PDA

View Full Version : De clinch



SjorsWilms
29-11-2009, 15:08
Hoi,

Bij de clinch (MT of MMA), houden jullie het hoofd vast, de nek of anders? En waarom?

Ik houd het achterhoofd vast, ellebogen naar beneden (in het sleutelbeen aan het drukken), heupen naar voren. Waarom: Als je aan het achterhoofd trekt kun je makkelijker het hoofd naar beneden trekken voor een knie naar de maag/plexus. Ik houd alleen met één hand de nek vast als ik ze in de goede positie wil ''trekken'' voor een knie.

Sjors

Tsuki
29-11-2009, 15:33
bij mma wordt je dan gewacked ......................

Briant
29-11-2009, 16:26
Underhook, Collar tie, Overhook.

J_roen
29-11-2009, 16:26
Grote kans dat je dan een enkeltje canvas krijgt met mma.

SjorsWilms
29-11-2009, 19:27
zucht... wat een kutforum, stel ik een normale vraag om over te discussieren, krijg ik van die kk antwoorden...

RocknRolla
29-11-2009, 19:43
ik hou ook bij muay thai vasy zoals jij zei. Alleen bij mma heeft dat weinig zijn omdat je dan voor de overduidelijke underhook kan gaan of voor een takedown.

Of je moet je net als anderson silva zo goed vast kunnen klemmen en zo snel knietjes geven dat ie daar geen kans voor heeft. En silva houdt ook altijd bij hoofd vast en handen over elkaar, niet perse ellebogen erin omdat dan makkelijker is voor een takedown van de tegenstander.

Bij mma pak ik gewoon heel snel achterhoofd vast naar beneden trekken en knie naar lever of hoofd en weer loslaten. Vaak lukt knie niet omdat ik dan alweer loslaat om geen takedown tegen me te krijgen.

Bij mma alleen gebruiken als je zeker weet dat ie erop gaat zitten en risico waard is om naar de grond te gaan.

Briant
29-11-2009, 20:25
De mauy thai clinch werkt wel in MMA, kijk naar Anderson Silva en naar Amir Sadollah. Het is dan wel zaak dat je je tegenstander goed uit balans brengt zodat hij niet voor de takedown kan gaan. Een barage aan knieen helpt er ook voor om geen takedown te krijgen.
Je vroeg welke grips ik in de clinch gebruikte, en gaf een rijtje. Ik heb dan ook een judo achtergrond en zal meer voor de takedown gaan. Karo Parisyan heeft een mooie dvd met allerlei takedowns vanuit de clinch.

Briant
29-11-2009, 20:26
http://www.youtube.com/watch?v=cH89qHE68as

Biiyen
29-11-2009, 21:46
zucht... wat een kutforum, stel ik een normale vraag om over te discussieren, krijg ik van die kk antwoorden...

Je schrijft zelf bij Muay Thai / MMA... Als je een typische Muay Thai clinch gebruikt bij MMA dan lig je binnen no time op je rug omdat je jezelf strekt en dus gemakkelijk getild en geslammed kan worden.

De clinch zoals jij die beschrijft is in Thailand ook niet echt succesvol, daar trekken en sleuren ze echt aan je lichaam. En als onervaren westerling delf je sowieso het onderspit De clinch die ze me daar leerde was ook om in de onderrug te pakken OF met een arm boven in de nek/achterhoofd en dan je tegenstander in een beweging naar een zijkant te trekken om je knie te plaatsen, de andere hand bescherm je je eigen ribben voor knieën.

De clinch die jij beschrijft doe je als je tegenstander ook een sterke clincher is, dan kun je namelijk je hoofd beschermen tegen ellebogen.

mikeymcd
30-11-2009, 09:59
muay thai clinch doe ik 1 hand in de nek en 1 in op de bovenarm. Op die manier kan jezel knieen en je kan makkelijk iemand gooien als diegene een knie maakt. Je moet eens 2 handen in de nek doen bij iemand en dan met je hoofd onder de kin van je tegenstander proberen en dan omhoog duwen. Die doet echt pijn. MMA weet ik niks van.

BoerHarms
30-11-2009, 18:18
Bij MMA kan je beter 1 harde knie ala machida geven en dan loslaten. Of je moet weten dat je tegenstander niet goed is in de clinch zoals Silva vs Franklin.