PDA

View Full Version : jiu jitsu/judo training ipv bjj



akira
14-09-2009, 16:47
Ik heb een paar keer bjj getrained, maar ik kan in Utrecht geen school vinden die dichtbij genoeg is. Ik vroeg me af of trainen in jiu jitsu en judo al iets van een basis kan geven, of staan ze te ver van bjj af?

Cave
14-09-2009, 16:56
Denk dat je erg bedrogen uitkomt als je judo/jiu-jitsu gaat trainen in de hoop dat je hiermee een goede basis kunt leggen voor bjj.

De meeste jiu-jitsu-docenten focussen op het staande vechten en klemmen aanleggen. De meeste judokas trainen wel eens newaza (judo op de grond) maar uit ervaring weet ik dat judokas erg veel moeten afleren van wat ze geleerd hebben als ze aan bjj beginnen.

Wat betreft bjj in Utrecht, ik weet dat Mathieu Peters bezig is om in de omgeving van Utrecht een nieuwe trainingslokatie te vinden dus wellicht kun je binnenkort alsnog aan bjj in Utrecht of omgeving beginnen.

akira
14-09-2009, 17:33
Thanks voor de info. Dan ga ik het risico niet nemen, en hou ik de site van yamasaki wel in de gaten. Vraag me wel af wat er mis is met Utrecht. BJJ lijkt redelijk groot te worden in Nederland, maar hier komt niets voor langere tijd van de grond (of ik mis iets?). In ieder geval bij deze een aanmelding dus als er iemand hier iets opstart ;)

Briant
14-09-2009, 17:47
Ze hebben ook een locatie in Zeist, dat is niet te ver van Utrecht toch.

akira
14-09-2009, 17:52
Uur heen, uur terug voor mij. Gegeven dat ik als ik train ook meerdere keren in de week wil gaan, kost me dat 4 a 6 uur aan reistijd. Voor de ene is dat wellicht niet veel, voor mij zit dat er gewoon niet in. Ver is nogal een relatief begrip...

thrillseekah
14-09-2009, 17:57
Q_Q

akira
14-09-2009, 19:17
Sorry man

Briant
14-09-2009, 22:44
Tis een kwestie van hoe graag wil je het. Een uurtje heen en weer met de bus/trein is geen echt probleem je kan lekker huiswerk maken of wat dan ook in die tijd. Beetje trainen en weer naar huis. In andere landen is een uurtje reisen peuleschil. Maar als je het er niet voor over hebt zul je je genoeg moeten stellen met Judo of Jiu Jutsu.
Ik hou persoonlijk heel erg van judo, heb ook het geluk goede grond instructie te krijgen. Maar meestal is die grond instructie niet goed. Judo is wel een goede basis om BJJ of een andere vechtsport te gaan doen.
Keuzes, prioriteiten daar gaat et om.

NielsN
14-09-2009, 22:54
Nou, gelukkig is dit probleem opgelost, want Mathieu Peters geeft momenteel geen training meer in Zeist...;)

Momenteel in Culemborg (dus dat is ongeveer net zo ver, akira) en zoals Cave zei, binnenkort hopelijk in Utrecht.

Tony
15-09-2009, 08:36
anyway... ik zie niet in waarom judo niet voor een goede basis kan zorgen.... Tuurlijk is het een heel ander spelletje... Maar bij BJJ begin je ook staande... dus vanuit daar kan je al heel ver komen met alleen judo.

Dus als er geen BJJ school te vinden is en je wilt toch "iets" doen... waarom dan geen
judo?

iets is beter dan niets.

NielsN
15-09-2009, 09:05
Dan kan je in Utrecht volgens mij echt beter gaan worstelen. Op de Halter wordt worstelen nu gecombineerd met grappling. Is erg de moeite waard.

FOCUS
15-09-2009, 12:52
utreg? lesje escrima pakken bij Frans Stroeven :)

Muay Thai Elite
15-09-2009, 13:25
Aikido lol.

Briant
15-09-2009, 16:52
Dan kan je in Utrecht volgens mij echt beter gaan worstelen. Op de Halter wordt worstelen nu gecombineerd met grappling. Is erg de moeite waard.

De Halter is idd ook een goede optie.

JonE
15-09-2009, 17:07
Ik zelf reis anderhalf uur om te trainen dus ben op een avond 3 uur kwijt maarja doe het met plezier. Ligt er gewoonaanhoe graag je het wilt.

akira
16-09-2009, 11:02
Thanks voor de reacties (min die van onze crybaby). Weet niet hoe dat reps gedoe werkt, maar mocht ik ooit kunnen geven dan komt het nog. @JonE/Briant: Klopt inderdaad dat mijn prioriteit bij bjj wellicht minder hoog is dan zou moeten. Maar ja, in drukke periodes kan de combo lang reizen+sporten gewoon niet altijd, terwijl je dan juist wilt sporten (ik althans). Ik probeer eerst de halter denk ik, en als ik grapplen na drie maanden alleen maar tappen (weinig grappling talent hier) nog even leuk vind, heroverweeg ik eea. Thanks!

NielsN
16-09-2009, 11:33
Thanks voor de reacties (min die van onze crybaby). Weet niet hoe dat reps gedoe werkt, maar mocht ik ooit kunnen geven dan komt het nog. @JonE/Briant: Klopt inderdaad dat mijn prioriteit bij bjj wellicht minder hoog is dan zou moeten. Maar ja, in drukke periodes kan de combo lang reizen+sporten gewoon niet altijd, terwijl je dan juist wilt sporten (ik althans). Ik probeer eerst de halter denk ik, en als ik grapplen na drie maanden alleen maar tappen (weinig grappling talent hier) nog even leuk vind, heroverweeg ik eea. Thanks!

Ok. Zie je maandag. :D Ben Stelte geeft dan training: maak je borst maar nat. :whistling:

Briant
16-09-2009, 16:41
@JonE/Briant: Klopt inderdaad dat mijn prioriteit bij bjj wellicht minder hoog is dan zou moeten.

Niets moet hoor.