PDA

View Full Version : Conditie en Spieren



MorrocanBoy
17-11-2009, 20:25
selaam,,

Ik zit nu al een tijdje op kickboxen en heb gemerkt dat je echt een goede conditie moet hebben om de training echt vol te houden en om normaal mee te draaien. Maar nu ben ik 3 weken geleden begonnen met hardlopen om een goede conditie op te bouwen en mijn vraag is nu.

Ik wil nu ook fitness erbij doen (kracht training) maar nu heb ik gehoord dat als je kracht training en ernaast ook nog is hardlopen doet dat je spierverlies krijgt . ?????????????

Muaythai_J
18-11-2009, 09:25
Nee hoor, je hebt inderdaad gelijk dat het veel condittie van je vergt.
Hardlopen is een goede manier maar ook fitness kan juist goed voor je condittie zijn.

Het gaat er om op welke manier jij traint. wil je kracht opbouwen en tog je snelheid behouden dan moet je elke oefening correct en met hoog tempo uitvoeren. Wat de meeste mensen doen die beginnen is alleen kijken naar hoeveel kilo ze kunnen tillen. Dan maar wat lichter, gewoon explosieve reps draaien. Die spieren komen dan vanzelf wel wanneer je de gewichten gaat verruilen voor zwaardere.

Zie ook andere posts op dit forum voor fitness schema's buiten het kickbox/mma om. staan genoeg voorbeelden tussen om je te helpen.

Succes!!

GerritTonijn
18-11-2009, 11:43
niet alles geloven wat je hoort.

Rougemonkey
18-11-2009, 12:16
Wat is het doel van het feit dat je krachttraining wilt gaan doen?

MorrocanBoy
18-11-2009, 13:12
omdat ik zie dat ik van kickbox veel afval en wil dus mijn spieren bijhouden

GerritTonijn
18-11-2009, 14:23
omdat ik zie dat ik van kickbox veel afval en wil dus mijn spieren bijhouden

als je afvalt eet je niet genoeg.

ijsbier
19-11-2009, 09:19
als je afvalt eet je niet genoeg.

ik denk eerder dat ie gewoon te dik was.

MJOKKIE
25-11-2009, 23:57
Goedemiddag,

Gewoon veel interval onder het lopen en veel naar de kicksboksles gaan. Dan komt het vanzelf goed.

RobVan de V
26-11-2009, 09:35
Ben zelf niet zo'n voorstander van lopen (misschien omdat ik er ook een tering hekel aan heb) Ik zou idd gaan voor fitness, snelle herhalingen i.c.m. goede voeding en goede rust.

citrusfruit
26-11-2009, 15:15
Ik hoor hier nooit iemand over zwemmen, 's ochtends vroeg een half uurtje baantjes trekken werkt voor mij beter dan hardlopen, maar dit is misschien heel persoonlijk. Toen ik begon met boksen vond ik het ook altijd zwaar om te trainen (door het roken), maar als je een ook af en toe onderwater het zwembad oversteekt levert dit je een boel extra lucht op. Wat voor mij ook helpt is bij het schaduwboksen af een toe een seconde of twintig je adem in houden.

Chico
28-11-2009, 18:03
hardlopen bouwt een andere spiersoort op... persoonlijk vindt ik hardlopen (lange afstand) geen goede training voor vechtsporten... je hebt geen langduur conditie nodig maar explosiviteit..

MaartenJ
30-11-2009, 12:27
Probeer spinning, explosiefe interval training op een fiets (soort hometrainer) goed voor de benen. Moet je natuurlijk wel een aanvullende training doen voor je boven lichaam.
Uit ervaring je kunt in 3kwartier flink naar de klote gaan.

BoerHarms
30-11-2009, 18:24
is afvallen echt zo erg? Dan zit je op een lagere gewichtklasse, so what?

Met minder spieren kan je nog steeds wel goed kickboksen hoor. Ik vind het sowieso chiller om minder gewicht te hebben dan meer spieren, dan kan je langer door gaan. Maarja ik val ook makkelijker af dan dat ik spier aanmaak.

Muaythai_J
01-12-2009, 09:42
@Boerharms,, jup echt zo erg, tenminste k moet er flink mijn best voor doen.
Niet dat ik er erg op let maar k denk dat het wel voor veel vechters geld, dat ze op gewicht willen blijven en tog sterker/explosiever willen worden. Op dat moment kan het voor sommigen tog wel moeilijk worden, mits je het op de juiste manier training/voeding aanpakt.

Sadix
28-12-2009, 23:10
heeft hardlopen dan geen effect op je vecht conditie ?

dat is wat sommige zeiden als ik het goed heb begrepen?

SnakeEYE
29-12-2009, 02:20
Tuurlijk is hardlopen goed voor je conditie:D, maar je hebt verschillende soorten energie systemen.
En met hardlopen (lange afstanden) dan zit je vooral in het zuurstof systeem en dat is niet explosief.
Ik denk dat je vooral in het melkzuur systeem moet werken en interval moet doen daarmee train je zowel je slow twitch spieren als je fast twitchspieren.:eek:
Een leuke vorm op de fiets kan zijn tabata dat houdt in 20 sec vol sprinten en dan 10 sec rust en dat 4 min lang. Maar belangrijk is dat je gewoon blijft trainen want voor vechtsport heb je zowel explosieviteit nodig als uithoudingsvermogen en vraag bij je sportschool een leuk schema voor vechtsport explosiviteit, anders als je gewoon explosieviteit zegt kan je die3x 3 herhalingen zo zwaar je kan en dat is meer voor 100 meter sprinters . Hoop dat dit een beetje helpt en als mensen het hier niet mee eens zijn hoor het ik het graag.:thup:

Sadix
02-01-2010, 15:48
ik wil meer info, vind dit erg interresant.

Ik heb nog geen partijen gevochten, maar begin maandag met 6 x pw trainen, train nu 3 x pw.

Wil in maart vechten, dus wil me conditie goed op peil hebben, aangezien ik een roker ben.

Sadix
02-01-2010, 16:55
mijn voornaamste voornemen is stoppen met roken en blowen ja.

muay kpn
03-01-2010, 08:00
Stoppen met roken en de wiet gewoon puur roken

bazooka
28-01-2010, 20:52
Een leuke vorm op de fiets kan zijn tabata dat houdt in 20 sec vol sprinten en dan 10 sec rust en dat 4 min lang.

Dit doe ik ook altijd na de krachttraining. als je het wat vaker doet kun je het ook opbouwen naar 5 of 6 minuten. Toen ik met tabata begon merkte ik binnen een paar weken al dat mijn conditie stukken beter was. Het neemt heel weinig tijd in beslag en levert veel meer resultaat op dan hardlopen (voor vechtsporttraining iig)

Nihon Sport
03-02-2010, 09:42
Kij maar eens naar de BULGARIAN BAG trainingen op www.budosport.nl (http://www.budosport.nl). De meest effectieve 3D kracht en conditietraining voor (vecht)sporters!:thup: