PDA

View Full Version : afgescheurde kruisbanden, iemand ervaring?



cholitzu
24-05-2009, 23:04
2 maanden geleden is mijn knie verdraaid, maar doordat ik mijn gewicht meteen weer op dat been zette, is mijn onderbeen ook zijwaarts naar binnen geklapt.

Dit heeft volgens mij wel een 10 minuten geduurd voordat het vanzelf weer terugklapte. (leek wel uren te duren)

Bij de orthopeut geweest, MRI gemaakt, maar hij kon niet met zekerheid zeggen of mijn kruisbanden waren gescheurd.

Doorverwezen naar fysio en die constateerde dat de kruisbanden van alle twee mijn knieen zijn afgescheurd. Van het andere been waarschijlijk al 20 jaar geleden.
Na de tweede behandeling zei ze dat ze het eigenlijk niet met zekerheid kon zeggen of de linker kruisband was afgescheurd.

Hoop oefeningen meegekregen om de spieren rondom de knie te verstevigen.
Als dit niet goed lukt, dan is mij verteld dat ze waarschijnlijk moeten opereren.

Nou begin ik een beetje mijn twijfels te krijgen bij al die "diagnoses" en behandelingen, en ga dan ook voor een second opinion. Mede omdat ik echt om dingen moest vragen, zoals bv is het goed om te koelen met ijs na de oefeningen . Ging hier wel automatisch vanuit, maarja een fysio therapeut dient je dat soort info toch ook meetegeven ter bevordering van het genezingsproces lijkt mij?

Iemand ervaring of tips?

Bvd.

topfighter
25-05-2009, 09:54
ik heb reeds enkele jaren geleden mijn voorste kruisbanden over gehad door heelholds en ook blijven mee trainen maar werd slechter en slechter.ben nadien geopereerd geweest en ze hebben toen aan beide knieën een nieuwe kruisband gemaakt van een pees die ze vanachter je hamstrings weghalen ....ze kunne ook kunstmateriaal gebruiken maar lichaam neemt sneller iets op dat eigen is ipv kunststof...ik kan alles terug doen ...maar duurt wel even dat de kracht terugkomt in je benen....

succes je je herstel...

FOCUS
25-05-2009, 10:04
tja,
kapot is kapot, koelen helpt daar echt niet tegen. Beetje pijndemping is alles wat koelen doet.

Laat de MRI door een andere orthopeed bekijken, op een correct gemaakte MRI moet je kunnen zien of je kruisbanden intact zijn.

IS het je achterste kruisband, dan is dat beduidend minder erg, dan wanneer je voorste kruisband eraf is gescheurd.
Bij een VKB (voorste kruis band) laesie (scheur) is een goede beoordeling van de speling op je knie noodzakelijk. Wederom een goede orthopeed of een goede fysio/manueel therapeut moet een adequate inschatting kunnen maken.

Waar woon je?

(kan helaas pas morgen dit forum weer checken, dus je moet ff geduld hebben voor een nwe reply)

cholitzu
25-05-2009, 13:08
bedankt voor de reacties.
het zijn mijn voorste kruisbanden.

het koelen doe ik alleen na de oefeningen, voor de bevordering van bloedsomloop.

Ik woon in utrecht.

iig alvastbedankt voor de reacties..

topfighter
25-05-2009, 14:26
bij mij waren het ook de voorste kruisbanden...indien ze enkel gescheurd zijn zou ik zeker rusten en zeker niet trainen en veel koelen om ontsteking tegen te gaan...fietsen/roeien op souplesse is goed voor bloedsomloop bij herstel , enkel gesloten kringoefeningen met weinig weerstand en veel reps zijn ook goed maar belangrijkste is goede rust en koeling...zeker niet gaan trappen of draaibewegingen of grapplen enz...

cholitzu
25-05-2009, 21:53
bij mij waren het ook de voorste kruisbanden...indien ze enkel gescheurd zijn zou ik zeker rusten en zeker niet trainen en veel koelen om ontsteking tegen te gaan...fietsen/roeien op souplesse is goed voor bloedsomloop bij herstel , enkel gesloten kringoefeningen met weinig weerstand en veel reps zijn ook goed maar belangrijkste is goede rust en koeling...zeker niet gaan trappen of draaibewegingen of grapplen enz...


Bedankt topfighter en focus, de fysio heeft in eerste instantie gezegd dat ze van alletwee de knieen zijn afgescheurd, dus niet ingescheurd.
Was wel erg vreemd, want ik heb geen blauwe plek of bloed uitstorting hieraan overgehouden, alleen een beetje vochtophoping.\Bij mijn andere knie hebben ze vroeger vocht afgenomen toen ik hem had verdraaid, om tekijken of er bloed in zat, dan zouden ze nl gescheurd zijn. Maar die was echt heel erg opgezwollen.

Heb nu een tijd met een kniebrace gelopen, en dat weer langzaam afgebouwd. Nu heb ik van de fysio een paar oefeningen gekregen zoals balanceren op 1 been, kniebuigingen etc.
doe zelf wel wat andere oefeningen zover ik er geen last van heb, maar zie maar een hele langzame voortuitgang, en vraag me af wat de "eisen zijn om te opereren.

topfighter
25-05-2009, 22:57
bij mij waren ze volledig over en volledig weg...te lang mee gelopen en dan trekken de banden terug of verpulveren en rafelen ze uit zodat men verplicht is om andere pezen te gebruiken...indien ingescheurd en niet gans over proberen ze via fysio enz het te verbeteren maar dat genezingsproces duurt echt langer dan een volledige vkc...ik was terug aan het trainen na drie maanden,echter waar de pees weggenomen is heb ik minder kracht ( hamstrings) maar voor mma heb ik daar geen last van...

BBC
26-05-2009, 09:23
Ik ben momenteel in revalidatie van een operatie na een volledig afgescheurde voorste kruisband. Het wordt nooit meer hetzelfde, maar zoals reeds aangegeven gaat het waarschijnlijk alleen maar erger worden zonder operatie. Je moet er later ook nog mee verder kunnen.

Je hebt twee opties voor een operatie: een vervanging vd kruisband waarbij ze afschrapingen van je hamstrings gebruiken om een niewe lichaamseigen ligament te maken (revalidatie van 6 a 8 maanden).

Of (wat ik gekozen heb omdat ik ook een beetje financieel afhang van het kunnen lesgeven) een volledig artificieel ligament waarbij je op 3 maanden tijd terug sportensklaar bent. Dit kan later wal problemen geven omdat het iets minder stevig is. Problemen van afstoting (wat vroeger wel eens het geval was) zijn met de nieuwe protheses volledig van de baan.

In beide gevallen kan je je knie nooit meer volledig overstrekken (zoals hij dus staat als je gewoon rechtstaat).

De eerste optie is zeker het meeste aan te raden.

Good luck!

cholitzu
26-05-2009, 15:58
Ik ben momenteel in revalidatie van een operatie na een volledig afgescheurde voorste kruisband. Het wordt nooit meer hetzelfde, maar zoals reeds aangegeven gaat het waarschijnlijk alleen maar erger worden zonder operatie. Je moet er later ook nog mee verder kunnen.

Je hebt twee opties voor een operatie: een vervanging vd kruisband waarbij ze afschrapingen van je hamstrings gebruiken om een niewe lichaamseigen ligament te maken (revalidatie van 6 a 8 maanden).

Of (wat ik gekozen heb omdat ik ook een beetje financieel afhang van het kunnen lesgeven) een volledig artificieel ligament waarbij je op 3 maanden tijd terug sportensklaar bent. Dit kan later wal problemen geven omdat het iets minder stevig is. Problemen van afstoting (wat vroeger wel eens het geval was) zijn met de nieuwe protheses volledig van de baan.

In beide gevallen kan je je knie nooit meer volledig overstrekken (zoals hij dus staat als je gewoon rechtstaat).

De eerste optie is zeker het meeste aan te raden.

Good luck!


Bedankt bbc, het is inderdaad ook mijn grootste angst, wat zijn de gevolgen voor later als ik niet opereer, etc.

Ook met oog op de toekomst, ik wil dit echt niet nog een keer meemaken.
Ben nu elke dag bezig oefeningen, loop zonder brace, en de orthopeut was wel optimistisch, hij zei (en de fysio therapeut ook) dat na ongeveer een 2/3 maanden revalideren de klachtten in ieder geval een stuk verminderd zouden zijn waardoor er dan niet geopereerd zou hoeven te worden, maar dan kan je volgens mij nooit meer normaal sporten en dat heeft hij dus ook afgeraden.

dus opereren zou dan zoals je al aangeeft misschien een betere optie zijn.



blijkt dat er een hoop topvoetballers rondlopen zonder kruisbanden, en puur door de spieren om je knie groot en stevig te maken.

ben er weer klaar mee.

Bedankt voor je reactie.

mdk
29-05-2009, 06:07
Damn, erg klote voor je.

succes met herstel en hou ons op de hoogte!

Anton09
31-05-2009, 13:32
Ik weet er alles van. Heb ook mijn voorste kruisband afgescheurd, ben vorige week geopereerd en lig nu dus in de lappenmand. Kan alleen maar adviseren om ook de boel operatief te laten herstellen want met eigen spieren dit gemis compenseren kan een tijdje goed gaan, maar op een gegeven moment ga je toch weer door je knie en wordt de schade alleen maar groter.

Iingescheurd of afgescheurd maakt helemaal niks uit als je kruisband beschadigd is en je blijft er door heen gaan dan zal de band zich nooit uit zichzelf herstellen. Dus het enige wat dan rest is een operatie plus een lange revalidatie.

Wat ze mij hebben verteld is dat je na een operatie alles weer functioneert zoals het zou moeten functioneren. Alleen is je strekking en buiging van het geopereerde been minder, maar als dat alles is...

Succes ermee!

cholitzu
31-05-2009, 18:04
Damn, erg klote voor je.

succes met herstel en hou ons op de hoogte!

Thanks MDK, doe ik.


en Anton 09 ook bedankt, het begint er op te lijken dat het de beste/enigste oplossing is inderdaad.


Jij ook succes met je herstel
thanks