PDA

View Full Version : misselijk/ duizelig bij hoge inspanning



inc
16-09-2009, 14:57
Heb de laatste 1,5 jaar last van misselijkheid en duizeligheid bij hoge inspanning. Krijg dit bij circuittraining- heuvelsprints en oa ook bij sparren( grappling). Wanneer ik bv 8 km hardloop heb ik nergens last van.
Mijn hartslag lijkt hoger dan normaal. mijn ademhaling is nog relatief kalm. Ik voel mij dan slap-duizelig en wordt misselijk. ik krijg het gevoel alsof mijn ogenheel diep liggen en soms trek ik wat wit weg. Als ik overgeef( vinger in mijn keel) gaat de misselijkheid weg.
Heb in het begin bloed laten prikken, maar hier kwam niets uit. zou voeding kunnen zijn, maar ookal let ik hier op veranderd dit niet de situatie.

Andere hypothese zou kunnen zijn: lage bloeddruk( of hoge?). Heeft iemand herkenbare symptomen of een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het kan verhelpen.. bij voorbaat thanks

Karel
16-09-2009, 15:45
heb het zelf gehad toen ik probeerde te trainen terwijl ik vaak van huis was, daardoor at ik de hele dag door brood ipv goede maaltijden. Zag vaak bleek na de trainingen en voelde me soms ook nogal lichthoofdig, dacht er alleen niet zoveel van en heb steeds gewoon doorgezet. Het kon bij mij ook wel prima, je past je er ook op aan, zijn vaak anderen die zien dat je bleek ziet ofzo...
Toen ik het brood kon minderen en weer gewoon 3 keer op een dag goed at merkte ik in een keer verschil, gewoon warm eten voor de training en het ging weer prima en kon veel meer presteren. Iemand vertelde me dat dat bij mij wel eens de suikerspiegel kon zijn die dus veel heen en weer ging door het vele brood en weinig goede voedingstoffen.

ben verder geen voedingsexpert dus daar heb ik niet echt nuttig advies over. ben daarna wel overgegaan op weer kwark eten na de training en soms ervoor
overgeven deed ik trouwens niet.

Worf
16-09-2009, 16:52
Heb de laatste 1,5 jaar last van misselijkheid en duizeligheid bij hoge inspanning. Krijg dit bij circuittraining- heuvelsprints en oa ook bij sparren( grappling). Wanneer ik bv 8 km hardloop heb ik nergens last van.
Mijn hartslag lijkt hoger dan normaal. mijn ademhaling is nog relatief kalm. Ik voel mij dan slap-duizelig en wordt misselijk. ik krijg het gevoel alsof mijn ogenheel diep liggen en soms trek ik wat wit weg. Als ik overgeef( vinger in mijn keel) gaat de misselijkheid weg.
Heb in het begin bloed laten prikken, maar hier kwam niets uit. zou voeding kunnen zijn, maar ookal let ik hier op veranderd dit niet de situatie.

Andere hypothese zou kunnen zijn: lage bloeddruk( of hoge?). Heeft iemand herkenbare symptomen of een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het kan verhelpen.. bij voorbaat thanks

Heb je hier last van gedurende heel je training of alleen aan het begin?

Zou ook kunnen liggen aan een te weinig hemoglobine (rode bloedcellen) welke zorgen voor de zuurstoftransport. Dit kan je verhelpen door ijzer te supplementeren. Weet je toevallig de waardes van je bloedprikken?

Verder weet ik niet hoever je van tevoren gegeten hebt en of je een goede warming-up hebt?

inc
16-09-2009, 20:19
thanks voor de reacties... ijzer zou inderdaad iets kunnen zijn. qua voeding zit het naar mijn idee best snor...

SjorsWilms
17-09-2009, 19:58
misschien moet je niet bewust overgen (vinger in de keel) heb je boulimia ofzo??? denk dat je te weinig of niet goed eet (weinig energie)

FOCUS
17-09-2009, 20:27
ja inderdaad waarom steek je je vingers in je keel?
is wel beetje raar dat je dat doet bij misselijkheid van trainen...als je iets gegeten hebt waarvan je misselijk of ziek wordt of zo, dan kan ik het me nog wel ergens voorstellen, maar als je dat doet omdat je van het TRAINEN misselijk wordt, dan is dat wel een rare actie hoor...
..eet je eigenlijk wel genoeg?

Briant
17-09-2009, 23:51
Een van de dingen die duizeligheid en misselijkheid activeert is het eten van verkeerd eten voor de les. Voornamelijk vette hap kan dit veroorzaken. Ook is het zaak genoeg water te drinken, uitdroging kan ook misselijkheid veroorzaken.
Daarbij raad ik je aan goed je adem onder controle te houden. Adem alleen door je neus tijdens randori (ne waza). Blijf ook ademhalen tijdens inspanning "niet persen".

Verder zou het ook wel een idee zijn om eens langs de dokter te gaan, en even je hart te laten nakijken. Misschien is het niets maar zou iig fijn zijn om te weten toch.

FOCUS
18-09-2009, 13:23
ik ben nog nooit duizelig geweest van verkeerd eten

schurem
18-09-2009, 14:21
dan heb jij nog nooit van olga's russische paddenstoelensoep geproefd :P

The Bulldog
19-09-2009, 15:17
kort voor het trainen eten....bloed gaat meer nbaar de maag ivm verteren...

gelijk sporten...

spieren krijgen betere doorbloeding en vragen om meer bloed...

dat je dan duizelig wordt kan maar zo....

even op je rug gaan liggen benen omhoog en losschudden....als na enkele minuten het beter is zal ik eens je eettijd gaan aanpassen(mits dit het geval is)

En misschien je bloeddruk even laten checken...

je hebt het tijdens pittige trainingen...is het niet misschien ademhaling en conditie....

Je noemt heuvelsprints en circuittrainingen...
bij deze trainingen kotste ik regelmatig...voelde me zielig, was loom , duizelig enz enz...
ik zorgde voor suikeraanvulling tijdens mijn traing (sportdrank...

Maar ja voor mij was dit innerent aan die soorten training....

inc
19-09-2009, 21:04
bedankt voor de tips en reacies... moest wel een beetje lachen om de bolimia comment...
zeker niet van toepassing...
ga komen de tijd experimenteren met voedsel... hoewel ik toch het een en ander al geprobeerd heb... mocht ik de oplossing vinden laat ik het weten. Als er nog meer ideeen zijn hoor ik het graag.

Tykill
24-09-2009, 15:22
Ik heb ook een paar keer die duizeligheid gehad en zelfs zwarte vlekken voor me ogen.
Van mijn ervaring kwam het vaak door slaap te kort en TE intensief getraind zonder te eten.

Rougemonkey
24-09-2009, 18:30
Lijkt mij eerder een symptoom van een beperkte glycogeenvooraad in de spieren/organen, dan wel lage bloedsuikerspiegel, dan wel hypoglykemie.

Eet je weinig koolhydraten? Kan hiermee te maken hebben.

Hoeveel kcals eet je ongeveer op een dag? Enig idee?