MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 25 of 25
  1. #1
    Join Date
    Mar 2010
    Location
    The Netherlands
    Posts
    721
    vCash
    126000

    Default MMA vs boxing: Which is more dangerous?

    We often hear from people who don't like mixed martial arts. Usually that happens when either it's too violent for them, or because they make assumptions about something they haven't seen.

    "It's human cockfighting!" "It's just a bar brawl in a cage!" "It's insanely dangerous!"

    The first two are a judgment call. But that third complaint is one we can address.

    Johns Hopkins says MMA is much, much less dangerous than boxing, and for several reasons.

    First, in MMA, when you get clocked, the fight is likely over very soon afterwards. In boxing, you get a standing eight count, then someone continues to beat on your head.

    Any MMA fan will tell you that, within about 40 secons after a knock out, most losing fighters are back on their feet shaking hands with the winner. They're probably concussed, sore, a little woozy, but the fight is over. There will be no more punishment this day. Compare that to boxing, where you could be what MMA would consider "knocked out" three times before the fight is stopped.

    The second reason MMA is safer is the smaller gloves. Looking at them, you'd think traditional boxing gloves would be safer because there's more padding, but there's also more surface area, so more of your head is being hit, and it's not one sudden smack that gives a fighter long term damage... it's repetitive hits, both during a fight and in training.

    That's the third reason MMA is safer - you don't train by getting punched in the head. But in boxing, sparring with headgear is commonplace, and the Johns Hopkins study shows that ongoing hits to the head does more long term damage to the brain.

    The fourth reason: MMA isn't just about being punched in the face. Most fighters spend more time on the floor, or in the clinch, than they do striking. Indeed, many MMA fights have ended without a punch landing.

    The fifth reason: Shorter fights. Boxing matches can go an hour, but MMA fights are three round affairs unless they're title fights (those go five rounds). Less time swinging = less time being swung at.

    And, lastly, just to put one common accusation to rest, Muhammed Ali did not get Parkinson's Disease from being punched in the head. Ali's thought process is still cogent, it's his nerves that aren't functioning as they should, and you don't get that kind of affliction through head trauma, you get it because you get it.

    In fact, some Parkinson's patients are using boxing training to combat the disease, with startlingly impressive results.

    Bottom line: There have been two recorded deaths in mixed martial arts. Douglas Dedge died in 1998 after a fight on an unregulated card in Kiev, Ukraine, and in 2007, Sam Vasquez died from injuries sustained in a fight in Houston.

    At the same time, the Journal of Combative Sport has documented 71 deaths since 1993 in boxing.
    So the next time someone complains to you about the violence in MMA and what it will do to those who participate, point them to this page and remind them that nobody has ever died from a cauliflower ear.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life.

  2. #2
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.097
    vCash
    126000

    Default

    Mee eens, maar dit artikel stamt al uit 2008


  3. #3
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Groningen
    Posts
    796
    vCash
    126000

    Default

    MMA is een "insanely dangerous!" sport. KO's, blessures en cuts, dat zijn gewoon de risico's van de sport. Het is gevaarlijk. En zeggen dat een andere gevaarlijke sport "erger" is gewoon een slecht argument, het maakt MMA niet minder gevaarlijk. Accepteer gewoon dat mensen het een (te) gevaarlijke sport vinden en soms bruut. Dat is hun mening en toch best een terrechte mening. Als ze vragen waarom je toch MMA/KB doet zeg gewoon dat je weet wat de risico's zijn en dat je dat er voor over hebt =).

    Quote Originally Posted by DAWK1D View Post
    Bottom line: There have been two recorded deaths in mixed martial arts. Douglas Dedge died in 1998 after a fight on an unregulated card in Kiev, Ukraine, and in 2007, Sam Vasquez died from injuries sustained in a fight in Houston.

    At the same time, the Journal of Combative Sport has documented 71 deaths since 1993 in boxing.
    So the next time someone complains to you about the violence in MMA and what it will do to those who participate, point them to this page and remind them that nobody has ever died from a cauliflower ear.
    Er zijn sinds 1993 meer dan 35 keer zo veel officiële box partijen gedraait dan MMA (offieciële). Beetje zwak argument dus

  4. #4
    Join Date
    Mar 2010
    Location
    The Netherlands
    Posts
    721
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by SjorsWilms View Post
    MMA is een "insanely dangerous!" sport. KO's, blessures en cuts, dat zijn gewoon de risico's van de sport. Het is gevaarlijk. En zeggen dat een andere gevaarlijke sport "erger" is gewoon een slecht argument, het maakt MMA niet minder gevaarlijk. Accepteer gewoon dat mensen het een (te) gevaarlijke sport vinden en soms bruut. Dat is hun mening en toch best een terrechte mening. Als ze vragen waarom je toch MMA/KB doet zeg gewoon dat je weet wat de risico's zijn en dat je dat er voor over hebt =).



    Er zijn sinds 1993 meer dan 35 keer zo veel officiële box partijen gedraait dan MMA (offieciële). Beetje zwak argument dus
    Het zijn niet mijn woorden, dat had ik er misschien even bij moeten zetten . Ik dacht, ik deel het artikel gewoon voor degene die het nog niet hadden gelezen.. best interessant namelijk.
    He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life.

  5. #5
    Join Date
    Jun 2010
    Posts
    2.361
    vCash
    126000

    Default

    Er zijn sinds 1993 meer dan 35 keer zo veel officiële box partijen gedraait dan MMA (offieciële). Beetje zwak argument dus
    Zowel jou argument, als die in 't artikel, geeft niet duidelijk weer waar hij/zij dit geleerd/gevonden heeft. Beide dus niet geheel aan de sterke kant.

  6. #6
    Join Date
    Dec 2006
    Posts
    3.463
    vCash
    125799

    Default

    Quote Originally Posted by SjorsWilms View Post
    MMA is een "insanely dangerous!" sport. KO's, blessures en cuts, dat zijn gewoon de risico's van de sport. Het is gevaarlijk. En zeggen dat een andere gevaarlijke sport "erger" is gewoon een slecht argument, het maakt MMA niet minder gevaarlijk. Accepteer gewoon dat mensen het een (te) gevaarlijke sport vinden en soms bruut. Dat is hun mening en toch best een terrechte mening. Als ze vragen waarom je toch MMA/KB doet zeg gewoon dat je weet wat de risico's zijn en dat je dat er voor over hebt =).



    Er zijn sinds 1993 meer dan 35 keer zo veel officiële box partijen gedraait dan MMA (offieciële). Beetje zwak argument dus
    MMA is niet gevaarlijker dan boksen simpelweg omdat je minder tikken op je kop vangt in je carriere.
    Dit levert ernstige hersenschade op, en dat is bewezen.
    Alle andere sporten die in het MMA voorkomen, zoals worstelen, jiu-jitsu en judo zijn misschien op de lange termijn slecht voor je lichaam, maar niet gevaarlijk.
    Ben je wel ns een judoka tegengekomen met een spraakgebrek? ik niet.
    Dit is gebasseerd op feiten, dus je hele eigen argument is slecht.
    Dat mensen het een gevaarlijke sport vinden is een ander verhaal.
    Fighting is poetry in motion

  7. #7
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Groningen
    Posts
    796
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by lopez86 View Post
    MMA is niet gevaarlijker dan boksen simpelweg omdat je minder tikken op je kop vangt in je carriere.
    Dit levert ernstige hersenschade op, en dat is bewezen.
    Alle andere sporten die in het MMA voorkomen, zoals worstelen, jiu-jitsu en judo zijn misschien op de lange termijn slecht voor je lichaam, maar niet gevaarlijk.
    Ben je wel ns een judoka tegengekomen met een spraakgebrek? ik niet.
    Dit is gebasseerd op feiten, dus je hele eigen argument is slecht.
    Dat mensen het een gevaarlijke sport vinden is een ander verhaal.
    Ik zeg helemaal niet dat het gevaarlijker is dan boxen, lees eerst mijn text door voordat je erop reageert...

    En het risico op gebroken arm, rib, op KO, op cuts lijkt mij wel gevaarlijk dus het is een gevaarlijke sport.

  8. #8
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    3.490
    vCash
    126000

    Default

    Altijd zo zwak. Oh MMA is niet gevaarlijk omdat Boksen wel gevaarlijk is. MMA fans moeten gewoon niet zo zwak doen en andere argumenten vinden dan boksen neerhalen zodat hun sport wordt geaccepteerd.

  9. #9
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Groningen
    Posts
    764
    vCash
    126000

    Default

    12x3= 36 minuten met alleen het doel om klappen uit te delen en als je KO' geslagen wordt heb je 10 seconden om weer op te staan
    3x5= 15 minuten waar boxen alleen maar een onderdeel is van een veel groter geheel en als je KO geslagen wordt dan stopt de scheids het direct.

    Het lijkt me moeilijk om boxen hier niet gevaarlijker te noemen. Vergelijk ook maar eens;



    en



    En dan heeft Randy Couture bijvoorbeeld nergens last van.

  10. #10
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    3.490
    vCash
    126000

    Default

    En Chuck Lidell dan bijvoorbeeld?

  11. #11
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Groningen
    Posts
    764
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by T15Boxing View Post
    En Chuck Lidell dan bijvoorbeeld?


    Lijkt me weinig mis mee, maar als je zo vaak geko´ed wordt is dat nooit goed natuurlijk, ongeacht de sport.

  12. #12
    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    713
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by T15Boxing View Post
    Altijd zo zwak. Oh MMA is niet gevaarlijk omdat Boksen wel gevaarlijk is. MMA fans moeten gewoon niet zo zwak doen en andere argumenten vinden dan boksen neerhalen zodat hun sport wordt geaccepteerd.
    X 2 hellemaal mee eens. zo discussie heb ik hier ook gehad.

  13. #13
    Join Date
    May 2008
    Posts
    451
    vCash
    126000

    Default

    Ik vraag me altijd af of er onderzoek is gedaan naar het lange termijn effect van al de klemmen op je lichaam. Weet iemand hier toevallig meer van, het is overigens een aspect waar het betoog van DAW1KD geen rekening mee heeft gehouden.

  14. #14
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Groningen
    Posts
    796
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Shikoku View Post
    12x3= 36 minuten met alleen het doel om klappen uit te delen en als je KO' geslagen wordt heb je 10 seconden om weer op te staan
    3x5= 15 minuten waar boxen alleen maar een onderdeel is van een veel groter geheel en als je KO geslagen wordt dan stopt de scheids het direct.

    Het lijkt me moeilijk om boxen hier niet gevaarlijker te noemen. Vergelijk ook maar eens
    Niemand zegt dat boxen niet gevaarlijk is... Hoe kom je daar bij?

  15. #15
    Join Date
    May 2008
    Posts
    451
    vCash
    126000

    Default

    wat is de bron trouwens?

  16. #16
    Join Date
    Mar 2010
    Location
    The Netherlands
    Posts
    721
    vCash
    126000

    Default

    Which Is More Dangerous: MMA Or Boxing?

    By carl castillo (Contributor)


    MMA is one of the fastest growing sport in the world.MMA fighters are allowed to use different fighting styles like punching, kicking, and grappling forms like choking Which would make their opponent give up or unconscious.

    While in the other hand, Boxing is a sport which has been around for a long time now.Boxers wear gloves to protect their hands while fighting.It could last into a maximum of 12 rounds with three mins each..

    But the question is, Which sport is safer? For me, I would consider MMA as a safer sport. Considering the number of deaths in the ring, based on the statistics, there is nearly one death recorded per year which is related with MMA...But with boxing's there are about 11 deaths per year.

    Besides,Its not because MMA wear thinner gloves,Its more dangerous...gloves are being used by the fighters not to protect the opponent but to protect their hands.And MMA fights doesn't just use punches most of the time..They usually use grappling which could just lead to injuries.while in the other hand,boxers only use their punches.

    Those punches are so strong that it could cause a very big trouble to a person who would get hit..It would cause hemmorages that is the No. 1 cause of death in boxing.

    Boxing can be considered as dangerous because it could also ruin your way of thinking.And in some cases, it could cause the retardation of boxers.Boxer would lose their minds due to the punches hitting the brain.

    Most cases in the MMA, just end up in the hospital injured...I could also tell that boxing is more dangerous because based on what other sports enthusiast said...there are more death rates in
    He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life.

  17. #17
    Join Date
    May 2008
    Posts
    451
    vCash
    126000

    Default

    Het zijn trouwens allemaal wel leuke argumenten maar van boksen hebben wij het lange termijn effect kunnen zien, aangezien MMA nog een jonge sport is. Kunnen we alleen maar speculeren of het effect op lange termijn minder zal zijn.

  18. #18
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by T15Boxing View Post
    Altijd zo zwak. Oh MMA is niet gevaarlijk omdat Boksen wel gevaarlijk is. MMA fans moeten gewoon niet zo zwak doen en andere argumenten vinden dan boksen neerhalen zodat hun sport wordt geaccepteerd.
    Helemaal mee eens

  19. #19
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    1.321
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Lennie View Post
    Ik vraag me altijd af of er onderzoek is gedaan naar het lange termijn effect van al de klemmen op je lichaam. Weet iemand hier toevallig meer van, het is overigens een aspect waar het betoog van DAW1KD geen rekening mee heeft gehouden.
    De europese en wereld judo bond heeft veel wetenschappelijk onderzoek uit laten voeren naar het effect van klemmen bij kinderen in de groei. Hierdoor is er recent besloten armklemmen te verbieden bij de jeugd tot 17 jaar.

  20. #20
    Join Date
    May 2008
    Posts
    451
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by ijsblok View Post
    De europese en wereld judo bond heeft veel wetenschappelijk onderzoek uit laten voeren naar het effect van klemmen bij kinderen in de groei. Hierdoor is er recent besloten armklemmen te verbieden bij de jeugd tot 17 jaar.
    Heb je daar toevallig een bron van, ik ben van plan een wetenschappelijkpaper te schrijven over de effecten van MMA op lange termijn. Helaas kan weinig met de bronnen die ik direct op het internet tegen kom, aangezien die meestal geen bronvermelding hebben. Vaak zijn de onderzoeken die ik tegen kom 'inconclusive'.
    Alvast bedankt

  21. #21
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    1.183
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Lennie View Post
    Heb je daar toevallig een bron van, ik ben van plan een wetenschappelijkpaper te schrijven over de effecten van MMA op lange termijn. Helaas kan weinig met de bronnen die ik direct op het internet tegen kom, aangezien die meestal geen bronvermelding hebben. Vaak zijn de onderzoeken die ik tegen kom 'inconclusive'.
    Alvast bedankt
    Ik denk dat je daar nog een oaar jaar mee moet wachten, tenzij je informatie uit andere sporten als judo en worstelen erbij gaat gebruiken. mma is inderdaad nog te jong om echt over lange termijn te spreken
    Quote:
    Originally Posted by Rosso
    Hell, voor 14 K liet ik me zelf wel 2 gram in mn bek schuiven en door een gast pompen

  22. #22
    Join Date
    May 2008
    Posts
    451
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by thrillseekah View Post
    Ik denk dat je daar nog een oaar jaar mee moet wachten, tenzij je informatie uit andere sporten als judo en worstelen erbij gaat gebruiken. mma is inderdaad nog te jong om echt over lange termijn te spreken
    Goed punt, al zijn er waarschijnlijk wel onderzoeken gedaan naar de invloed van individuele vechtsporten als, BJJ, worstelen en judo. Die gedeeltelijk gebruik maken van de zelfde technieken en al wel langer geschiedenis hebben. Hieruit zou ik dan redelijk sterk onderbouwde conclusies kunnen trekken. Overigens heb ik Dr. Johhny Benjamin al een email gestuurd, of hij meer weet van degelijke onderzoeken aangezien het binnen zijn vakgebied valt en hierover veel artikelen publiceert á la ASK THE DOC op mmajunkie.com. Dus ik hoop dat ik van de beste man een reactie krijg, mochten jullie nog bronnen hebben, laat het mij alsjeblieft weten. Dan kan ik meteen kijken of ik genoeg materiaal heb om een paper te schrijven. De deadline is half maart maar ik moet wel eerst goedkeuring van mijn professor krijgen.

  23. #23
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    1.453
    vCash
    126000

    Default

    Ik vind de hele vraagstelling compleet irrelevant. Het MMA vs Boxing verhaal komt naar mijn idee vooral voort uit het feit dat MMA niet overal gereguleerd/geaccepteerd/toegestaan is en dat mensen (waaronder ikzelf) dat oneerlijk vinden. Immers, waarom hoor je nooit de vergelijking tussen MMA en Kickboksen (waarbij meer technieken toegestaan zijn dan bij boksen, waarbij de ronde tijden meer lijken op die van MMA en wat dus een sterkere vergelijking vormt dan Boksen)? Ik denk persoonlijk dat dat o.a. komt doordat zelfs Kickboksen in veel landen minder geaccepteerd is dan Boksen en Boksen dus als referentie gebruikt word.

    Verder blijven het natuurlijk contactsporten waarbij lichaamelijk letsel een van de risico's is die beide sporters accepteren wanneer ze de ring in stappen. Dat neemt niet weg dat het erg interessant zou zijn om te onderzoeken wat de effecten zijn op lange termijn. Maar dat soort onderzoeken zijn mijns inziens net zo interessant voor iedere andere sport.
    The dictionary is the only place where succes comes before work.

    www.sportfood.nl

  24. #24
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    1.321
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Lennie View Post
    Heb je daar toevallig een bron van, ik ben van plan een wetenschappelijkpaper te schrijven over de effecten van MMA op lange termijn. Helaas kan weinig met de bronnen die ik direct op het internet tegen kom, aangezien die meestal geen bronvermelding hebben. Vaak zijn de onderzoeken die ik tegen kom 'inconclusive'.
    Alvast bedankt
    Ikzelf heb geen bron, dit is wat mij verteld is destijds (toen de regelverandering kwam, dat armklemmen -17 jaar verboden werden) bij de Districts scheidsrechters bijeenkomsten. Je kan wellicht even contact opnemen met de Judo Bond Nederland.

  25. #25
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by FightingDutchman View Post

    Verder blijven het natuurlijk contactsporten waarbij lichaamelijk letsel een van de risico's is die beide sporters accepteren wanneer ze de ring in stappen. Dat neemt niet weg dat het erg interessant zou zijn om te onderzoeken wat de effecten zijn op lange termijn. Maar dat soort onderzoeken zijn mijns inziens net zo interessant voor iedere andere sport.
    Lichamelijk letsel is sowieso een risico van sport. Behalve denksport.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •