PDA

View Full Version : Eerste huis uitzetting na DSB- failissement



Justinian
04-11-2009, 13:14
De eerste huisuitzetting na het faillissement van de DSB-Bank vindt mogelijk overmorgen plaats. De familie El Ghouti uit Ede heeft een hypotheekschuld van 297.000 euro waarvan ze een deel vóór komende vrijdag moeten aflossen. Doen ze dit niet, dan komen ze op straat te staan.

“We zijn er compleet kapot van. We hebben een slechte hypotheek aangesmeerd gekregen bij de DSB en de afgelopen jaren hebben we hemel en aarde bewogen om die elders onder te brengen. Maar er was geen bank die zijn vingers eraan durfde te branden. We hebben ons de afgelopen tijd staande weten te houden door te werken, te werken en te werken. Geen vakanties, geen extraatjes voor de kinderen of voor onszelf”, verzucht Hassan El Ghouti, de vader in het gezin. “Als het zover komt, dan weet ik niet meer hoe we verder moeten.”

In 2003 sloot het gezin voor het eerst een hypotheek af bij de DSB-Bank. Omdat de maandlasten toch aan de hoge kant waren klopten Hassan en zijn vrouw in 2005 opnieuw aan bij de bank. In plaats van dat ze een gunstigere hypotheek afsloten smeerde de DSB-Bank het gezin een tweede hypotheek aan, met daarbij een aantal zogenoemde 'koopsompolissen'.

Het Steunfonds Probleemhypotheken heeft al aangegeven juridische stappen te ondernemen als het gezin uit huis geplaatst wordt.

FOK.nl / FOK!frontpage (http://www.fok.nl)

Justinian
04-11-2009, 13:16
Bijzonder triest wanneer het zover komt dat een gezin het huis wordt uitgezet. Natuurlijk waren ze er zelf bij toen ze de overeenkomst afsloten, maar in de praktijk vertrouwen mensen toch veelal op de kennis van de bankmedewerkers.

Tony
04-11-2009, 13:50
erg triest inderdaad...

Misschien aankaarten bij de AFM, of hoe heet dat ook alweer?

Biiyen
04-11-2009, 15:09
Walgelijk dat er nog mensen zijn die Dirk Scheringa een held noemen. Hoe kun je willens en wetens zo onmenselijk zijn? Dan scheelt er serieus iets met je. Of zou het echt zo zijn dat hetgeen je niet ziet je niets kan schelen?

Justinian
04-11-2009, 15:43
Walgelijk dat er nog mensen zijn die Dirk Scheringa een held noemen. Hoe kun je willens en wetens zo onmenselijk zijn? Dan scheelt er serieus iets met je. Of zou het echt zo zijn dat hetgeen je niet ziet je niets kan schelen?
Dat zijn dan waarschijnlijk ex-werknemers van Scheringa die hij kennelijk goed onder controle had ;)

Mickey
04-11-2009, 16:21
Het zal je gebeuren joh.. Ik zou echt tot vanalles in staat zijn. Man man.. wat moet dat een kut gevoel zijn.

thrillseekah
04-11-2009, 16:51
toch apart dat een foute film maken je leven kan kosten, maar dit stuk stront er gewoon mee weg komt. Ik hoop dat ie binnekort ergens op een stoep ligt te bloeden

guess2007
04-11-2009, 19:25
Goh wat zijn ze nu ineens zielig.
Denk ff na voordat je een hypotheek van 3 ton neemt in plaats van achteraf lopen zeiken.
Als je dat geld bij een normale bank niet krijgt omdat die je vertellen dat je lasten te hoog worden en je geen NHG dekking krijgt en bij DSB wel moet je je toch eens afvragen wie er nu gek is.
Zet je huis te koop en ga ergens wonen waar je nog wat overhoud in de maand.

Ronald
04-11-2009, 20:29
Ik kan er eerlijk gezegd ook niet al teveel medelijden mee hebben. Toen ik jaren geleden een huis ging kopen werd me ook door verschillende partijen voorgerekend wat ik maximaal kon lenen. Tja... je hoeft niet echt een rekenwonder te zijn om tot de conclusie te komen dat dat wel een beetje heel erg overdreven is en dat er dan niet veel meer overblijft om te leven. Als er dan mensen zijn die toch die keuze maken... tja... da's dan je eigen verantwoordelijkheid.

Kijk, er zijn gewoon 3 soorten mensen op de wereld... mensen die kunnen rekenen en mensen die niet kunnen rekenen.

Jeru
04-11-2009, 20:50
Ben nu wel even blij een goedkoop huurhuissie te hebben :D

Fyodor
04-11-2009, 21:43
Goh wat zijn ze nu ineens zielig.
Denk ff na voordat je een hypotheek van 3 ton neemt in plaats van achteraf lopen zeiken.
Als je dat geld bij een normale bank niet krijgt omdat die je vertellen dat je lasten te hoog worden en je geen NHG dekking krijgt en bij DSB wel moet je je toch eens afvragen wie er nu gek is.
Zet je huis te koop en ga ergens wonen waar je nog wat overhoud in de maand.

Tja... het probleem is meestal (ik weet niet hoe dat in dit specifieke geval zit hoor) dat er een aaneenstapeling is van koopsom op koopsom.
Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat deze mensen een huis hebben van 1,5 ton, een hypotheek van 3 ton en 1,5 ton in eigen zak konden steken om andere dingen mee te doen.

Dat laatste, veel geld in handen, gebeurde ook heel veel (en nog steeds... mensen leren het nooit af), maar normaal gesproken zijn de probleemgevallen de gezinnen waarbij de hypotheek overgenomen is, verhoogd met een giga bedrag aan koopsommen. Ze komen moeilijk te zitten na een tijdje omdat de rente omhoog gaat, dan wordt de hypotheek weer overgenomen voor een lagere rente en verhoogd met weer wat koopsommen. Hierdoor krijg je die extreme situaties waar nu geen bank z'n vingers aan durft te branden.

De hele koopsom constructie zat contractueel erg lastig in elkaar en de adviseurs brachten het ook vaak anders. Een leek is dan makkelijk overtuigd. Zo ging het jaar in, jaar uit.

kobeke88
04-11-2009, 22:56
erg triest inderdaad...

Misschien aankaarten bij de AFM, of hoe heet dat ook alweer?

AFM?

Afdeling Facilitair Management bij de vlaamse overheid? (waar ik werk by the wadie fuckers zulle niet helpe :p

of is dit in nederland een afkorting voor iets anders?

payap
04-11-2009, 23:09
Damn! bij ons in Ede.

Vindt zoiets echt niet kunnen dat gewone mensen die een hypotheek hebben het slachtoffer worden van die witeboord criminelen van banken.

Het kan wel zijn dat ze teveel en zo hebben afgesloten. Maar veel mensen trappen ook in de gladde praatjes van adviseurs. Er zijn een hoop mensen die niet zo'n kennis van de bank wereld hebben en dan denken van zal wel kloppen.

Ik ga er dan vanuit dat die mensen dan zelf elke maand netjes hun aflossing betalen.

Fyodor
06-11-2009, 10:13
AFM?

Afdeling Facilitair Management bij de vlaamse overheid? (waar ik werk by the wadie fuckers zulle niet helpe :p

of is dit in nederland een afkorting voor iets anders?

Let me google that for you (http://lmgtfy.com/?q=afm)

bryan
06-11-2009, 10:34
helaas willen mensen altijd groter wonen dan ze werkelijk kunnen betalen.. en zoals eerder gezegd als je bij de eerste 3 banken 190K kan lenen.. en bij DSB 300K.. dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat er ergens iets niet goed zit.. en snap best dat mensen niet al te veel financiële kennis hebben.. maar neem dan een vriend of whatever mee... kan er ook geen medelijden mee hebben..