PDA

View Full Version : Minaretverbod in Zwitserland



Biiyen
30-11-2009, 08:45
Het is dus nu per referendum verboden om nog grote moskeeën te bouwen. Zou zo een referendum ook in NL moeten komen? Zou hier ook een verbod op bouwen van grote moslim torens moeten komen?

Wiseguy
30-11-2009, 09:04
Moslims maken deel uit van de samenleving dus ze hebben er recht op. Volgens de wet is iedereen gelijk dus als kerken torens mogen hebben dan moeten moslims ook recht hebben op een minaret.

Zwitserland is een land dat van nature vijandig is tegen buitenstaanders.

lopez86
30-11-2009, 10:48
Landschapsvervuiling is het.
Kerken horen bij de Nederlandse cultuur (of wat daar nog van over is) en horen er dus gewoon bij.
Ik zeg genoeg.

natasja
30-11-2009, 10:53
vind ik ook Lopez86.

Wiseguy
30-11-2009, 11:04
Heb je er last van?

Mickey
30-11-2009, 12:13
Heb je er last van?

Dat doet er eigenlijk niet zo heel veel toe, vind je wel?
Het gaat om de achterliggende principes.

ArjanV
30-11-2009, 12:19
Het is niet verboden om moskeën te bouwen maar om de minareten te bouwen....da's iets heel anders!

En wat dat referendum betreft....dat is democratie in zijn meest pure vorm! De meerderheid beslist! Prima!

Wiseguy
30-11-2009, 12:43
Dat doet er eigenlijk niet zo heel veel toe, vind je wel?
Het gaat om de achterliggende principes.

Vind ik niet. Als andere mensen er blij mee zijn en ik er geen last van heb vind ik het prima. Ik vind zoveel dingen niet mooi of ongepast maar moeten we daar nou allemaal referenda over gaan houden?

YoMarK
30-11-2009, 12:47
Als er wel kerken met hoge torens gebouwd mogen worden, dan ook minaretten. Heb er verder geen last van.
Sowieso ben ik tegen "dingen te verbieden"(vrijheid blijheid).

GerritTonijn
30-11-2009, 12:55
Vind ik niet. Als andere mensen er blij mee zijn en ik er geen last van heb vind ik het prima. Ik vind zoveel dingen niet mooi of ongepast maar moeten we daar nou allemaal referenda over gaan houden?

Als er in een stad/dorp opeens allemaal fabrieken met hoge torens worden geplaatst, ook al geven ze zero vervuiling of geluidsoverlast...zou je er dan blij mee zijn?

Jeroen
30-11-2009, 13:03
Een referendum is het toppunt van democratie. Als het volk beslist dat ze geen minaretten willen, dan moet je je als regering daarnaar schikken.

Wiseguy
30-11-2009, 13:05
Als er in een stad/dorp opeens allemaal fabrieken met hoge torens worden geplaatst, ook al geven ze zero vervuiling of geluidsoverlast...zou je er dan blij mee zijn?

Dat is iets commercieels dat is een heel ander verhaal, maar zelfs dat zou me niet uitmaken.

Wiseguy
30-11-2009, 13:06
Een referendum is het toppunt van democratie. Als het volk beslist dat ze geen minaretten willen, dan moet je je als regering daarnaar schikken.

Een als het volk beslist dat alle joden geexecuteerd moeten worden? Kwam hitler niet aan de macht door democratie? Aan alles zit een grens.

Jeroen
30-11-2009, 13:13
Tuurlijk zit er aan alles een grens, maar wie bepaalt waar die ligt? Linkse hippies of mensen die hun eigen cultuur graag willen houden?

GerritTonijn
30-11-2009, 13:15
Dat is iets commercieels dat is een heel ander verhaal, maar zelfs dat zou me niet uitmaken.

heeft toch niks met commercie te maken, ze moeten alsnog toestemming moeten krijgen. En waarschijnlijk zal dit om dezelfde reden afgekeurd worden door de bevolking. Was meer een voorbeeldje om je misschien in te kunnen laten zien hoe de tegenstanders er over denken.

GerritTonijn
30-11-2009, 13:16
Een als het volk beslist dat alle joden geexecuteerd moeten worden? Kwam hitler niet aan de macht door democratie? Aan alles zit een grens.

ja dus wat je zegt...is dat democratie kut is en weg moet? gezien je hitler-vergelijking.

Wiseguy
30-11-2009, 13:24
ja dus wat je zegt...is dat democratie kut is en weg moet? gezien je hitler-vergelijking.

Nee de democratie is het beste systeem. Maar je moet niet alles door de bevolking laten beslissen. De bevolking waait met alle winden mee... de regering kijkt naar langere termijn. Laat de bevolking maar 1 keer per 4 jaar bepalen wat ze van de regering vonden.
Een referendum over het al dan niet plaatsen van een minaret gaat mij te ver en is zonde van het geld.


heeft toch niks met commercie te maken, ze moeten alsnog toestemming moeten krijgen. En waarschijnlijk zal dit om dezelfde reden afgekeurd worden door de bevolking. Was meer een voorbeeldje om je misschien in te kunnen laten zien hoe de tegenstanders er over denken. .

De mensen in Zwitserland gunnen de moslims blijkbaar geen minaretten. Dan kan je je afvragen waarom niet? Ik weet het antwoord wel :)

Wiseguy
30-11-2009, 13:25
Tuurlijk zit er aan alles een grens, maar wie bepaalt waar die ligt? Linkse hippies of mensen die hun eigen cultuur graag willen houden?

Culturen veranderen. Oude culturen vervagen en nieuwe culturen ontstaan. Daar kun je je maar beter bij neerleggen.

GerritTonijn
30-11-2009, 13:25
omdat religie retarded is?

Jeroen
30-11-2009, 13:27
Ze houden niet van moslims en houden die liever buiten de deur? Nou en? Dan zijn er nog zat landen waar moslims wel kunnen wonen.

De Zwitserse regering voelt zich in verlegenheid gebracht door de uitslag van het referendum. Blijkbaar vertegenwoordigt de regering dan niet de meerderheid van de bevolking.

Ik zie het probleem niet. Het is niet alsof ze Moslims achter hun auto door de straten trekken. Ze willen gewoon graag hun eigen cultuur behouden.

Wiseguy
30-11-2009, 13:27
Nee eerder omdat ze niet openstaan voor de denkwijze van anderen. Als mensen blij zijn met een minaret laat ze dan lekker een minaret bouwen. Als ze nou zouden gaan omroepen om 6 uur sochtends dan zou ik de bezwaren begrijpen maar dit gaat helemaal nergens over.

Wiseguy
30-11-2009, 13:33
Ze houden niet van moslims en houden die liever buiten de deur? Nou en? Dan zijn er nog zat landen waar moslims wel kunnen wonen.

De Zwitserse regering voelt zich in verlegenheid gebracht door de uitslag van het referendum. Blijkbaar vertegenwoordigt de regering dan niet de meerderheid van de bevolking.

Ik zie het probleem niet. Het is niet alsof ze Moslims achter hun auto door de straten trekken. Ze willen gewoon graag hun eigen cultuur behouden.

Zwitsers staan er niet bij stil dat Zwitserland veel geld gaat mislopen omdat al die arabieren hun geld van de banken gaan halen maar dat terzijde.

Democratie kan heel oneerlijk. Er zijn maar 400.000 moslims in Zwitserland maar betekend dat gelijk dat ze nergens recht ophebben omdat ze in de minderheid zijn? Vind ik niet. De regering moet er op toe zien dat alle godsdiensten en mensen gelijk worden behandeld.

Als de moslims geen minaretten mogen dan mogen de christenen geen kerktorens.

Jeroen
30-11-2009, 13:57
Als de regering niet zit te wachten op de mening van het volk, moeten ze geen referenda houden. Brute pech voor de moslims, maar ik vind dat de Zwitsers in hun recht staan wanneer ze zoveel mogelijk hun eigen cultuur willen behouden. Minaretten passen daar niet in.
En ja, landen en beschavingen veranderen, maar het is mensen hun goed recht om het daar niet mee eens te zijn. Daarom zijn referenda een goede zaak. Als een klas van 30 uit 29 jongens bestaat en die willen dat de klas blauw geverfd wordt, moet de klas dan roze worden geverfd omdat 1 meisje dat zegt?

Jeroen
30-11-2009, 13:58
Zwitsers staan er niet bij stil dat Zwitserland veel geld gaat mislopen omdat al die arabieren hun geld van de banken gaan halen maar dat terzijde.

Ik denk dat dit heel erg mee zal vallen. 'Al die arabieren' zijn ook dol op hun centjes en zetten daar vast hun principes wel even voor opzij.

Biiyen
30-11-2009, 14:01
Ik ben benieuwd wanneer men in het midden oosten voor het eerst een referendum heeft over de bouw van kerken.... denkelijk ergens in 3229

Wiseguy
30-11-2009, 14:40
Ik ben benieuwd wanneer men in het midden oosten voor het eerst een referendum heeft over de bouw van kerken.... denkelijk ergens in 3229

Zo zie je maar weer dat er in het westen een verkeerd beeld word geschept van het midden oosten. Er zijn namelijk genoeg kerken in het midden oosten.

In landen zoals Libanon en Syrie leven moslims en christenen vredig samen. In marokko leven marokkanen en joden vredig samen en daar zijn ook synagoges.

Biiyen
30-11-2009, 14:46
Zo zie je maar weer dat er in het westen een verkeerd beeld word geschept van het midden oosten. Er zijn namelijk genoeg kerken in het midden oosten.

Maar hebben die kerken ook torens en klokken? Of zijn dat meer achteraf schuurtjes waar je je leven niet zeker bent?

Wiseguy
30-11-2009, 14:57
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Hagia_Sophia_exterior_2007_002.jpg

Dit is zo'n onopvallende kerk in het midden oosten.

Joris
30-11-2009, 16:32
ik heb persoonlijk een hekel aan verboden, uit de uitslag is gebleken dat de meerderheid van de zwitsers (die de moeite heeft genomen om te stemmen) voor het verbod is. Je moet dan als regering daar wel gehoor aan geven. Anders krijg je rare toestanden (toetreding referendum tot de EU anyone?)

Chico
30-11-2009, 17:50
Weet je.. er wordt tegenwoordig zoveel gesproken over cultuur behouden.. maar de meeste nederlanders kunnen geen aspecten van hun eigen cultuur opnoemen... afgezien zien van het " 1 koekje bij de koffie, 1 koffie en dan oprotten"

er liggen al kerstspullen in de winkel voordat de sint al weg is... dat de hollandse cultuur aan het verdwijnen is komt niet door de buitenlanders maar door de hollanders zelf...

(don't shoot the messenger)

Briant
30-11-2009, 18:29
Een referendum is het toppunt van democratie. Als het volk beslist dat ze geen minaretten willen, dan moet je je als regering daarnaar schikken.

Ja en wie bepaalt waar referenda voor gehouden worden?

blackadder
30-11-2009, 19:38
Een referendum is het toppunt van democratie. Als het volk beslist dat ze geen minaretten willen, dan moet je je als regering daarnaar schikken.
Inderdaad. Ook al zou een referendum in NL weinig nut hebben omdat het hier anders dan in Zwitserland niet bindend is. Dat hebben we toendertijd met het referendum over de EU grondwet gezien. Het kabinet heeft de uitslag naast zich neergelegd en gewoon gedaan waar zelf zin in hadden.

guess2007
30-11-2009, 19:54
Leg maar een miniatuur minaretje in het nachtkastje van het zandvrouwtje, das wel genoeg.

Buiten dat ben ik tegen elke vorm van geloof, dus ook die iritante kerk torens met die pokke herrie op de zondag ochtend eruit.

Biiyen
30-11-2009, 20:12
Ik ben overal tegen, ook die eigen persoonlijke altaartjes die mensen langs de weg neerzetten omdat hun kind daar is doodgereden. Klinkt bot, maar op weg naar mijn werk heb ik er drie. Al die grafstemming. IK vind dat gemeentes daar geen toestemming voor moeten geven.

guess2007
30-11-2009, 20:26
Vind het inderdaad vrij bot dat je er al 3 dood heb gereden.

lopez86
01-12-2009, 01:45
Zwitsers staan er niet bij stil dat Zwitserland veel geld gaat mislopen omdat al die arabieren hun geld van de banken gaan halen maar dat terzijde.

Democratie kan heel oneerlijk. Er zijn maar 400.000 moslims in Zwitserland maar betekend dat gelijk dat ze nergens recht ophebben omdat ze in de minderheid zijn? Vind ik niet. De regering moet er op toe zien dat alle godsdiensten en mensen gelijk worden behandeld.

Als de moslims geen minaretten mogen dan mogen de christenen geen kerktorens.

Volgens mij ben je zelf van midden-oostische, of noord-afrikaanse afkomst klopt dat?
(no offense).

Anyway, in alle landen van turkije tot aan marokko zijn christenen in de verste verte niet gelijk aan moslims.
En terecht, das behoud van cultuur.
Net zoals ze in Zwitserland willen dus ophoepelen met die torens.

Sjaak
02-12-2009, 13:14
Moslims maken deel uit van de samenleving dus ze hebben er recht op.

Is dit niet een beetje kort door de bocht ????

Denk je dat als een Nederlander verhuist naar een Moslimland hij of zij dezelfde rechten heeft als hier ?????

Je kan daar als man nog geen eens met een korte broek over straat lopen of als vrouw met je haren los dus waar hebben we het over ??? En dat zijn hele simpele voorbeelden en nu is de vraag hebben wij daar ook recht op daar als we tot die samenleving behoren of is het eenzijdig ???

Sjaak
02-12-2009, 13:33
Oh ja en voor de duidelijkheid ja die mensen hebben recht op een gebedsruimte ... want voor mij is ieder geloof gelijk ...

Chico
02-12-2009, 13:35
Is dit niet een beetje kort door de bocht ????

Denk je dat als een Nederlander verhuist naar een Moslimland hij of zij dezelfde rechten heeft als hier ?????

Je kan daar als man nog geen eens met een korte broek over straat lopen of als vrouw met je haren los dus waar hebben we het over ??? En dat zijn hele simpele voorbeelden en nu is de vraag hebben wij daar ook recht op daar als we tot die samenleving behoren of is het eenzijdig ???
dus omdat er daar een gebrek aan vrijheid en democratie is moet dat hier dan ook maar?

Sjaak
02-12-2009, 13:40
dus omdat er daar een gebrek aan vrijheid en democratie is moet dat hier dan ook maar?

Zeg ik dat ? Nee toch, lees eens verder !

Maar ik vraag waarom je altijd beroepen op "ik heb er recht op" en aan de andere kant geen rechten afstaan aan niet moslims want dat is onbespreekbaar.

Chico
02-12-2009, 13:54
Het punt is dat nederland een soverein land is dat zijn eigen rechten en plichten (tot op bepaalde hoogte) kan bepalen (en als je ergens recht op hebt, kun je dat dus ook eisen)... een land als bv iran kan dat ook (ook een soverein land)...

Dat wij als nederland vrijheid van godsdienst hebben wil zeggen dat als een minaret aan alle wettelijke eisen voldoet (bestemmingsplan, bouwverordening, etc etc) hij gebouwd mag worden... als een land als iran geen vrijheid van godsdienst heeft (ik weet de precieze situatie daar niet) is het blijkbaar niet mogelijk om kerken te bouwen... sucks maar het is nou eenmaal zo..

je kunt de vrijheidssituatie in verschillende landen niet met elkaar vergelijken en dan op grond daarvan conclusies gaan trekken voor bepaalde bevolkingsgroepen in één van de twee landen. Dat is appels met peren vergelijken...

Joris
02-12-2009, 13:57
Is dit niet een beetje kort door de bocht ????

Denk je dat als een Nederlander verhuist naar een Moslimland hij of zij dezelfde rechten heeft als hier ?????

Je kan daar als man nog geen eens met een korte broek over straat lopen of als vrouw met je haren los dus waar hebben we het over ??? En dat zijn hele simpele voorbeelden en nu is de vraag hebben wij daar ook recht op daar als we tot die samenleving behoren of is het eenzijdig ???

Das inderdaad een interessante vraag, ik ben van mening dat we mensen ongeacht het land van herkomst niet moeten "meten" met de regels waar ze vandaan komen. Die mensen zijn immers niet voor niets weggegaan..

*geitenwollensokken modus off*

Iedere gemeente heeft een beleidsplan, je kent ze wel, je moet je schuurtje slopen omdat hij net 3 cm te hoog is. Als deze minaret in lijn is met het beleidsplan van de gemeente heb ik er geen probleem mee, staat hij er echter niet in dan; tja slopen die shit. Gelijke monniken etc..

Joris
02-12-2009, 13:59
Om niet off topic te gaan, ik ben dus tegen een verbod. Zoals je al eerder aangaf; ieder mens heeft recht op een eigen gebedsruimte. Zolang ik s'ochtends niet wakker gemekkert word door van die gebedstorens vind ik alles best.

Garcia
02-12-2009, 16:41
Tja.. lastig. Ik ben het eens met Biiyen dat het bouwen van kerken bv in het midden oosten e.d vaak tegengehouden wordt of zelfs verboden wordt. Ik vind dat het westen al ontzettend vrij is en veel rekening houdt met gebruiken en wensen van andere culturen. Echter ben ik wel van mening dat als een volk middels een democratisch referendum een dergelijk standpunt inneemt deze gerespecteerd dient te worden, het is echter de wens van de meerderheid van het volk dus democratie.

Nu kunnen de voorstanders lekker janken en klagen, maar ik vind dat zij zich erbij neer moeten leggen en respect moeten hebben voor de wens van de meerderheid die blijkbaar tegen is.

Het is een lastige kwestie, maar democratie is in mijn ogen, dat de meerderheid van de stemmen geldt.

BBC
02-12-2009, 18:10
Referenda zijn trouwens geen goede graadmeter van wat de bevolking als geheel vindt, tenzij het er eentje met stemplicht is. De meest extreme stemmen klinken het luidste door omdat dat de mensen zijn die 's zondags vroeg uit hun nest willen komen.

Ik weet zeker dat het overgrote deel van de Zwitsers geen ene fuck geeft one way or the other over een fucking minaret meer of minder.

Verder is dit, ongeacht of je nu pro multiculti bent of rechtser bent dan Wilders zijn lul draagt, een heel slechte zaak voor het vreedzaam samenleven tussen verschillende bevolkingsgroepen. En bijgevolg voor de samenleving in zijn geheel.

Als je echt denkt dat de wereld zo simplistisch in elkaar zit dat je ff de grenzen toesmijt, of "de cultuur" (WTF is dat eigenlijk voor een beest?) beschermt tegen invloeden van buitenaf heb je nog een desillusie of tachtig te verwerken voor je de kop neerlegt.

Het is in het belang van iedereen om de polarisatie tegen te gaan.

Wiseguy
02-12-2009, 18:17
Reps voor BBC.

Alleen de mensen die tegen zijn komen stemmen. Mensen die minaretten niet erg vinden nemen niet de moeite om naar de stembus te gaan.

thrillseekah
02-12-2009, 18:21
alleen als ik er ook een krijg. lijkt me wel wat.

maar ff serieus, van mij hoeven ze niet weg. Er zijn genoeg belangrijke zaken te handhaven dan dat. Als ze zozeer iets tegen religieus extremisme willen doen kunnen ze beter de scholen enzo wat beter controleren, door dit soort dingen jaag je mensen alleen maar meer op de kast.

Democratie is sowieso gevaarlijk imo. Dezelfde mensen die een half jaar geleden de spiegels van alle suzuki swifts af trapten mogen beslissen over wat er in een land gebeurt (indirect dan). klinkt niet echt als een goed plan imo.

NielsN
02-12-2009, 18:21
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Hagia_Sophia_exterior_2007_002.jpg

Dit is zo'n onopvallende kerk in het midden oosten.

Wrong.

Dat is een museum. :D

thrillseekah
02-12-2009, 18:27
Wrong.

Dat is een museum. :D

en als we zo'n ding in nederland krijgen mogen we wel van vooruitgang spreken, echt een prachtding

GerritTonijn
02-12-2009, 18:33
alleen als ik er ook een krijg. lijkt me wel wat.

.

haha, ik moest hardop lachen.

kmr
02-12-2009, 20:30
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Hagia_Sophia_exterior_2007_002.jpg

Dit is zo'n onopvallende kerk in het midden oosten.

Dat is iets dat eeuwen geleden gebouwd is en heeft niks te maken met immigranten die opvallende gebouwen neerzetten die niet bij de overheersende cultuur behoren. Bovendien doet het gebouw dienst als museum en niet als herinnering aan, wederom, een andere cultuur. En ook al zou het een kerk zijn, dan nóg is het gebouw niet te vergelijken met de moskeeen in Nederland daar laatstgenoemde gebouwen NIET bij het straatbeeld en de cultuur passen.

:whistling:

blackadder
21-12-2009, 04:43
Hoe tolerant is Turkije ten op zichte van christenen? (http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2009/week51/zo_1930_turkije.avi_plain.xml)
Passend hierbij.