PDA

View Full Version : incasserings vermogen



Tykill
02-11-2009, 13:14
Dag vechters,

Ik kickboks nu anderhalf jaar en train 2 tot 3 keer per week.
Ik ben 1,95 meter lang en weeg 78 kg en wil binnenkort wedstrijden vechten.

Het is alleen zo dat tijdens het sparren ik snel het idee krijg dat ik weinig kan hebben (incasseren). Vooral een goede tik op mijn hoofd gaat het licht eventjes uit en voel ik dat ik er niet nog 1 moet krijgen anders lig ik.

Ook bij een goede stoot/trap/knie op mijn borst/lever merk ik dat ik weinig kan hebben.

Ik weet dat je buikspieren trainen ertegen helpt maar ik kan moeilijk mijn voorhoofd trainen. :twak: <== (geschikte afbeelding)


Mijn vraag is, weten jullie of er lichamelijk het incasserings vermogen bij het hoofd van een vechter veel kan verschillen? kan iedereen ongeveer hetzelfde hebben?

Of is het gewoon een kwestie van geluk hebben en met een hard hoofd zijn geboren?

Groeten Tycho

Garcia
02-11-2009, 14:12
Niemand wordt met een hard hoofd geboren. Net zo min als 't dooie schenen fabeltje.

Door veel te trainen, sparren train jij je incasseringsvermogen, maar ieder mens is anders. De een heeft een glazen kin, de ander een van steen, m.a.w. de een kan meer hebben dan de ander ongeacht hoeveel jij ook traint.

Ga gewoon die ring in en doe je ding, speel jou spelletje en maak je niet te druk om een paar tikken want die horen er gewoon bij.

Succes!

Tykill
03-11-2009, 09:13
Niemand wordt met een hard hoofd geboren. Net zo min als 't dooie schenen fabeltje.

Door veel te trainen, sparren train jij je incasseringsvermogen, maar ieder mens is anders. De een heeft een glazen kin, de ander een van steen, m.a.w. de een kan meer hebben dan de ander ongeacht hoeveel jij ook traint.

Ga gewoon die ring in en doe je ding, speel jou spelletje en maak je niet te druk om een paar tikken want die horen er gewoon bij.

Succes!


Maar denk je ook hoe meer tikken je tegen je hoofd hebt gekregen hoe harder je hoofd wordt?

En wat is het dooie schenen fabeltje als ik vragen mag? :)

Muaythai_J
03-11-2009, 09:58
Ben het eens met zoals Garcia verteld, Ook ben ik van mening dat wanneer je traint door goed hard te sparren met een gelijkwaardige tegenstander je een hoop leert incasseren. Zeker géén ongecontroleerde haymakers op elkaar uitvoeren maar de juiste technieken en gewoon net even een tandje hoger. En nee je krijgt géén harder hoofd door klappen te vangen maar je zult er wel aan wennen!

Het fabeltje over de schenen kan ik ook nog niet geloven, er wordt beweert dat sommige vechters hun schenen niet voelen bij harde trappen. Ook zou je ze kunnen trainen om gevoelloos te worden, ik denk dat vele vechters op dit forum het met me eens zijn dat t nog altijd vervelend kan zijn!

Iedereen heeft zo zijn bepaalde krachten/grenzen. Éénmaal in de ring voel je de pijn minder en leun je gewoon op de technieken die je geleerd hebt!...

Remember, KEEEP BREATHING!

Garcia
03-11-2009, 11:02
Maar denk je ook hoe meer tikken je tegen je hoofd hebt gekregen hoe harder je hoofd wordt?

En wat is het dooie schenen fabeltje als ik vragen mag? :)

Nee dat absoluut niet. Zie de reactie van Muaythai_J ;)
Kwestie van lekker gecontroleerd sparren.

Dooie schenen fabeltje,

Haal ijs uit de vriezer en wrijf dit lekker over je scheen heen en weer (kan ook met een bevroren blikje bier) Herhaal dit dagelijks zo veel mogelijk en wanneer je zenuwen dood worden zodat je heel stoer tegen lantaarnpalen aan kan gaan trappen en de show steelt met z'n stoere acties ;)

Worf
04-11-2009, 10:24
Ben het eens met zoals Garcia verteld, Ook ben ik van mening dat wanneer je traint door goed hard te sparren met een gelijkwaardige tegenstander je een hoop leert incasseren. Zeker géén ongecontroleerde haymakers op elkaar uitvoeren maar de juiste technieken en gewoon net even een tandje hoger. En nee je krijgt géén harder hoofd door klappen te vangen maar je zult er wel aan wennen!


Remember, KEEEP BREATHING!

Toch heb ik ooit wel eens een documentaire gezien op NGC waarin je zag dat monniken zo'n 3000x per dag met hun hoofd tegen zandzakken aan bonkte. Het gevolg was dat ze op scans aantoonbaar dikkere en hardere botmassa kregen..

bryan
04-11-2009, 14:21
Toch heb ik ooit wel eens een documentaire gezien op NGC waarin je zag dat monniken zo'n 3000x per dag met hun hoofd tegen zandzakken aan bonkte. Het gevolg was dat ze op scans aantoonbaar dikkere en hardere botmassa kregen..

deden ze dat ook met hun kin dan ??

Rverm
04-11-2009, 15:51
Ik ben 1,95 meter lang en weeg 78 kg en wil binnenkort wedstrijden vechten.

met die lengte en dat gewicht kan je waarschijnlijk wel je voordeel halen met het op afstand houden van je tegenstander...

mikeymcd
04-11-2009, 18:05
Zorg dat je niet ongecontroleerd vecht. Zolang je klappen ziet aankomen kan je ze wel hebben. Zodra je ze niet ziet, gaat het licht veel sneller uit. Zorg dat je altijd goed blijft kijken!!

jk
13-11-2009, 00:35
Toch heb ik ooit wel eens een documentaire gezien op NGC waarin je zag dat monniken zo'n 3000x per dag met hun hoofd tegen zandzakken aan bonkte. Het gevolg was dat ze op scans aantoonbaar dikkere en hardere botmassa kregen..

Meestal beginnend op zeer jonge leeftijd. En zijn gedoseerde bonken. Maar schijnt, op welke manier dan ook, toch zeker effect te hebben.

goro
13-11-2009, 09:50
Ben het eens met zoals Garcia verteld, Ook ben ik van mening dat wanneer je traint door goed hard te sparren met een gelijkwaardige tegenstander je een hoop leert incasseren. Zeker géén ongecontroleerde haymakers op elkaar uitvoeren maar de juiste technieken en gewoon net even een tandje hoger. En nee je krijgt géén harder hoofd door klappen te vangen maar je zult er wel aan wennen!

Het fabeltje over de schenen kan ik ook nog niet geloven, er wordt beweert dat sommige vechters hun schenen niet voelen bij harde trappen. Ook zou je ze kunnen trainen om gevoelloos te worden, ik denk dat vele vechters op dit forum het met me eens zijn dat t nog altijd vervelend kan zijn!

Iedereen heeft zo zijn bepaalde krachten/grenzen. Éénmaal in de ring voel je de pijn minder en leun je gewoon op de technieken die je geleerd hebt!...

Remember, KEEEP BREATHING!

Je kan je schenen wel "gevoeloos" maken. En idd met cola flesje tikken rollen marcheert wel. Er komt een soort botlaag over. En je gaat minder voelen. Maar als je ooit een ongeval krijgt, gaat jou bon versplinteren. Het gaat niet breken zoals het normaal moet. Of je kan op een dag een Nicolas pettas voorval krijgen. Ergens op you tube te vinden.

Gewoon pijn verbijten.

Fr3ddy
13-11-2009, 11:30
Zorg ervoor dat je hoofd stabiel is op het moment van impact. Een KO wordt veroorzaakt door een plotselinge en snelle beweging van je schedel. Je hersenen zitten 'los' in de schedel en blijven bij impact als het ware stil liggen en ondervinden dus de impact van de schedel die ertegen aan klapt.

Je nek speelt dus een grote rol in het reguleren van de schok. Je kin strak op je borst houden...

Chico
13-11-2009, 21:43
ik heb het idee dat qua pijn voelen enzo dat het met een wedstrijd je veel minder/niets voelt puur door de adrenaline..

en qua incasseren sowieso, als je vaker wat vangt wen je eraan.. toen ik in het begin klappen op het lijf kreeg op de grond deed het pijn... jaar later voelde ik ze nauwelijks...

blackadder
13-11-2009, 22:16
Maar denk je ook hoe meer tikken je tegen je hoofd hebt gekregen hoe harder je hoofd wordt?
Je wordt minder bang om er eens een te krijgen.
Zorg er liever voor dat je dekking goed dicht en je kin laag zit zodat je niet wordt geraakt.