ik wil er toch graag enkele belangrijke punten uitlichten die naar voren kwamen, omdat die belangrijk zijn of niet geheel duidelijk.


afhandelijk wat je beperking is (aangezien je nog niet helemaal de oude bent) en op basis van je eigen verhaal zal ik kiezen uit de volgende sporten.

. Krav Maga
. boksen
. kickboksen
. BJJ / Grappeling

Klopt het dat de afkorting BJJ voor Braziliaans Jiu Jitsu staat? En Grappeling is een algemene benaming voor een soort worstelen / grond gevecht dat in meerdere sporten voor komt? (judo achtig?)
Wat mijn beperking betreft kan ik kort zijn. Een knie lag in puin maar is redelijk hersteld. Dat gaat niet voor veel problemen zorgen.
Van mijn ene been zijn de eindposities beperkt. Die kan ik niet meer zo ver en goed bewegen als mijn goede been. Ook zit er minder spierkracht in omdat de spieren korter zijn, maar dat kan worden bijgetraint.
Na de zomervakantie hoop ik dat de platen er uit worden gehaald die er nog in zitten. Kan dat overigens kwaad om daar mee te trainen? Je zou er met het oefenen een stoot tegen aan kunnen krijgen denk ik? :blush:


Eigenlijk elke vechtsport is goed voor jou belangrijker is dat je een goede leraar en groep hebt. Daarbij is voor jezelf belangrijk wat je voorkeur heeft, wil je graag met judopak of zonder judopak, alleen maar slaan/trappen of grapplen, of een combinatie daarvan. Wil je traditioneel of modern etc.
Sowieso was ik al van plan om een goede school te zoeken als ik het echt ga doen. Persoonlijk trekt Judo me niet zo en die kleding hoeft voor mij ook niet zo. Als jullie Judo adviseren als meest geschikt, dan zal ik dat toch zeker wel overwegen.


boksen , kickboksen.... super voor je zelfvertrouwen... en je motoriek! En probeer is te kijken wat je aan je voeding kan doen...

want 60 kilo bij 1.80 is wel licht man....
Dat klinkt heel goed! Ook had ik gelezen dat het heel goed voor de conditie is en dat spreek mij ook zeer aan! (moest toch nodig aan de conditie werken)
Ik weet dat ik aan de lichte kant ben. Dat zou ik graag verbeteren. Mijn fysiek is dat van een duursporter en niet het type van de explosieve spierbundel. :blush:


Magere Kwark !

Lekker smaakloze kwark heerlijk
Ha ha, ik dacht eerst dat die kwark een running gag was hier op het forum, totdat ik het eiwitten topic hier las. Kwark moet je eten vanwege de eiwitten, heb ik dat goed begrepen? :lol:


Gezien je fysiek zou ik zeggen thaiboksen, maar ook bij MMA hebben we volgescheten palingvellen die het goed doen. (Struve?)
Ha, nou, bedankt. :D

761217186
07-05-2009, 13:13
[/quote]
Klopt het dat de afkorting BJJ voor Braziliaans Jiu Jitsu staat? En Grappeling is een algemene benaming voor een soort worstelen / grond gevecht dat in meerdere sporten voor komt? (judo achtig?)
Wat mijn beperking betreft kan ik kort zijn. Een knie lag in puin maar is redelijk hersteld. Dat gaat niet voor veel problemen zorgen.
Van mijn ene been zijn de eindposities beperkt. Die kan ik niet meer zo ver en goed bewegen als mijn goede been. Ook zit er minder spierkracht in omdat de spieren korter zijn, maar dat kan worden bijgetraint.
Na de zomervakantie hoop ik dat de platen er uit worden gehaald die er nog in zitten. Kan dat overigens kwaad om daar mee te trainen? Je zou er met het oefenen een stoot tegen aan kunnen krijgen denk ik? :blush:[/quote]

BJJ staat inderdaad voor Braziliaans Jiu Jitsu. Grappeling= BJJ zonder pak (wel wat kleine verschillen, maar dat doet er nu niet toe)

Aangezien je knie/ been niet goed genezen is moet je jezelf eerst de vraag stellen of kickboksen wel tot de mogelijkheid kan behoren, met sparren (wat er soms best hard op kan gaan) moet je de boel natuurlijk niet naar de vernielling helpen.

wat lijkt je zelf leuk dan, nu je wat filmpjes op Youtube hebt gezien?
Wel even belangrijk om te vermelden is het volgende; als je filmpjes van bijvoorbeeld BJJ bekijkt als "leek" is het goed mogelijk dat je het maar weinig aan vindt, dit komt meestal dat je het "spelletje" nog niet snapt. Mijn advies is om een paar keuzes te maken en dan een proefles te nemen.

cloudwalker000
07-05-2009, 13:26
Ok dit is lame!!!!
ik word zoo moe van jullie, echt waar.. :sleep1:

ik probeer aan te geven dat je inderdaad voor kickboksen motoriek moet hebben, je hebt het of niet. Net als dansen, je kan het of je kan het niet!
Ken gasten die al 5 jaar op de mat rond huppelen maar lijkt gewoon nergens op.. maar stond laats tegen een jongen van 16 die net 2 maanden bezig is.. gruwelijke techniek, harde stoten en trappen.. topper!
voor grappling en worstelen kun je met een hoop kracht al een eindje komen. en Nee! een beginner komt zeker niet uit een arm-bar of een triangle.
geen slecht woord over grappling/BJJ want dat is lame!! :s, ik bewonder de grondvecht gasten enorm, ben zelf ook net begonnen, heerlijk.

ik vind persoonlijk (en ik heb schijt aan wat de rest denkt) dat er 2 mensen zijn op deze wereld: Staande vechters en grond vechters en ik probeer Thomas uit te leggen dat hij lekker naar een gym moet gaan, spulletjes uit de leen-hoek moet pakken en lekker gaat trainen.

NielsN
07-05-2009, 13:33
ik word zoo moe van jullie, echt waar.. :sleep1:

ik probeer aan te geven dat je inderdaad voor kickboksen motoriek moet hebben, je hebt het of niet.
Ken gasten die al 5 jaar trainen, lijkt nergens op.. maar stond laats tegen een jongen die net 2 maanden bezig is.. gruwelijke techniek, harde stoten en trappen.. topper!
voor grappling en worstelen kun je met een hoop kracht al een eindje komen. tuurlijk, daar is ook aanleg voor nodig, uitteraard, geen slecht woord over grappling, BJJ, ik bewonder de bjj gasten enorm maar ik vind persoonlijk (en ik heb schijt aan wat de rest denkt) dat er 2 mensen zijn op deze wereld: Staande vechters en grond vechters en ik probeer Thomas uit te leggen dat hij lekker naar een gym moet gaan, spulletjes uit de leen-hoek moet pakken en lekker gaat trainen.

Ik snap hier eerlijk gezegd nog minder van dan je eerste post.

Tony
07-05-2009, 14:45
http://media.giantbomb.com/uploads/2/21733/755776-lol_que_large.jpg

A.F.
07-05-2009, 15:09
ik word zoo moe van jullie, echt waar.. :sleep1:

ik probeer aan te geven dat je inderdaad voor kickboksen motoriek moet hebben, je hebt het of niet. Net als dansen, je kan het of je kan het niet!
Ken gasten die al 5 jaar op de mat rond huppelen maar lijkt gewoon nergens op.. maar stond laats tegen een jongen van 16 die net 2 maanden bezig is.. gruwelijke techniek, harde stoten en trappen.. topper!
voor grappling en worstelen kun je met een hoop kracht al een eindje komen. en Nee! een beginner komt zeker niet uit een arm-bar of een triangle.
geen slecht woord over grappling/BJJ want dat is lame!! :s, ik bewonder de grondvecht gasten enorm, ben zelf ook net begonnen, heerlijk.

ik vind persoonlijk (en ik heb schijt aan wat de rest denkt) dat er 2 mensen zijn op deze wereld: Staande vechters en grond vechters en ik probeer Thomas uit te leggen dat hij lekker naar een gym moet gaan, spulletjes uit de leen-hoek moet pakken en lekker gaat trainen.

cloudwalker...

Snap je zelf wat je schrijft? Lame ... was die opmerking over straatvecht ervaring....

kickboks.nl misschien een ideetje?

cloudwalker000
07-05-2009, 15:19
cloudwalker...

Snap je zelf wat je schrijft? Lame ... was die opmerking over straatvecht ervaring....

kickboks.nl misschien een ideetje?

mixfight.nl, keyboard warriors.

:corsodispari_banana

schurem
07-05-2009, 15:28
bitchbitch whine whine eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens he? gewoon lekker wat lesjes pakken, zien wat je ligt, en dan bek houwen en kwark eten!

A.F.
07-05-2009, 15:29
bitchbitch whine whine eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens he? gewoon lekker wat lesjes pakken, zien wat je ligt, en dan bek houwen en kwark eten!

reps voor het kwark eten

martial-freek
07-05-2009, 15:34
Ik denk niet dat boksen, kickboksen, BJJ, grapling, full contact karate (of MMA training) een goed begin is. en zeker niet als je zo weinig weegt en niet helemaal de oude bent.
Waar je wel ff op moet letten is dat je bij al de boven genoemde sporten behoorlijke klappen kan krijgen. ik weet niet of dat handig is bij revalideren (en daarbij weet ik ook niet of je dat zo'n fijn idee vind).
zelf doe ik naast (chinees) kickboksen wing chun (ook wel ving tsun of wing tsun genoemd) en ik denk dat dta voor jou de beste optie is. je leert namelijk:
-omgaan met situaties die op straat kan tegenkomen (zonder dat je meteen echte klappen krijgt)
-zelf vertrouwen
-technieken waarvoor vrijwel geen spierkracht voor nodig is (dus in jou staat snel toe te passen)
-conditie
etc.
spieren train je ook wel maar als je echt zcihtbare spieren wil hebben zal ik er zowizo fitness bij gaan doen welke stijl of sport je ook kiest.
succes met je keuze ;)

A.F.
07-05-2009, 16:09
Ik denk niet dat boksen, kickboksen, BJJ, grapling, full contact karate (of MMA training) een goed begin is. en zeker niet als je zo weinig weegt en niet helemaal de oude bent.
Waar je wel ff op moet letten is dat je bij al de boven genoemde sporten behoorlijke klappen kan krijgen. ik weet niet of dat handig is bij revalideren (en daarbij weet ik ook niet of je dat zo'n fijn idee vind).
zelf doe ik naast (chinees) kickboksen wing chun (ook wel ving tsun of wing tsun genoemd) en ik denk dat dta voor jou de beste optie is. je leert namelijk:
-omgaan met situaties die op straat kan tegenkomen (zonder dat je meteen echte klappen krijgt)
-zelf vertrouwen
-technieken waarvoor vrijwel geen spierkracht voor nodig is (dus in jou staat snel toe te passen)
-conditie
etc.
spieren train je ook wel maar als je echt zcihtbare spieren wil hebben zal ik er zowizo fitness bij gaan doen welke stijl of sport je ook kiest.
succes met je keuze ;)

Ik was voordat ik begon met MMA en kickboksen 178 en 64 kilo ofzo en deed wingtjun... ( nu ben ik 186 en 89 kilo )

En moet je eerlijk zeggen... heb het niet lang volgehouden...het is niet uitdagend.. het rangensysteem is gewoon bullshit... degene die hoger in rang is die moet je respecteren en adoreren...daar komt het feitelijk op neer... Het is lichamelijk niet uitdagend.

Maarrrrrrr toen ik de overstap maakte naar mma en kickboksen ging er een wereld voor me open...

Dan leer je je pas echt verdedigen/knokken.... en niet van die gekkigheid met klevende handjes....

PigDog
07-05-2009, 19:44
Mijn zoontje van vier heeft ook vaak klevende handjes...

Briant
07-05-2009, 19:46
Mijn zoontje van vier heeft ook vaak klevende handjes...

Wacht maar totie in de puberteit komt :P

A.F.
07-05-2009, 19:48
Backyard Wing Chun - Intro: Sticky Hands / Kick Defense (http://video.google.com/videoplay?docid=1437611691215380886)

Jeru
07-05-2009, 22:27
Ik was voordat ik begon met MMA en kickboksen 178 en 64 kilo ofzo en deed wingtjun... ( nu ben ik 186 en 89 kilo )



Bruut dat je van MMA en kickboksen ook in de lengte kan groeien. Nou dan moet je het zéker doen!!

PigDog
07-05-2009, 22:35
Wacht maar totie in de puberteit komt :P

Dan krijgt jouw dochter klevende handjes! :whistling:

sikkwitttet
08-05-2009, 00:47
lijm voor lege banden plakken. handig

Thomas84
08-05-2009, 11:35
beste Thomas,

zo te lezen wil je meer zelfvertrouwen en jezelf zekerder voelen op straat.
ook wil je je zelf kunnen verdedigen.
en dus geef je zelf al het antwoord op je vraag..... zoek een zelfverdediging sport of kunst uit en ga eens meetrainen.
krav maga,jiu jitsu,judo zijn goede (basis) "sporten" om mee te beginnen.
Dat is wel het belangrijkste. Ook zou ik graag iets willen doen waarmee ik mijn lichaam en bewegingen weer mee verbeter.
Behalve de genoemde verdedigingskunsten Krav Maga, Jiu Jitsu en Judo die hier zijn genoemd kwam ik ook Systema tegen. Dat is niet echt een sport maar meer enkele principes voor zelfverdediging? Heb je daar wat aan of kan ik dat beter links laten liggen? (het ziet er een beetje nep uit)


denk je liever aan een vechtsport dan moet je rekening houden met het feit dat je leert vechten.
vechten is niet erg maar als zelfverdediging kom je er niet makkelijk mee weg als het om propotioneel geweld gaat en als het zwakkere slachtoffer ineens de sterkere aanvaller wordt.
dit is iets om serieus over na te denken.
Dat is goed om te weten. Toch hoop ik het nooit in het echt te hoeven gebruiken. Een gevecht ontwijk ik liever. Als ik van slachtoffer plots de sterkere aanvaller zou worden dan is dat het moment om weg te lopen. Het is meer het idee dat je jezelf kan verdedigen. De houding en zelfvertrouwen die het geeft waarmee 9 van de 10 gevechten misschien zelfs al voorkomen worden voor ze plaats vinden? (agressors pakken pakken liever een makkelijk weerloos slachtoffer denk ik)




Aangezien je knie/ been niet goed genezen is moet je jezelf eerst de vraag stellen of kickboksen wel tot de mogelijkheid kan behoren, met sparren (wat er soms best hard op kan gaan) moet je de boel natuurlijk niet naar de vernielling helpen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Aan de anderekant is het wel een sport waarmee je het been juist ook weer ontwikkeld. Is dat met andere sporten gunstiger dan? Met judo kan je ook slecht vallen denk ik?


wat lijkt je zelf leuk dan, nu je wat filmpjes op Youtube hebt gezien?
Wel even belangrijk om te vermelden is het volgende; als je filmpjes van bijvoorbeeld BJJ bekijkt als "leek" is het goed mogelijk dat je het maar weinig aan vindt, dit komt meestal dat je het "spelletje" nog niet snapt. Mijn advies is om een paar keuzes te maken en dan een proefles te nemen.Als leek heb ik dus naar BJJ gekeken en andere vormen zoals Judo. Eigenlijk heb ik niet zoveel met dat geworstel en op de grond rollen. Het is wel heel belangrijk heb ik gelezen. Het merendeel van de gevechten eindigd op de grond. Ook is het goed voor de balans begreep ik en je leert een val breken enzo.
Wat me zelf leuk leek, op basis van youtube filmpjes en informatie over de verschillende onderdelen zijn bijvoorbeeld boksen of kickboksen. Worstelen en rollen trekt mij niet zo en ben ik ook niet zo goed in denk ik. Maar ik begrijp wel dat het belangrijk is dus toch wel goed om te doen. Kun je met normaal boksen je benen wel goed ontwikkelen of kun je dan beter iets als Taekwondo oppakken?
Wat me van sporten zoals bijvoorbeeld Taekwondo een beetje tegen staat is de filosofie. Begrijp me niet verkeerd, want ik vind die sportern prachtig en heb er diep respect voor de kunst en de filosofie. Toch zou ik voor mezelf liever iets no-nonsens doen zonder allerlei bijzaken te doen als Koreaans leren of semi-religieuze dingen. Misschien verander ik nog wel van mening als ik het serieus ga proberen, maar zo kijk ik er nu een beetje tegen aan als leek.



ik probeer aan te geven dat je inderdaad voor kickboksen motoriek moet hebben, je hebt het of niet. Net als dansen, je kan het of je kan het niet!
Ken gasten die al 5 jaar op de mat rond huppelen maar lijkt gewoon nergens op.. maar stond laats tegen een jongen van 16 die net 2 maanden bezig is.. gruwelijke techniek, harde stoten en trappen.. topper!
Maar ik kan ook niet dansen ... betekend dat ik me dan beter verre kan houden van vechtsporten? :blush:


Ik denk niet dat boksen, kickboksen, BJJ, grapling, full contact karate (of MMA training) een goed begin is. en zeker niet als je zo weinig weegt en niet helemaal de oude bent.
Waar je wel ff op moet letten is dat je bij al de boven genoemde sporten behoorlijke klappen kan krijgen. ik weet niet of dat handig is bij revalideren (en daarbij weet ik ook niet of je dat zo'n fijn idee vind).
Bedankt voor de waarschuwing. Het is voor mij als leek heel erg moeilijk in te schatten. Pijntjes maakt me niet zoveel uit. Ik kan dan misschien niet vechten maar ik ben geen mietje. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik met mijn gezondheid speel.
Ik hoopte twee vliegen in één klap te kunnen slaan. Leren zelfverdedigen en gelijk mijn fysiek verbeteren. De conditie, maar met name mijn slechte been weer verbeteren.
Krijg je met trainen dan ook al gelijk zware klappen? Met boksen mag bijvoorbeeld niet onder de gordel worden geslagen toch? :blush:
Waarom zijn die sporten niet geschikt met mijn gewicht? Heb je geen gewichtsklassen of zo?



zelf doe ik naast (chinees) kickboksen wing chun (ook wel ving tsun of wing tsun genoemd) en ik denk dat dta voor jou de beste optie is. je leert namelijk:
-omgaan met situaties die op straat kan tegenkomen (zonder dat je meteen echte klappen krijgt)
-zelf vertrouwen
-technieken waarvoor vrijwel geen spierkracht voor nodig is (dus in jou staat snel toe te passen)
-conditie
etc.
spieren train je ook wel maar als je echt zcihtbare spieren wil hebben zal ik er zowizo fitness bij gaan doen welke stijl of sport je ook kiest.
succes met je keuze ;)
Ik heb rond gekeken naar Wing Chun en het lijkt een hele goede zelfverdedigingkunst wat ik lees. Het enige nadeel is dat het nergens in de buurt is te beoeffenen.

Karel
08-05-2009, 13:57
Het merendeel van de gevechten eindigd op de grond. .

ja daar heb je helemaal gelijk in, helaas..

ga maar gewoon kickboksen of boksen, dan hoef je je niet teveel bezig te houden met andere zaken dan de sport zoals 'filosofie' enzo, sommige mensen houden daar idd niet zo van...
bij beide leer je trouwens de benen en motoriek gebruiken, maar dat zul je pas echt merken als je eraan begint

A.F.
08-05-2009, 14:11
fok dat psychologische geneuzel...

je wilt sterk worden en zelfvertrouwen krijgen....

kickboksen en boksen

Wiseguy
08-05-2009, 14:19
You have to reach your inner spirit

761217186
08-05-2009, 14:37
. Wat betreft het kickboksen; De keuze moet je het niet laten afhangen van je gewicht, hier kun je aan werken. Er zijn klasses bij wedstrijden, maar bij het trainen spar je over het algemeen met iedereen. ( goede vechters houden natuurlijik rekening het beginners en het gewichtsverschil)

. Wat betreft het grondvechten; Van het rondgevecht moest ik vroeger ook niets hebben ( ik had een Karate achtergrond), nu ik het spelletje beter snap kijk ik liever naar grondgevechten en vindt ik het ook leuker om te doen.

. Wat betreft je blessure; Bij grappeling kun je ook "raar" vallen of een blessure oplopen door bijvoorbeeld een overstrekte klem, maar dat kan met bijna elke sport. Wel is het zo dat als je been nog niet goed genoeg functioneerd om er zo nu en dan een trap tegen te krijgen bij kickboksen, ik je kickboksen zal afraden. Lage trappen (lowkicks) zijn onderdeel van het spelletje en tijdens het sparren zal je er 100% zeker trappen tegen krijgen. Alleen jij kan de inschatting maken of je dit goed kunt verdragen.
Als dit geen probleem is lijkt mij kickboksen voor jou wel de juiste keuze.
Je moet gewoon wat proeflesjes nemen.

Wat betreft SYSTEMA, ik zal eerder kiezen voor een andere vechtsport, Systema wordt op de eerste plaats bijna nergens gegeven. Op de 2e plaats lijkt mij Krav Maga meer functioneel als zelfverdediging systeem.
(dit is een persoonlijke keuze)


Ik weer niet waar je woont, maar anders is Sambo mogelijk ook nog een optie? (In de regio van Zwolle zit bijvoorbeeld een goede school wat ik zo weet)

Briant
08-05-2009, 17:05
Als je je knieen wilt sparen is boksen een goede optie. Krav Maga en Systema Wing chun en al die andere onzin kun je maar beter vergeten dat word namelijk toch niet goed gegeven hier in Nederland. Je moet putten uit de bron die je gegeven is.

Je maakte btw de opmerking dat je denkt niet goed te zijn in Rollen etc... Maar dat is natuurlijk niemand in het begin. Het is een kwestie van willen.

Laat ons maar horen wat het geworden is.

NielsN
08-05-2009, 17:11
Laat ons maar horen wat het geworden is.

x2

cloudwalker000
08-05-2009, 18:26
;) koop een pistool!

schurem
08-05-2009, 20:13
duidelijk dat íe moet gaan kickboksen, en dan liefst op een school waar ze de newbs niet gelijk aan gort trappen bij het sparren!

A.F.
09-05-2009, 10:52
waar woon je thomas?

thrillseekah
09-05-2009, 14:23
als je sambo in de buurt hebt, zeker doen. lijkt mij ook wel vet

PigDog
09-05-2009, 14:44
Je raad dus iemand iets aan waar je zelf ook totaal geen benul van hebt?

thrillseekah
09-05-2009, 14:53
ik heb ook nog nooit aan een f1 race mee gedaan, maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet dat het op 4 wielen is

PigDog
09-05-2009, 15:20
Nee, maar je kan dus niet iemand aanraden om in een F 1 wagen te gaan zitten.....
Wel in skelter....

Thomas84
10-05-2009, 14:11
. Wat betreft het kickboksen; De keuze moet je het niet laten afhangen van je gewicht, hier kun je aan werken. Er zijn klasses bij wedstrijden, maar bij het trainen spar je over het algemeen met iedereen. ( goede vechters houden natuurlijik rekening het beginners en het gewichtsverschil)
Ik zou graag wat aankomen en wat meer spiermassa ontwikkelen. In het verleden is dit echter nooit echt gelukt ondanks ik wel veel heb gesport. Ook nu ik twee jaar niets doe ben ik niet dik geworden of aangekomen. Mijn lichaamsbouw lijkt nogal op het 'ectofmorf' type. Dat is geen probleem voor deze sporten denk je? :blush:
Overigens maak ik niet de illusie dat ik me snel op wedstrijden ga storten. Misschien dat het er uiteindelijk wel van gaat komen. Dat is nu alleen (nog) geen doel voor mij.


. Wat betreft het grondvechten; Van het rondgevecht moest ik vroeger ook niets hebben ( ik had een Karate achtergrond), nu ik het spelletje beter snap kijk ik liever naar grondgevechten en vindt ik het ook leuker om te doen.Ik keek nooit naar vechtsporten. Mijn interesse komt boven door omstandigheden. Vanaf nu ga ik zeker opletten en misschien ga ik het ook wel leuker vinden. Het is wel belangrijk had ik gelezen en misschien voor mij ook wel goed juist omdat het rollen en zo mij niet ligt.


. Wat betreft je blessure; Bij grappeling kun je ook "raar" vallen of een blessure oplopen door bijvoorbeeld een overstrekte klem, maar dat kan met bijna elke sport. Wel is het zo dat als je been nog niet goed genoeg functioneerd om er zo nu en dan een trap tegen te krijgen bij kickboksen, ik je kickboksen zal afraden. Lage trappen (lowkicks) zijn onderdeel van het spelletje en tijdens het sparren zal je er 100% zeker trappen tegen krijgen. Alleen jij kan de inschatting maken of je dit goed kunt verdragen.
Als dit geen probleem is lijkt mij kickboksen voor jou wel de juiste keuze.
Je moet gewoon wat proeflesjes nemen.Ik ga met mijn dokter overleggen of deze sporten mogelijk zijn en of ze goed zijn voor mijn ontwikkeling. Als kickboxen nog niet mag, is boksen of taekwondo dan een goede voorbereiding? Dat misschien gecombineerd met een judo achtig iets? Of verschillen de technieken daarvoor te veel?


Wat betreft SYSTEMA, ik zal eerder kiezen voor een andere vechtsport, Systema wordt op de eerste plaats bijna nergens gegeven. Op de 2e plaats lijkt mij Krav Maga meer functioneel als zelfverdediging systeem.
(dit is een persoonlijke keuze)Dat dacht ik al. Toevallig kwam ik het tegen tijdens het zoeken naar zelfverdediging.


Ik weer niet waar je woont, maar anders is Sambo mogelijk ook nog een optie? (In de regio van Zwolle zit bijvoorbeeld een goede school wat ik zo weet)Zwolle is mij net iets te ver reizen, ik heb geen auto en dan zou ik de trein moeten pakken. Twee uren reizen voor een training is me iets te gek.


Als je je knieen wilt sparen is boksen een goede optie. Krav Maga en Systema Wing chun en al die andere onzin kun je maar beter vergeten dat word namelijk toch niet goed gegeven hier in Nederland. Je moet putten uit de bron die je gegeven is.
Mijn knieën maak ik me geen zorgen over. Die zijn goed genezen en moeten niet een belemmering zijn. Mijn been is iets anders. Daar zitten ook nog platen in die er rond september uit gaan hoop ik.


Je maakte btw de opmerking dat je denkt niet goed te zijn in Rollen etc... Maar dat is natuurlijk niemand in het begin. Het is een kwestie van willen.Dat is ook zo. Het is alleen dat ik niet super lenig ben. Met training kan dat wel verbeterd worden natuurlijk.


;) koop een lijmpistool!
Om een agressor op straat mee vast te lijmen en dan vervolgens heel hard weg te rennen? :lol:


duidelijk dat íe moet gaan kickboksen, en dan liefst op een school waar ze de newbs niet gelijk aan gort trappen bij het sparren!
Dit had ik mogelijk eerder moeten zeggen, maar ik ben niet super lenig. Mijn benen krijg ik ook niet zo hoog als je in kickbox filmpjes ziet. Is het dan nog steeds zo duidelijk dat kickboxen het meest geschikt is? :blush:


waar woon je thomas?
Momenteel woon ik nog in Hengelo. Enschede ben ik ook veel. In beide steden zitten enkele scholen / verenigingen waar ik zou kunnen kijken.
In de omgeving zijn volgens mij deze sporten mogelijk: Boksen, Aikido, Taekwondo, Pukulan, Judo, Jiu Jitsu, Brazilian Jiu Jitsu / Grappling, Kickboxen.

PigDog
10-05-2009, 14:42
Ga naar Angelogym in Glanerbrug. Leuke groep die je niet meteen in mootjes hakt, en je kan kiezen tussen Thaiboksen of BJJ.........

761217186
10-05-2009, 14:55
Als je regelmatig in Enschede komt wordt het een stuk makkelijker. Bespreek je mogelijkheden eens met "Roy vd Wal""(op het forum "Justina")
Hij geeft in Glanenburg Grappeling & MMA bij Angelo Gym. Daar geven ze trouwens ook Kick / Taiboksen (olv Angelo).
Als ik jou was zal ik "Justina" een PM sturen en uitleggen wat je wilt en wat je beperkingen zijn.
Van de school kan ik zeggen dat je dan zeker traint bij een zeer goede school en dat ze je niet in gelijk in het dieppe gooien.

Bijna iedereen die net begint is nog niet lenig, dit maakt zeker in het begin helemaal niet uit hoor.
Die plaat in je been is een ander verhaal, dit kun je beter met de doker bespreken. Dokters staan trouwens lang niet allemaal positief tegenover vechtsport. Maar als je te horen krijgt dat je bijvoorbeeld wel mag voetballen, kun je er vanuit gaan dat je gerust ook voor diverse vechtsporten kunt gaan.

su6.. en nu niet te lang wachten en weer met 100 vragen komen, gewoon na de doker en daarna, als het mag van de dokter, wat proeflesjes nemen bij Angelo Gym.

Jeru
10-05-2009, 21:28
Juist Angelo Gym. Daar ga je het vast gezellig hebben.

A.F.
10-05-2009, 22:24
Als je regelmatig in Enschede komt wordt het een stuk makkelijker. Bespreek je mogelijkheden eens met "Roy vd Wal""(op het forum "Justina")
Hij geeft in Glanenburg Grappeling & MMA bij Angelo Gym. Daar geven ze trouwens ook Kick / Taiboksen (olv Angelo).
Als ik jou was zal ik "Justina" een PM sturen en uitleggen wat je wilt en wat je beperkingen zijn.
Van de school kan ik zeggen dat je dan zeker traint bij een zeer goede school en dat ze je niet in gelijk in het dieppe gooien.

Bijna iedereen die net begint is nog niet lenig, dit maakt zeker in het begin helemaal niet uit hoor.
Die plaat in je been is een ander verhaal, dit kun je beter met de doker bespreken. Dokters staan trouwens lang niet allemaal positief tegenover vechtsport. Maar als je te horen krijgt dat je bijvoorbeeld wel mag voetballen, kun je er vanuit gaan dat je gerust ook voor diverse vechtsporten kunt gaan.

su6.. en nu niet te lang wachten en weer met 100 vragen komen, gewoon na de doker en daarna, als het mag van de dokter, wat proeflesjes nemen bij Angelo Gym.

Lol @ Justina

761217186
10-05-2009, 23:26
Lol @ Justina

hihihi, sorry Roy:blush: bedoelde; Justinian;) hahaha

De dikke nudist
10-05-2009, 23:33
Karels?

Karel
11-05-2009, 08:00
na al dit advies op niveau verwachten we wel een verslag natuurlijk

Tsuki
11-05-2009, 08:45
ik vind die thomas nu al een irritant ventje , hoop dat ze hem goed aanpakken waar hij ook gaat trainen.

schurem
11-05-2009, 16:36
Dit had ik mogelijk eerder moeten zeggen, maar ik ben niet super lenig. Mijn benen krijg ik ook niet zo hoog als je in kickbox filmpjes ziet. Is het dan nog steeds zo duidelijk dat kickboxen het meest geschikt is? :blush:


Momenteel woon ik nog in Hengelo. Enschede ben ik ook veel. In beide steden zitten enkele scholen / verenigingen waar ik zou kunnen kijken.
In de omgeving zijn volgens mij deze sporten mogelijk: Boksen, Aikido, Taekwondo, Pukulan, Judo, Jiu Jitsu, Brazilian Jiu Jitsu / Grappling, Kickboxen.

Ja, want lenig worden kan je altijd nog. Ga maar es wat proeflesjes draaien zou ik zeggen. Wat je in youtube filmpjes ziet is maar een eerste indruk, van mensen die (door zichzelf) goed genoeg gevonden worden om aan de wereld getoond te worden, daar moet je jezelf niet mee vergelijken.

761217186
11-05-2009, 19:18
ik vind die thomas nu al een irritant ventje , hoop dat ze hem goed aanpakken waar hij ook gaat trainen.

hahaha.. ben het met je eens dat hij nu actie moet ondernemen ipv zoeken naar vragen...:D

martial-freek
12-05-2009, 11:09
Bedankt voor de waarschuwing. Het is voor mij als leek heel erg moeilijk in te schatten. Pijntjes maakt me niet zoveel uit. Ik kan dan misschien niet vechten maar ik ben geen mietje. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik met mijn gezondheid speel.
Ik hoopte twee vliegen in één klap te kunnen slaan. Leren zelfverdedigen en gelijk mijn fysiek verbeteren. De conditie, maar met name mijn slechte been weer verbeteren.
Krijg je met trainen dan ook al gelijk zware klappen? Met boksen mag bijvoorbeeld niet onder de gordel worden geslagen toch? :blush:
Waarom zijn die sporten niet geschikt met mijn gewicht? Heb je geen gewichtsklassen of zo?


Ik heb rond gekeken naar Wing Chun en het lijkt een hele goede zelfverdedigingkunst wat ik lees. Het enige nadeel is dat het nergens in de buurt is te beoeffenen.

het is goed dat je pijntjes niet erg vind want pijntjes krijg je bij elke vechtsport/martial art.
en bij wing chun (en heel veel andere vechtsporten) pak je conditie ook meteen mee,alleen je wordt er niet heel erg gespiert van...
bij boksen is het idd alleen maar stoten en alleen maar boven de gordel, maar bij ringsporten heb je sneller de kans dat je tegen behoorlijke klappen aan loopt. natuurlijk houde ze wle rekening met je maar wat hun manier van rekening houden is kan voor een leek een afranseling lijken (bewijzen van spreken natuurlijk) en daarbij komt dat er altijd ongelukke kunne geburen..

ht is wle balen dat er geen wing chun bij jou in de buurt zit.. maar ht was ook maar een sugestie je hebt veel meer van dat soort stijlen. maar waar woon je dan miss dta ik dan nog wat kan rond zoeken (voor wat mij geschikter lijkt)

PigDog
12-05-2009, 12:13
Misschien balletdansen?

De man van 14K
12-05-2009, 14:06
:bosui::neversurrender:ik zou gaan trainen bij jan Sensei Kyokushin, die zich als een soort Mr Myagi over je zal ontfermen

Karel
12-05-2009, 14:29
nou je het zegt, als er iemand advies had kunnen geven is hij het wel

martial-freek
12-05-2009, 17:25
ik had niet gezien dta je al had gezecht dat je in hengelo woonde...
in enschede zit een wingtczun school, dat is niet helemaal het zelfde als wing chun, maar de princiepes en de meeste technieken zijn het zelfde. oorspronkelijk was het ook alleen maar een andere spelling mara in de loop van de jaren hebben mensen hun eigen draai aan de stijl gegeven (en hem iets anders genoemd). hier is de site, er staan ook wat filmpjes op
http://www.wingtczun.info/styles_01.php?wert=100&sprache=0

en als je het niks vind raad ik je aan om jiu jutsu bij jou in de buurt te gaan doen.
er is wel een groot nadeel aan wing chun... het word op dit forum afgezeken, simpel weg omdat het niet lijkt op kickboksen of BJJ
en er werd ook wat gezecht over dat "kleverige handen"of "sticky hands" dat is bedoeld om voor de tegenstander irritant dichtbij te blijven (zodat je hem geen ruimte kan geven vor zn eigen "spelletje") en dat zal in het begin idd even vervelend zijn

Briant
12-05-2009, 18:37
ik had niet gezien dta je al had gezecht dat je in hengelo woonde...
in enschede zit een wingtczun school, dat is niet helemaal het zelfde als wing chun, maar de princiepes en de meeste technieken zijn het zelfde. oorspronkelijk was het ook alleen maar een andere spelling mara in de loop van de jaren hebben mensen hun eigen draai aan de stijl gegeven (en hem iets anders genoemd). hier is de site, er staan ook wat filmpjes op
http://www.wingtczun.info/styles_01.php?wert=100&sprache=0

en als je het niks vind raad ik je aan om jiu jutsu bij jou in de buurt te gaan doen.
er is wel een groot nadeel aan wing chun... het word op dit forum afgezeken, simpel weg omdat het niet lijkt op kickboksen of BJJ
en er werd ook wat gezecht over dat "kleverige handen"of "sticky hands" dat is bedoeld om voor de tegenstander irritant dichtbij te blijven (zodat je hem geen ruimte kan geven vor zn eigen "spelletje") en dat zal in het begin idd even vervelend zijn


Je praat alsof je UFC 1 2 3 en 4 nooit gezien hebt.

PigDog
12-05-2009, 20:05
Als je tegen een muai thai vechter staat, zul je toch ook sticky feet moeten hebben...

martial-freek
15-05-2009, 09:03
Als je tegen een muai thai vechter staat, zul je toch ook sticky feet moeten hebben...

als je dichtbij genoeg staat, en druk naar voren heeft kan de muay thai vechter zijn trappen niet gebruiken.. en dan maar hopen dat je ht gooed genoeg doet om er ook voor te zorgen dat hij zn knie niet kan gebruiken...
maar ik zeg niet dat je bij wing chun altijd sticky hands gebruikt, en ik zeg zeker niet dat het altijd werkt... integendeel het is juist een oefening zodat je gevoels reflexen snel genoeg worden om zo dichtbij te vechten. (zelf zou ik niet sticky hands op straat doen)

Jochem
15-05-2009, 09:26
als je dichtbij genoeg staat, en druk naar voren heeft kan de muay thai vechter zijn trappen niet gebruiken.. en dan maar hopen dat je ht gooed genoeg doet om er ook voor te zorgen dat hij zn knie niet kan gebruiken...
maar ik zeg niet dat je bij wing chun altijd sticky hands gebruikt, en ik zeg zeker niet dat het altijd werkt... integendeel het is juist een oefening zodat je gevoels reflexen snel genoeg worden om zo dichtbij te vechten. (zelf zou ik niet sticky hands op straat doen)

uhm, dat is ongeveer de domste actie die je kan doen? Bij een staande vechter dichtbij blijven.

NielsN
15-05-2009, 09:33
uhm, dat is ongeveer de domste actie die je kan doen? Bij een staande vechter dichtbij blijven.

?:confused:

edit: laat maar, ik had nog niet gezien waar je op reageerde. Nee, dat klinkt idd als een best wel dom plan.

De dikke nudist
15-05-2009, 09:38
YES!!! Een "mijn stijl is de dodelijkste"discussie.:lol:

Karel
15-05-2009, 15:01
gewoon drukpunten gebruiken bij die maithaiers

Lennie
15-05-2009, 16:39
Je praat alsof je UFC 1 2 3 en 4 nooit gezien hebt.

En schrijft alsof je groep 1,2,3 en 4 nooit heb gedaan.

Briant
15-05-2009, 16:50
als je dichtbij genoeg staat, en druk naar voren heeft kan de muay thai vechter zijn trappen niet gebruiken.. en dan maar hopen dat je ht gooed genoeg doet om er ook voor te zorgen dat hij zn knie niet kan gebruiken...
maar ik zeg niet dat je bij wing chun altijd sticky hands gebruikt, en ik zeg zeker niet dat het altijd werkt... integendeel het is juist een oefening zodat je gevoels reflexen snel genoeg worden om zo dichtbij te vechten. (zelf zou ik niet sticky hands op straat doen)

Ik neem aan dat je deze wijsheden hebt opgedaan door jarenlang sparren en competitie in verschillende vechtstijlen tegen verschillende niet-meewerkende tegenstanders en niet door het kijken van Bruce Lee filmpjes.

chief108
15-05-2009, 17:25
slappy hands kung fu FTW!!!!

martial-freek
18-05-2009, 17:12
Ik neem aan dat je deze wijsheden hebt opgedaan door jarenlang sparren en competitie in verschillende vechtstijlen tegen verschillende niet-meewerkende tegenstanders en niet door het kijken van Bruce Lee filmpjes.

idd :) ik heb tegen een aantal verschillende stijlen gespart (waaronder: tkd, kickboksen, jiu jutsu) en iedere tegenstander vind het heel irritand dta ik zo dichtbij sta, en zo maken ze fouten. dat ik zelf nog niet genoeg ervaring heb om echt te winne is een heel ander verhaal.
maar ik wil wel weten waarom is het dom om dichtbij een muay thai vechter te komen?? moet je dan bang worden van de clinch... als je traint om dichtbij te vechten en iemand anders leert om dichtbij te clinchen is ht een kwestie van wie de eerste is. maar zoals op dit forum wel vaker gebeurt worden muay thai en BJJ zowat aanbeden maar elke andere aanpak werkt niet.. als je dat denkt vind ik je pas dom!
owja en niet elke beoefenaar van kung fu haalt zn "wijsheden" uit een bruce lee film;)...

martial-freek
18-05-2009, 17:14
uhm, dat is ongeveer de domste actie die je kan doen? Bij een staande vechter dichtbij blijven.

uuhm gast, wing chun is zelf ook een staand systeem:thup: dus uhm dat maakt mij ook een staande vechter:fp:

NielsN
18-05-2009, 17:27
idd :) ik heb tegen een aantal verschillende stijlen gespart (waaronder: tkd, kickboksen, jiu jutsu) en iedere tegenstander vind het heel irritand dta ik zo dichtbij sta, en zo maken ze fouten. dat ik zelf nog niet genoeg ervaring heb om echt te winne is een heel ander verhaal.


:lol:

thrillseekah
18-05-2009, 23:35
ik heb wel vaker gezien dat een _ing_un meester ofzo zijn technieken tegen boksen, worstelen, bjj, etc laat zien, maar dan wel met een slechte tegenstander. Ik heb ook een keer een mail gestuurd naar zo'n gast die liet zien hoe je je moet verdedigen tegen een (waardeloze) double leg. Ik hem een mail gestuurd met de vraag wat het precies moest voorstellen, want een echte takedown zag ik er niet in. nooit antwoord van gekregen.

PigDog
21-05-2009, 12:25
maar ik wil wel weten waarom is het dom om dichtbij een muay thai vechter te komen??

Wat dacht je van een elleboog of een knie in je sticky face?
Mooie fantast dat je er bent!

Briant
21-05-2009, 12:46
dat ik zelf nog niet genoeg ervaring heb om echt te winne is een heel ander verhaal.

Het is goed dat je dit toegeeft maar het is een groter probleem dan je denkt. Op dit forum loopt heel wat ervaring aan vechtsport rond. Zij hebben hun reality check al meer dan eens gehad. Ik wil je niet aanvallen maar je klinkt inderdaad als een beginnende vechtsporter die nog denkt dat hij onoverwinnelijk is.
Een mooie vergelijking is iets wat mijn trainer zei over motorrijders "je hebt twee soorten motorrijders, diegene die gevallen zijn, en diegenen die dat nog niet gevallen zijn".

Jochem
24-05-2009, 22:30
uuhm gast, wing chun is zelf ook een staand systeem:thup: dus uhm dat maakt mij ook een staande vechter:fp:

JA klopt, maar jij hebt een fantasie-systeem, en zij een systeem om jouw op je bek te stompen.

Het is heel simpel.
Persoon A traint een jaar muay-thai.
persoon B traint een jaar wing chun.

Ze komen elkaar op straat tegen. Persoon A zoekt ruzie met Persoon B, want hij doet tenslotte MT dus de kans is > 50% dat hij noord-afrikaan is. Persoon B is Een opgeschoten pubertje die nog gelooft wat zijn leraar hem allemaal vertelt. Anders deed hij wel een echte sport. Persoon B denkt dit te kunnen winnen en gaat het gevecht aan.

Pesoon A wint.

vragen?

martial-freek
03-06-2009, 12:39
Het is goed dat je dit toegeeft maar het is een groter probleem dan je denkt. Op dit forum loopt heel wat ervaring aan vechtsport rond. Zij hebben hun reality check al meer dan eens gehad. Ik wil je niet aanvallen maar je klinkt inderdaad als een beginnende vechtsporter die nog denkt dat hij onoverwinnelijk is.
Een mooie vergelijking is iets wat mijn trainer zei over motorrijders "je hebt twee soorten motorrijders, diegene die gevallen zijn, en diegenen die dat nog niet gevallen zijn".

ik denk zeker niet dat ik onoverwinnelijk ben, en ik dnek ook zeker niet dat wing chun onoverwinnelijk is.. maar dat vind ik van geen enkele vecht stijl/sport.
ik doe nu 5 of 6 jaar aan vechtsport en dta vind ik niet echt meer een beginner.
en dat voorbeeld van jou vind ik wel leuk over die motor rijders en daar ben ik het ook wel deels mee eens. ik doe echt net Sanda (chinees kickboksen) erbij en ik merk wel dat ik niet echt gewend ben aan die stoten in mn gezicht (ik was nog niet gevallen en nu ben ik aan het vallen in jou voorbeeld).
maar met onze sportschool zijn we laatst op een soort trainings kamp geweest en daar doen we een soort (non contact welliswaar) sparringsdingetjes en drills, en daar merk ik echt dat ze vaak schrikken van de directe en snelle reactie. en daar is wing chun op gebouwd.

martial-freek
03-06-2009, 12:43
JA klopt, maar jij hebt een fantasie-systeem, en zij een systeem om jouw op je bek te stompen.

Het is heel simpel.
Persoon A traint een jaar muay-thai.
persoon B traint een jaar wing chun.

Ze komen elkaar op straat tegen. Persoon A zoekt ruzie met Persoon B, want hij doet tenslotte MT dus de kans is > 50% dat hij noord-afrikaan is. Persoon B is Een opgeschoten pubertje die nog gelooft wat zijn leraar hem allemaal vertelt. Anders deed hij wel een echte sport. Persoon B denkt dit te kunnen winnen en gaat het gevecht aan.

Pesoon A wint.

vragen?

ja één vraagje:
ik weet bijna zeker dat jij wing chun alleen kent van youtube (als je het uberhaupt al kent). en mocht ik hiernaast zitten en heb je wel eens gekeken bij een wing chun school dan heb ik zo'n vermoede dat je de cheung stijl van wing chun niet kent??
(en in deze vraag ga ik er even van uit dat mijn bovenste redenering juist is) waarom weet jij zo zeker dat MT gaat winne als jij die andere stijl niet kent??

A.F.
03-06-2009, 12:46
* zucht *

Keep dreaming Freek

PigDog
03-06-2009, 13:00
ja één vraagje:
ik weet bijna zeker dat jij wing chun alleen kent van youtube (als je het uberhaupt al kent). en mocht ik hiernaast zitten en heb je wel eens gekeken bij een wing chun school dan heb ik zo'n vermoede dat je de cheung stijl van wing chun niet kent??
(en in deze vraag ga ik er even van uit dat mijn bovenste redenering juist is) waarom weet jij zo zeker dat MT gaat winne als jij die andere stijl niet kent??

IK weet niet of het de Cheung stijl was, maar die duitse wingchun leraar die ik in elkaar butste had wel kleverig bloed......

Trouwens, het was in 2 klapjes gebeurd.....

Jochem
03-06-2009, 13:25
ja één vraagje:
ik weet bijna zeker dat jij wing chun alleen kent van youtube (als je het uberhaupt al kent). en mocht ik hiernaast zitten en heb je wel eens gekeken bij een wing chun school dan heb ik zo'n vermoede dat je de cheung stijl van wing chun niet kent??
(en in deze vraag ga ik er even van uit dat mijn bovenste redenering juist is) waarom weet jij zo zeker dat MT gaat winne als jij die andere stijl niet kent??

Bruce lee zei dat iemand die een jaar traint in boksen en een jaar in worstelen iemand verslaat die 10 jaar een "klassieke" zelfverdedigingssport doet. Ik hecht meer waarde aan zijn mening dan die van jou. (sorry)

Daarnaast zeg ik niet dat MT wint van elke stijl, maar van wing chump. BJJ wint wel van elke stijl. tenzij je een mengvorm van meerdere stijlen beoefent (MMA anyone)?

Blijf gewoon lekker je sport beoefenen, maar laat je niet in de luren leggen dat het zo geweldig effectief is. Het werkt vooral tegen mensen die geen drol kunnen. BJJ/MMA/MT/Boksen/Worstelen zijn stijlen waarbij je leert knokken (sparren) tegen mensen die iets kunnen, en iets terugdoen. Daarom zijn dat de beste stijlen om echt effectief te leren knokken.

uwheerser
03-06-2009, 13:31
JA klopt, maar jij hebt een fantasie-systeem, en zij een systeem om jouw op je bek te stompen.

Het is heel simpel.
Persoon A traint een jaar muay-thai.
persoon B traint een jaar wing chun.

Ze komen elkaar op straat tegen. Persoon A zoekt ruzie met Persoon B, want hij doet tenslotte MT dus de kans is > 50% dat hij noord-afrikaan is. Persoon B is Een opgeschoten pubertje die nog gelooft wat zijn leraar hem allemaal vertelt. Anders deed hij wel een echte sport. Persoon B denkt dit te kunnen winnen en gaat het gevecht aan.

Pesoon A wint.

vragen?


Hahaha:thup:

redjuh
03-06-2009, 13:31
JA klopt, maar jij hebt een fantasie-systeem, en zij een systeem om jouw op je bek te stompen.

Het is heel simpel.
Persoon A traint een jaar muay-thai.
persoon B traint een jaar wing chun.

Ze komen elkaar op straat tegen. Persoon A zoekt ruzie met Persoon B, want hij doet tenslotte MT dus de kans is > 50% dat hij noord-afrikaan is. Persoon B is Een opgeschoten pubertje die nog gelooft wat zijn leraar hem allemaal vertelt. Anders deed hij wel een echte sport. Persoon B denkt dit te kunnen winnen en gaat het gevecht aan.

Pesoon A wint.

vragen?

REPZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Fr3ddy
03-06-2009, 15:09
..maar met onze sportschool zijn we laatst op een soort trainings kamp geweest en daar doen we een soort (non contact welliswaar) sparringsdingetjes en drills, en daar merk ik echt dat ze vaak schrikken van de directe en snelle reactie. en daar is wing chun op gebouwd.

Met alle respect.. ik denk niet dat de gemiddelde MT wedstrijdvechter schrikt (of ook maar met zijn ogen knippert) van een wing chung 'flapje'. 'Sticky hands' is ook niet echt aan te raden, want dat resulteert geheid in 'slappy face'.

Briant
03-06-2009, 17:39
ik doe nu 5 of 6 jaar aan vechtsport en dta vind ik niet echt meer een beginner.
en dat voorbeeld van jou vind ik wel leuk over die motor rijders en daar ben ik het ook wel deels mee eens. ik doe echt net Sanda (chinees kickboksen) erbij en ik merk wel dat ik niet echt gewend ben aan die stoten in mn gezicht (ik was nog niet gevallen en nu ben ik aan het vallen in jou voorbeeld).


Dan spreken wij elkaar nadat je weer opgestaan bent.

De dikke nudist
03-06-2009, 20:42
ik denk zeker niet dat ik onoverwinnelijk ben, en ik dnek ook zeker niet dat wing chun onoverwinnelijk is.. maar dat vind ik van geen enkele vecht stijl/sport.
ik doe nu 5 of 6 jaar aan vechtsport en dta vind ik niet echt meer een beginner.
en dat voorbeeld van jou vind ik wel leuk over die motor rijders en daar ben ik het ook wel deels mee eens. ik doe echt net Sanda (chinees kickboksen) erbij en ik merk wel dat ik niet echt gewend ben aan die stoten in mn gezicht (ik was nog niet gevallen en nu ben ik aan het vallen in jou voorbeeld).
maar met onze sportschool zijn we laatst op een soort trainings kamp geweest en daar doen we een soort (non contact welliswaar) sparringsdingetjes en drills, en daar merk ik echt dat ze vaak schrikken van de directe en snelle reactie. en daar is wing chun op gebouwd.

Dat.

Jeru
03-06-2009, 21:40
Kunnen we deze topic niet tot sticky promoveren? :)

GerritTonijn
03-06-2009, 23:01
Elke keer als ik wing chun lees moet ik aan KFC denken.....

sorry voor de nutteloze bijdrage

dirk5
04-06-2009, 16:04
voor de TS, taub ben jij dit?

martial-freek
05-06-2009, 09:54
Bruce lee zei dat iemand die een jaar traint in boksen en een jaar in worstelen iemand verslaat die 10 jaar een "klassieke" zelfverdedigingssport doet. Ik hecht meer waarde aan zijn mening dan die van jou. (sorry)

Daarnaast zeg ik niet dat MT wint van elke stijl, maar van wing chump. BJJ wint wel van elke stijl. tenzij je een mengvorm van meerdere stijlen beoefent (MMA anyone)?

Blijf gewoon lekker je sport beoefenen, maar laat je niet in de luren leggen dat het zo geweldig effectief is. Het werkt vooral tegen mensen die geen drol kunnen. BJJ/MMA/MT/Boksen/Worstelen zijn stijlen waarbij je leert knokken (sparren) tegen mensen die iets kunnen, en iets terugdoen. Daarom zijn dat de beste stijlen om echt effectief te leren knokken.

cheung stijl is dus ook niet klassiek... en is er juist op efficientie gemaakt.. maar het maakt toch geen reed uit wat ik zeg want het enige wat hier als effectief wordt gezien is (ik citeer) "BJJ/MMA/MT/Boksen/Worstelen" en de rest (ookal is e rniet in verdiept, en wete ze er geen fuck vanaf) werkt niet.. en dan zeggen ze van wing chun beöefenaars dat ze niet verder dan hun eigen neus kijken....

martial-freek
05-06-2009, 09:55
Je moet gewoon heel sticky op de grond gaan staan en heel sticky je handen onder je oksel houden, dan komt alles goed; les 1:


http://i1.ytimg.com/vi/8w9tKNWIqyM/default.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=8w9tKNWIqyM)


en je lippen sticky op elkaar houden....

dit is bijv geen cheung stijl ;-)

martial-freek
05-06-2009, 09:56
Dan spreken wij elkaar nadat je weer opgestaan bent.
ik betwijfel of dat zin heeft niemand hier zal van mening veranderen. (ook ik niet)

A.F.
05-06-2009, 10:36
ik betwijfel of dat zin heeft niemand hier zal van mening veranderen. (ook ik niet)

Ik heb een tijdje wingtjun gedaan FReek!!! En kom nou niet zeiken dat er een verschil tussen tjun chun shun en weet ik veel wat voor combinaties nog meer zit.

Want dat verschil is MINIMAAL!!! Waarom denk je dat ik ermee gestopt ben? Omdat je er tegen een getraind iemand of iemand die een beetje kan knokken GEEN moer mee opschiet! Maar bleef jij lekker in de droom en woorden van je Sifu hangen.

We kunnen het ook uittesten hoor... Ik ben op dit moment ONGETRAIND...zwaar ongetraind... je mag je wingtjun uitproberen.

Kijken of je me kan overtuigen

uwheerser
05-06-2009, 14:21
Ik heb een tijdje wingtjun gedaan FReek!!! En kom nou niet zeiken dat er een verschil tussen tjun chun shun en weet ik veel wat voor combinaties nog meer zit.

Want dat verschil is MINIMAAL!!! Waarom denk je dat ik ermee gestopt ben? Omdat je er tegen een getraind iemand of iemand die een beetje kan knokken GEEN moer mee opschiet! Maar bleef jij lekker in de droom en woorden van je Sifu hangen.

We kunnen het ook uittesten hoor... Ik ben op dit moment ONGETRAIND...zwaar ongetraind... je mag je wingtjun uitproberen.

Kijken of je me kan overtuigen


Plaats?
Datum?
Uur?
Prijs front-row ticket?

uwheerser
05-06-2009, 14:35
cheung stijl is dus ook niet klassiek... en is er juist op efficientie gemaakt.. maar het maakt toch geen reed uit wat ik zeg want het enige wat hier als effectief wordt gezien is (ik citeer) "BJJ/MMA/MT/Boksen/Worstelen" en de rest (ookal is e rniet in verdiept, en wete ze er geen fuck vanaf) werkt niet.. en dan zeggen ze van wing chun beöefenaars dat ze niet verder dan hun eigen neus kijken....

Freek,
Ik kom zelf uit het judo. En ben sinds 2 jaar overgeschakeld op BJJ. Ik kan dus ondertusen ook wat vertellen over BJJ. En wat mij net zo aanspreekt in BJJ is het 100% sparren. Wat sowieso leidt tot een betere conditie, kracht, techniek en effectiviteit.
Anderzijds wil ik niemand uit het WT iets verwijten. Ik ken nog WT-ers, die een deftig stukje kunen knokken, net zoals ik WT-ers ken die ik met een arm submit. Dus

[quote=Jochem;749209]
Blijf gewoon lekker je sport beoefenen, maar laat je niet in de luren leggen dat het zo geweldig effectief is. ... quote]

Het komt er voor mij vooral op neer: wie traint heeft meer kans om te winnen dan wie niet traint. Welke stijl hij ook beoefent. En normaal zou jij dan als getrainde WT-er mijn punt moeten kunnen bewijzen tegen een volledig ondertrainde tegenstander. cfr. mijn vorge post.

FACT: Laat het wel opvallen dat er in geen enkel MMA circuit een zuivere WT-er kan meedraaien...

FOCUS
08-06-2009, 10:39
stijlen en systemen afkraken zegt wat over je leeftijd danwel IQ.
Is namelijk niet zo hoog.
Of je goed kan vechten hangt voornamelijk van jezelf af.
SO you think you can defeat my ...style? EN guard, I'll let you try my wu-tangstyle enz enz LOL

A.F.
08-06-2009, 11:28
Focus...

waar het op neerkomt is dat Wingtjun sifu's en dergelijke hun leerlingen vertellen ( uit eigen ervaring ) dat het de beste stijl is die er is... En niets anders kan er aan tippen...

Wat dus eignelijk niet het geval is...

schurem
08-06-2009, 13:49
ik vindt als grappler het altijd wel fijn eigenlijk als mijn tegenstander dichtbij komt. underhooks, even een beetje optillen en een tikje met de schouder et voila, side- of fullmount!

Wiseguy
08-06-2009, 14:41
Karate > *

FOCUS
12-06-2009, 10:46
dat geldt -helaas- voor vrijwel alle vechtscholen en hun leraren FLipper.
het heet EGO en het is het allereerste dat moet worden losgelaten wil iemand een stijl of systeem meester worden.
De beker moet leeg om gevuld te worden.



-terwijl ik dit zeg klinkt er mysterieuze fluitmuziek op de achtergrond-

uwheerser
12-06-2009, 10:53
Karate > *

?

Wiseguy
13-06-2009, 17:47
?

Karate > (groter of beter dan) * (alles)

Mijn nerdtaal.

GerritTonijn
16-06-2009, 13:59
Ik las net in de Quote van deze maand een interview met een Wingtjun kungfu instructor.
De 1e vraag was natuurlijk: Wat is wingtjun kungfu?

Antwoord: De meest effectieve en efficiënte vechtsport ter wereld!

Briant
16-06-2009, 16:59
Ik las net in de Quote van deze maand een interview met een Wingtjun kungfu instructor.
De 1e vraag was natuurlijk: Wat is wingtjun kungfu?

Antwoord: De meest effectieve en efficiënte vechtsport ter wereld!

Dan zal het wel zo zijn he :P