PDA

View Full Version : draait buma Stemra alle nederlandse site de nek om?



chief108
02-10-2009, 23:13
Buma/Stemra wil geld voor muziek op blogs

Van onze redactie
Gepubliceerd op 02 oktober 2009 16:17, bijgewerkt op 2 oktober 2009 16:29

AMSTERDAM -
Webloggers die muziekfilmpjes op hun site zetten moeten daarvoor gaan betalen. Het minimumtarief is 130 euro. Daarvoor mogen website-eigenaren zes muziekfilmpjes online zetten.
http://www.volkskrant.nl/multimedia/archive/00148/hyves_148018n.jpg (http://www.volkskrant.nl/multimedia/archive/00148/hyves_148018m.jpg) De netwerksite Hyves (ANP)


Dat blijkt uit een brochure (http://www.bumastemra.nl/NR/rdonlyres/DF0B3120-8850-4DF1-ACD6-17F94B0BB18C/0/Brochure_Digitale_Muzieklicenties_2010.pdf) waarin Buma/Stemra, dat de auteursrechten int voor muzikanten, componisten en muziekuitgevers, de regels voor 2010 uiteenzet. De organisatie maakt geen onderscheid tussen commerciële websites en amateurs die geen winstoogmerk hebben, zoals webloggers.
Stenen tijdperk

Een woordvoerster van Buma/Stemra zegt in een reactie dat de organisatie niet van plan is om achter webloggers aan te jagen. ‘Daar ligt natuurlijk niet onze focus.’ Toch heeft de brochure tot ophef geleid. CDA-Kamerleden Pieter Omtzigt en Nicolien van Vroonhoven hebben Kamervragen (http://www.cda.nl/Default.aspx?tabid=368&EntryID=3092&language=nl-NL) over de plannen gesteld aan staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) en minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie).
‘Elke Hyves-pagina heeft tegenwoordig wel muziekfragmenten’, aldus Omtzigt. ‘Als ze dit echt van plan zijn, dan komen veel ouders nog voor een vervelende verrassing te staan.’ Volgens het Kamerlid komen de auteursregels ‘uit het stenen tijdperk’.
Buma/Stemra zegt overigens dat een eventuele rekening naar de eigenaar van de website gaat. Dat betekent in het geval van Hyves dat niet de gebruiker, maar het sociaal netwerk een licentie moet aanschaffen.



:eek:


dat gaat dus ook op voor Mixfight?

thrillseekah
02-10-2009, 23:15
voor de zoveelste keer bewijzen ze dat ze uitzuigende eikels zijn bij buma/stemra

Vitor Belfort
02-10-2009, 23:18
Dit zijn inderdaad auteurs-regels uit het stenen tijdperk. Belachelijk dat men in deze tijd nog geen regels hebben aangepast en deze belachelijke regels hanteren!

Donjopie
02-10-2009, 23:46
wat een debielen zeg !!!
hebben ze geld tekort ofzo ? nieuwe regel van vandaag :........want we moeten ff inkomsten hebben.

NTT-FX
03-10-2009, 01:32
De whois info toch maar vlot verkassen naar het buitenland jongens ? ;)

TPB lacht zich nog steeds de pleuris om die move ( terecht trouwens )
Ik heb m'n domeinen altijd op een naam in het buitenland staan en bij buitenlandse hosters.
Als ik youtube clips op m'n site wil pleuren dan doe ik dat gewoon , de content staat niet eens op mijn site.
Ik voorzie alleen in een andere mogelijkheid tot het kijken naar dezelfde content.

V/d Hoeven en Heemskerk keken zeker ff de andere kant op toen die #censuur!# uit H'dorp dit ultra stupide plan bedachten.

Nelie , doet eens heel vlot ingrijpen bij dat stelletje godvergeten #censuur!#

Mocht het nou echt uit de klauwen lopen met dat stelletje halve zolen dan weet ik nog wel wat exotische hosters die nergens moeilijk over doen ;)
Echt makkelijk zal het niet worden maar met een beetje extra sponsoring is mixfight.mf te doen ( als die leipo's op st. maarten een beetje mee willen werken uiteraard ;) )

KayOne
03-10-2009, 01:44
gaat het nou alleen om een .nl domein of ook alle andere die in nederland worden gehost?
ik haat deze gedoe met buma en stemra

ICON
03-10-2009, 08:04
ja buma vind ik nog wel gaan maar die stemra das pas n eikel

Donjopie
03-10-2009, 11:33
ja buma vind ik nog wel gaan maar die stemra das pas n eikel

hahaha

Biiyen
03-10-2009, 12:12
Internet gaat nog leuk worden... betalen voor kranten die je niet leest, betalen voor filmpjes die je te kakken wilt zetten en als je het download wordt je direct aangeklaagd.

chief108
05-10-2009, 08:17
ben benieuwd wat zoiets nou daadwerkelijk in gaat houden voor een site zoals Mixfight

wat ze moeten gaan betalen
of wat ze moeten doen om te voorkomen dat er muziek gepost wordt hier
want alle joeptjoep filmpjes blokken is ook geen optie aangezien je dan ook alle leuke MA gerelateerde filmpjes kwijt bent

spannend hoor :)