PDA

View Full Version : Naam judo worp en serie worpen



zeilboot
10-09-2009, 22:39
Hallo

Ik heb mij hier geregistreerd in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
(Mocht dit niet in deze sectie of helemaal niet in dit forum thuis horen excusses)

Ik ben opzoek naar de naam van de volgende worp:

Tori zet seoi-nage in en laat zich op beide knieen vallen.
Uke bied verzet waarna tori uke over zich heen trekt zijn hooft op de mat zet en zijn op zijn tenen gaat staan.
Uke maakt een rol.

Verder zoek ik de verzamel naam van de volgende worpen:

Uke zet seoi-nage in.
Tori duwt uke door op de heup waarna hij uke achterover werpt en uke een rolmaakt waar na tori een houdgreep pakt.

Tori zet o uchi gari in waar na uke uitstapt.
Tori duikt tussen ukes benen door en trekt hem naar de grond.

Uke pakt de revere van tori.
Tori pakt de pols van uke en trekt deze in een beweging naar beneden los.
vervolgens pakt hij afhankelijk van de kant (links of rechts) de revere van uke onder zijn arm door vast.
Tori leunt licht breed staand tegen de schouder van uke en duikt tussen zijn bene door naar de grond.
Mogelijk legt tori zijn linker of rechterbeen over tori heen en zet een armklem aan.

Hebben jullie enig idee wat de namen of benaming van de bovengenoemde worpen samen is?

Jeru
10-09-2009, 22:44
Ik pass 'm door naar Hunter :D

jopke
11-09-2009, 00:58
bij die eerste bedoel je volgens mij een kata guruma!

die anderen week ik niet, misschien als ik het zou zien wel!

hunter of mamma weten het vast!

Briant
11-09-2009, 16:44
Die beschrijvingen zijn zo vaag en soms ook irreeel... Tori duikt tussen de benen door en trekt Uke naar de grond?????

Filmpjes zouden handig zijn.

BoerHarms
12-09-2009, 11:18
YouTube - Nage No Kata (Judo teaching video) (http://www.youtube.com/watch?v=3wsQE6K3a6s)

Budokan
11-10-2009, 20:46
1e worp blijft gewoon een seoi nage, heeft geen andere naam.
De 2e groep worpen zijn staande kanteltechnieken (maki komi). Krijg je bij judo geen punten voor (ook al gooi je uke wel) maar je komt wel erg goed uit op de grond.
Je moet wel erg dichtbij komen en dan is een goede judoka je meestal wel te snel af.

Briant
11-10-2009, 21:03
Maki Komi krijg je zeker wel punten voor. Je bedoelt waarschijnlijk Hikomi Waza.

HUNTER
12-10-2009, 13:06
Die eerste lijkt me seoi-otoshi

en de groep waar je het over hebt zijn Hikomi technieken. Dit een een beetje vaag verhaal. Vroeger werden deze technieken aangeduid als 'technieken die geen worp zijn maar waarmee je wel naar de grond komt'. De controle op de grond was vaak het uitgangspunt.
Momenteel is in wedstrijden het onderscheid tussen hikomi technieken en worpen nagenoeg weg. Voor een hikomi kun je punten krijgen, net als voor een worp. Op dan-examens worden nog wel hikomi technieken gevraagd, maar dit zijn dan technieken waarbij je vanuit een staande positie in een beweging overgaat naar een controle of submission op de grond.