PDA

View Full Version : kickboksen + fitness



CDB
10-11-2009, 22:40
Hee hallo allemaal,

Ik fitness nou sinds een half jaar, daarvoor 2 jaar gekickbokst. Nou ben ik weer 2 weken aan het trainen, en merk dat alles veeel sneller versuurt(omdat spieren korter zijn geworden neem ik aan?) echt het is niet leuk om zo te trainen . Doe mee met de gevoderden, maar hou de meesten echt niet meer bij.. maar wil wel graag blijven fitnesse.. dus nou mijn vraag wie weet een goede combinatie kwa schema fitnes/kickboks..? Hoeveel herhalingen met fitness , explosief etc etc? ik hoop dat hier iemand want info over kan geven:)
Mvg chris

GerritTonijn
10-11-2009, 22:49
clean and lifts etc, en dat korte spieren verhaal heb je zeker in de fabeltjeskrant gelezen.

voor schema moet je gewoon kijken naar welke oefeningen jezelf goed vindt gaan, is allemaal persoonlijk.

CDB
10-11-2009, 22:52
naja , als je reps van 3 keer 8 doet zijn dat korte spieren tog? dan zij er wel veel fabeltjes kranten haha.. heb het namelijk vaker gelezen en aangezien met trainen nou.. moet haast wel van het fitnesse komen..

DannyvK
10-11-2009, 23:25
Gewoon meer die oefeningen doen die je met kickboxen doet.. Word je daar beter in = minder snel verzuren.

Verder voor fitnessen, weet niet waarom je het graag zou willen blijven doen? Zelf vind ik dat als je doel kickboksen is het kickboksen met 'n klein beetje fitness moet zijn. En dan zou ik lekker zwaar of juist explosief trainen voor kracht of explosiviteit.. (5 reps of minder voor kracht, bij explosief circuitje opstellen, bijv. 30 sec. per oefening)

GerritTonijn
11-11-2009, 00:42
naja , als je reps van 3 keer 8 doet zijn dat korte spieren tog? dan zij er wel veel fabeltjes kranten haha.. heb het namelijk vaker gelezen en aangezien met trainen nou.. moet haast wel van het fitnesse komen..

Bedoel je ZIJN of WORDEN? In beide gevallen is het een fabeltje, als je het ergens gelezen hebt weet ej meteen wat ej voortaan niet meer moet lezen.
Wat eigenlijk iedereen moet doen die fitnesst of sport met enige interesse, is gewoon leren over hoe je lichaam en voeding werkt, dan trap je ook niet meer in die fabeltjes.

DennK
11-11-2009, 16:22
Ik doe ook beide.
Ik doe met fitness gewoon 3x8 herhaling puur voor kracht. Dit heeft niks met lange of korte spieren te maken dus.
Stel je wilt meer voor uithoudsvermogen trainen dan moet je gewoon meer herhalingen pakken.

mikeymcd
13-11-2009, 19:05
De combinatie van fitness en kickboxen is goed voor je. Je kan zeggen dat je sneller verzuurt. Dat komt waarschijnlijk omdat je weinig cardio hebt gedaan en veel hebt gepompt de afgelopen tijd. Gewoon conditie opbouwen en ook spierconditie (15 herhalingen) dan komt het allemaal wel weer goed

GerritTonijn
13-11-2009, 19:07
De combinatie van fitness en kickboxen is goed voor je. Je kan zeggen dat je sneller verzuurt. Dat komt waarschijnlijk omdat je weinig cardio hebt gedaan en veel hebt gepompt de afgelopen tijd. Gewoon conditie opbouwen en ook spierconditie (15 herhalingen) dan komt het allemaal wel weer goed

Als je tijd er voor hebt, kan je ook altijd naast je gewone (kracht) fitness een aparte dag voor Kbox or MMA conditioning doen, en alleen maar 15+ reps doen.

jerul
13-11-2009, 22:42
naja , als je reps van 3 keer 8 doet zijn dat korte spieren tog? dan zij er wel veel fabeltjes kranten haha.. heb het namelijk vaker gelezen en aangezien met trainen nou.. moet haast wel van het fitnesse komen..

Je hebt verschillende soorten spierenweefsel: zacht spierweefsel en skelet spierweefsel.

Zacht spierweefsel zit voornamelijk in je organen en kan je niet 'besturen'

Skelet spierweefsel is wat je traint in de sportschool en heeft 2 Typen.
Type I en Type II zijn ruwweg te verdelen als aerobisch en anaerobisch (al is er ook type II spierweefsel dat bij aerobische activiteit wordt gebruikt).

Aerobisch houdt in dat er zuurstof aanwezig is (in de spieren) bij de activiteit, ANaerobisch houdt dus in dat dit niet het geval is.

Dit betekent dus ruwweg dat je voor korte zware herhaling (bijvoorbeeld sprinten) voornamelijk je Type II spierweefsel gebruikt (aangezien je lichaam dan de tijd niet heeft om genoeg zuurstof aan te voeren) en voor veel lichte herhalingen (bijvoorbeeld hardlopen) Type I spierweefsel.

Welk aantal van welk type spiervezels je heb ligt bij je geboorte vast.

Vertel jij me alsjeblieft hoe je dan je spieren kort en lang kan trainen als je verschillende spiertypen gebruikt voor verschillende activiteiten..

Dat je spieruithoudingsvermogen zuigt is gewoon een gevolg van het te weinig ontwikkelen van Type I spierweefsel.
Het is geen touwtje trekken om wie hoe lang of kort de spieren zijn, je moet gewoon beide spierweefsel typen ontwikkelen en onderhouden.

CDB
14-11-2009, 00:15
hee bedankt voor jullie info, maar wat vreemde is, ben nou 22.. heb vanaf me 16 ongeveer begonnen met fitness tot aan 2 jaar terug.. ook een best lichaam had ik toen. wel wat op gepompt maar goed.. toen ff niks gedaan(wel harlopen 2 keer per week)... daarna ben ik begonnen met kickboksen, nooit ergens last van gehad toen er ff tussen uit, fitness weer opgepakt en nou ineens weer veel verzuren.. of kan het komen dat ik net weer begonnen ben? voel het ,het meest in de schouders(met conditie training, techniek training en sparren... maja k-boksen gaat voor,heb er weer helemaal zin aan, ga nou nog 1 keer per week fitnesse(bankdrukken vlak, shoulder pres, Stang in de nek trekken voor rug, weet ff niet hoe die oiefening heet haha, en 2 biceps/triceps oefeningen..) maar moet wel richting de 15 herhalingen, en hoeveel sets dan?
alvast bedankt

jerul
14-11-2009, 14:42
en je benen dan?

verder zal het voornamelijk wel komen doordat je lichaam gewoon weer moet 'wennen' hoor

Effective
14-11-2009, 15:23
Ik doe naast karate, meestal een Rippetoe of Texas method variant, wordt je sterk van en bevat geen isolatie/accent onzin (heb je niks aan met je kickbokstraining), trainingen duren niet lang wat voor mij maakt dat het prima in te passen is en je doet niet teveel.