MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 10 of 10

Thread: euro gered

  1. #1
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    amsterdam
    Posts
    696
    vCash
    126000

    Default euro gered

    Euro gered

    AMSTERDAM - Afgelopen nacht om vier uur na een marathonvergadering van 8 uur kwam er witte rook uit de vergaderzaal van de 17 euro regeringsleiders. Een principeakkoord op hoofdlijnen is bereikt, hoewel de banken eigenlijk niet vrijwillig willen meewerken.

    Het is een goede basis maar geen “Shock and Awe “deal. Aan het eind van de lange dag en nacht was er een akkoord bereikt zoveel als ze zouden hebben kunnen bereiken. Nu nog de implementatie en daar gaat het om.
    De Europese beurzen worden in eerste reactie fors hoger verwacht te openen. Er is een deal en er zijn getallen en bedragen bekend, dus positief in eerste instantie. De rekenmeesters zullen de akkoorden doorrekenen en dan volgt een tweede reactie.
    De Europese beurzen zullen vanochtend tussen 2 en 3 procent hoger openen.
    Als eerste werd gisterenavond al een akkoord bereikt over een herkapitalisatie van de Europese banken met een bedrag van euro 106 miljard, waarbij iedere bank een kern tier één ratio kapitaal van 9 procent moet aanhouden. Voor de Nederlandse banken geen probleem.
    Europese banken moeten eerst zelf de markt op om hun balansen te versterken via uitgiftes van aandelen of obligaties. Indien dit niet lukt dan kan men terugvallen op de eigen overheden en indien deze niet thuis geven dan kan als laatste een beroep worden gedaan op het EFSF.
    Als tweede werd een akkoord op hoofdlijnen bereikt om het euro 440 miljard grootte EFSF, European Financial Stability Facility, in de basis te gebruiken om door middel van hefboomwerking via het verzekeringsmodel een slagkracht te geven van euro 1000 miljard.
    Een bedrag dat door de markt als onderkant wordt gezien. Meer details over de exacte werking en invulling van het EFSF zijn nog niet bekend. Alleen de hefboomwerking tot euro 1000 miljard.
    De euro 440 miljard bestaat voor het overgrote deel uit garantiestellingen door overheden. De feitelijke leningen van in totaal euro 180 miljard aan Griekenland, Ierland en Portugal moeten er ook uit worden betaald.
    Als laatste werd vannacht een akkoord bereikt over het afschrijvingspercentage of hair cut op de Griekse schulden. Er is een percentage ingevuld en overeengekomen van 50 procent. De banken hebben zich tot het uiterste verzet maar werden feitelijk met het mes op de keel, of je doet het vrijwillig of vrijwillig verplicht, door Kanselier Merkel gedwongen om mee te werken.
    Een Griekse hair cut van nominaal 50 procent moet de Griekse bankenschuld van euro 206 miljard met euro 103 miljard verlagen tot euro 103 miljard. Hier tegenover komt dan de herkapitalisatie van euro 106 miljard van de banken.
    Over het nieuwe tweede bail out fund voor Griekenland is alleen bekend op dit moment dat dit, met de afschrijving van 50 procent op de oude schulden, rond euro 100 miljard zal gaan bedragen. Ook hierbij wordt een grote inbreng van de private sector verlangd.
    Maar hier zou de schoen wel eens kunnen wringen, want de banken hebben er genoeg van om op deze vrijwillig verplichte manier mee te werken.
    Italië heeft nog beloofd in detail om op korte termijn met allerlei nieuwe stevige bezuinigingen te komen. Vooral op het gebied van de pensioenen wat zeer interessant wordt, want dat is het breekpunt voor de Italiaanse regering. Maar is het besmettingsgevaar nu definitief geweken?
    De markt geeft vooralsnog de bereikte akkoorden het voordeel van de twijfel en reageren positief. Maar of de diepe Europese schuldencrisis nu in één keer is bezworen is de grote vraag.
    Want ik hoor ze al roepen uit Portugal en Ierland dat men ook schuldvermindering wil, identiek aan Griekenland. Want ik blijf erbij dat de Grieken nu worden beloond voor jarenlang bedrog en mismanagement. En dat moeten u en ik betalen. Schandalig.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #2
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Tja ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen...
    Be a Warrior, not a Worrier

  3. #3
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mijn eigen wereld
    Posts
    9.509
    vCash
    126000

    Default

    Overal waar je leest: De banken betalen kun je lezen "Zullen banken doorbelasten aan hun klanten"

    Europa is falliet, diy is een olievlek... je kan er vergif op innemen dat Spanje en Portugal nu ook hun schulden willen kwijtschelden.
    Last edited by Biiyen; 27-10-2011 at 10:47.


  4. #4
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik vraag me af in hoeverre sommige banken in staat zijn dit op te vangen met name die Franse banken. Je zag bij die belgische bank dat in een keer de boel op springen stond door Griekse obligaties.

    Ik heb het idee dat het vooral het gevoel/vertrouwen van de markt/consument is dat nu relevant lijkt te zijn. Als we bij wijze van allemaal denken dat we gered zijn, dan zijn we gered. Denken we met z'n allen, dit komt nooit meer goed dan komt het dus ook niet goed. Ik vind het allemaal heel abstract en vaag.

    Eerst lijkt er bij een land/bank geen vuiltje aan de lucht te zijn. Dan roept er iemand wat en verliezen we allemaal massaal vertrouwen en zit de hele Eurozone in een crisis en op basis van wat? een lagere waardering, of een bepaald gerucht. Maar uiteindelijk ontstaan er gigantische problemen door dit soort bespottelijke paniekaanvallen. Als dit achter de rug is, mogen ze van mij toch wel eens gaan nadenken over hoe dit in de toekomst stabieler kan.

  5. #5
    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    2.471
    vCash
    126000

    Default

    leuk plan voor Griekenland, gaan ze hier ook mensen hun schuld kwijtschelden of laten we zoals gewoonlijk onze eigen mensen in de stront zakken? Heb al wel een vermoeden...

  6. #6
    Join Date
    Dec 2010
    Posts
    1.898
    vCash
    121250

    Default

    Quote Originally Posted by Biiyen View Post
    Overal waar je leest: De banken betalen kun je lezen "Zullen banken doorbelasten aan hun klanten"

    Europa is falliet, diy is een olievlek... je kan er vergif op innemen dat Spanje en Portugal nu ook hun schulden willen kwijtschelden.
    Dan raak je als land je volledige zelfbeschikking kwijt. Geen pretje dus.

  7. #7
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Spanje is veel te groot daarvoor net als Italië. Ze hopen de neergang van Griekenland nu te stoppen zodat we niet met z'n allen het schip in gaan.

  8. #8
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Toch wel maf dat een klein landje als Griekenland het hele gestel laat doen wankelen. En dan ook nog zeiken als ze worden betrapt.

  9. #9
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Planet Earth
    Posts
    2.251
    vCash
    126000

    Default

    in griekenland rijden ze allemaal in ferarris rond en lachen ze zich kapot, en op hun 50 ste gaan ze al met pensioen.

  10. #10
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    heerhugowaard
    Posts
    12.037
    vCash
    126000

    Default

    ik d8 dat we griekenland hadden gekocht voor dat gels. ik zeg: cut them... ierland portugal griekenland per direct de eurozone uittrappen, en ter waarde van wat ze owen, spullen meenemen

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •