MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 3 of 23 FirstFirst 123456713 ... LastLast
Results 51 to 75 of 566

Thread: ZWARTE PIET

  1. #51
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by fifi23 View Post

    Slavernij is niet bij definitie racisme.

    Er zijn zat voorbeelden van slavernij die geen fluit met ras te maken hebben.


    Dat geldt eigenlijk sowieso voor slavernij. Dat het racistisch zou zijn is een bedenksel van linkse professionele zeur pieten.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #52
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Ik ga niet eens kijken in deze thread, shit toch gedaan.

  3. #53
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Ze zeiden vroeger dat piet zwart is doordat hij door de schoorstenen moest kruipen vol met roet. Het roet was er niet af te krijgen en daarom is hij zo zwart als roet. Misschien was het in het begin wel een blanke...
    Be a Warrior, not a Worrier

  4. #54

    Default

    THE CURE IS FREE, YOU'RE PAYING FOR THE DISEASE.

  5. #55
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Spannend boek hoor.

  6. #56
    Join Date
    Jun 2009
    Posts
    11.168
    vCash
    124500

    Default

    waarom hebben die zwarte pieten geen muts met veer op?

  7. #57
    Join Date
    Feb 2013
    Posts
    530
    vCash
    101000

    Default

    Quote Originally Posted by Leventdepevent View Post
    waarom hebben die zwarte pieten geen muts met veer op?
    deze pieten zijn nog in training

  8. #58
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    1.062
    vCash
    126000

    Default

    beter een gat in een olietanker dan een olietanker in je gat

  9. #59
    Join Date
    Dec 2010
    Location
    FPA / Amersfoort
    Posts
    1.480
    vCash
    126000

    Default

    Och ! Nostalgie ! Ik weet nog goed, 1956, mooi jaar, dit boek helemaal Kapot gelezen.

  10. #60
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default


  11. #61
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Ik merk dat steeds meer mensen beginnen in te zien dat het op z'n zachts gezegd 'niet zo aardig' is om je medemens 1x per jaar zo belachelijk te maken. Dat kids het niet als racistisch zien, wil niet zeggen dat het niet zo is...we hebben er iets moois van gemaakt nl 'hij komt door de schoorsteen en is daarom zo zwart'...die rooie lippen, creolen oorbellen en kroes haar...tja dat zegt eigenlijk alles...iedereen ziet het maar men kiest er bewust voor om het niet te erkennen en verdedigt het koste wat kost...de zp is erbij verzonnen mensen...ergens in het koloniale tijdperk...het is overduidelijk waar het op gebaseerd is...de manier waarop blanke Nederlanders hierop reageren door mensen die dit probleem (omdat zij het als kwetsend ervaren) durven aan te kaarten is bijna schokkend...dat dit in een beschaving anno 2013 nog kan...bizar...en dat over de rug van die arme kinderen alsof kids geboren worden met een latente behoefte aan zp....wij, de volwassenen, leren ze dat aan....en nee ik rot niet op naar Suriname, ik ben geboren en getogen Amsterdammer en dus Nederlander....het ergste vind ik nog dat ik mijn eigen kind wil beschermen tegen die crap maar ik dan wordt weggezet alleszijnde een slechte vader...je liegt ze voor en confronteert ze ook nog eens met zo'n figuur...ik vind het maar niks...en het is nergens in mijn jeugd misgegaan (mocht iemand zich dat afvragen)


    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...k-hebben.dhtml

  12. #62
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    1.062
    vCash
    126000

    Default

    beter een gat in een olietanker dan een olietanker in je gat

  13. #63
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Effe een dagje slikken en genieten van die heerlijk vrolijke kindergezichtjes.
    Je beledigd voelen zit in jezelf, sta wat meer open en geniet van een huidig kinderfeest zonder bijbedoelingen.
    Kerstfeest staat ook niet onder discussie door lilliputters?
    It's okay to be white

  14. #64
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Oss
    Posts
    30.429
    vCash
    101624

    Default

    Quote Originally Posted by Wiseguy View Post
    Zwarte pieten die de slaven zijn van de blanke sinterklaas. Hoeveel argumentatie heb je nog nodig. Of vind je slavernij niet rasistisch? Ow wacht het zijn natuurlijk geen slaven, maar assistenten.
    De geschiedenis van Sint Nicolaas. St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.

    Chael Sonnen: The only thing bigger than UFC 167 is Wanderlei Silvas forehead

  15. #65
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    De historische St. Nicolaas is niet van Turkse origine.

  16. #66
    Join Date
    May 2011
    Location
    Utrecht
    Posts
    5.004
    vCash
    126035

    Default

    Dat mensen het feest niet begrijpen hoeft nog niet te betekenen dat we het maar moeten afschaffen.
    It's okay to be white

  17. #67
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Afschaffen zou belachelijk zijn, gewoon aanpassen zoals dat in de loop der jaren al meerdere malen is gedaan (de roe is eruit en ook het bang maken dat ze mee moeten in de zak is eruit) buiten de Nederlandse grens neemt de overheid trouwens wel haar verantwoordelijkheid
    Last edited by Illest; 12-10-2013 at 17:29.

  18. #68
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    Ik merk dat steeds meer mensen beginnen in te zien dat het op z'n zachts gezegd 'niet zo aardig' is om je medemens 1x per jaar zo belachelijk te maken.
    Dit gaat mij wat te ver. Ik heb niet het idee dat ik medemensen aan het belachelijk maken ben als ik Sinterklaas vier. Ik denk ook dat je bij jezelf te rade moet gaan als je het zo opvat en er naar mijn mening voor kiest om zo eenzijdig naar het feest te kijken. Je geeft aan wel te begrijpen dat de manier waarop het gevierd wordt niet racistisch bedoeld is, maar vind dus wel dat je belachelijk gemaakt wordt? Ik vind dat een beetje vreemd.

  19. #69
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    De enigen die zich belachelijk maken zijn diegenen die hier over lopen te zeuren! En hoezo belachelijk maken?? Wanneer de Zwarte Pieten nu aan de ketting aan de wal gebracht worden met zo hier en daar een zweepslag zou je zeggen ja....maar nu een aantal Zwarte Pieten die een oude,hulpeloze man man helpen...that's all!
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  20. #70
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Facade, ik doel daarmee op het zwart schminken van je gezicht, rode lippen stift opdoen, een pruik van kroes haar en creolen oorbellen...daarmee karikaturiseer je donkere mensen zoals dat heel lang gebeurd is en dat wordt als kwetsend ervaren....je doet dat niet bewust om mensen te kwetsen maar om een feestje te vieren in de traditie die je gewend bent....en dat is het probleem juist....het niet willen inzien dat dat kwetsend is
    Last edited by Illest; 12-10-2013 at 20:02.

  21. #71
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Ik snap het wel, maar je karakteriseert het sinterklaasfeest in je eerdere formulering - "1 x per jaar een groep mensen belachelijk maken" - als een doelbewuste poging donkere mensen belachelijk te maken en dat vond ik wat te ver gaan.

    Ik denk dat veel mensen wel kunnen inzien dat donkere mensen het kwetsend vinden, maar dat vice versa misschien ook een beetje onderschat wordt hoe sterk het sinterklaasfeest in Nederland nog altijd leeft. Het is puur een gevoelsmatige kwestie, denk ik net zoals dat andersom ook zo is. Het Sinterklaasfeest is voor velen een hele leuke herinnering waar je vroeger als kind heel erg naartoe leefde. Nooit is in je hoofd opgekomen dat zwarte piet refereerde naar een donker iemand of naar het koloniale verleden. Je 'gelooft' ook in Sinterklaas en Zwarte Piet als je klein bent. Je ziet ze dus eigenlijk niet eens als mensen, maar eerder als toch iets bovennatuurlijks want Sinterklaas leeft al honderden jaren, z'n paard ook en al die pieten blijkbaar ook. Die oude man slaagt er daarnaast ook nog eens in het hele land in een nacht te paard van pakjes te voorzien. Het heeft niets logisch, het kan helemaal niet en daarmee heeft het ook iets magisch en dat karakter is van essentieel belang voor het feest.

    Nu wordt op P en W echter in een keer een link gelegd naar racisme en naar het koloniale verleden. De magische Sint en Piet zijn in een keer niet een magisch duo, maar eerder een blanke slavendrijver met z'n zwarte slaafjes. Alles moet anders en plotseling moet Sinterklaas iets heel werelds en alledaags worden waarbij rekening gehouden wordt met de politieke fijngevoeligheid van eenieder. Veel mensen begrijpen dit gezien de historie van Nederland wel, maar denken ook dat mensen die het feest zo benaderen andersom helemaal niets begrijpen van het Sinterklaasfeest en wat het vertegenwoordigt. Veel mensen hebben zelfs nu nog geen idee wie of wat Sinterklaas is en waar het vandaan komt. Het is er gewoon en het hoort bij Nederland. Het is omgeven met mysterie, zeker als je klein bent. Ik denk dat iedereen hier nou al een verschillende versie heeft gegeven van waar Zwarte Piet nou eigenlijk vandaan komt. Niemand weet het echt. Daarom moet je ook niet aan dat feest beginnen te morrelen. Als je dat doet morrel je ook aan dat mysterieuze, beetje magische karakter van het feest en dan hoeft het eigenlijk al niet meer want dat maakt het juist leuk. Net zo goed als jij denkt dat wij jouw gevoelens niet willen snappen, lijkt het daarom alsof aan de andere kant de mensen die zich gekwetst voelen ook al alle deuren hebben dichtgegooid en 'het' ook niet willen of kunnen snappen.

    Maar goed, ik weet niet of ik het helemaal goed heb kunnen verwoorden hoe mensen het feest beleven en hoe de discussie daarover verbazing en ergernis wekt. Het ligt in ieder geval niet allemaal zo simpel als dat het voor jou of voor een buitenstaander misschien lijkt.
    Last edited by Facade; 12-10-2013 at 22:37.

  22. #72
    Join Date
    Jun 2008
    Posts
    11.113
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post

    Nu wordt op P en W echter in een keer een link gelegd naar racisme en naar het koloniale verleden. De magische Sint en Piet zijn in een keer niet een magisch duo, maar eerder een blanke slavendrijver met z'n zwarte slaafjes. Alles moet anders en plotseling moet Sinterklaas iets heel werelds en alledaags worden waarbij rekening gehouden wordt met de politieke fijngevoeligheid van eenieder.
    Eigenlijk alleen van een bepaalde groep.

  23. #73
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    lol Deze discussie komt jaarlijks terug. Ik merk wel dat zwarte mensen de laatste jaren hun ongenoegen duidelijker kenbaar durven te maken. In andere westerse landen kijken ze met afgrijzen naar dit gedateerde en (volgens sommigen) racistische stukje folklore. Ik las laatst nog een treffend stuk in The Guardian over Zwarte Piet.
    Ik ga niet te veel zeggen, maar wat ik wel apart vind is de hysterische en agressieve reactie van veel autochtone Nederlanders op zwarten die op respectvolle wijze hun mening kenbaar maken. Die twitter reacties op Quinsy Gario in Pauw & Witteman logen er niet om. Je hoeft het niet eens met mensen als Gario te zijn, maar het minste wat je kunt doen is luisteren als zij hun onvrede uiten en onderbouwen en met geldige tegenargumenten komen. Een reactie als "als je het niet bevalt, ga je maar terug naar je eigen land" is een zwaktebod.
    Als homo's of Joden aangeven dat zij iets 'homofoob' (bijv. Van der Gijp's opmerking over homofiele voetballers) of 'antisemitisch' (CIDI, figuren als Leon de Winter en Bram Moszkowitz) vinden, zie je ook niet platte reacties als hierboven beschreven. Lijkt erop dat minderheden als homo's en Joden volgens sommigen wel 'het recht' hebben om hun mening te uiten, terwijl minderheden als zwarten maar ook moslims dat niet hebben.

  24. #74
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    620
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Facade View Post
    Ik snap het wel, maar je karakteriseert het sinterklaasfeest in je eerdere formulering - "1 x per jaar een groep mensen belachelijk maken" - als een doelbewuste poging donkere mensen belachelijk te maken en dat vond ik wat te ver gaan.
    Ik denk dat veel mensen wel kunnen inzien dat donkere mensen het kwetsend vinden, maar dat vice versa misschien ook een beetje onderschat wordt hoe sterk het sinterklaasfeest in Nederland nog altijd leeft. Het is puur een gevoelsmatige kwestie, denk ik net zoals dat andersom ook zo is. Het Sinterklaasfeest is voor velen een hele leuke herinnering waar je vroeger als kind heel erg naartoe leefde. Nooit is in je hoofd opgekomen dat zwarte piet refereerde naar een donker iemand of naar het koloniale verleden. Je 'gelooft' ook in Sinterklaas en Zwarte Piet als je klein bent. Je ziet ze dus eigenlijk niet eens als mensen, maar eerder als toch iets bovennatuurlijks want Sinterklaas leeft al honderden jaren, z'n paard ook en al die pieten blijkbaar ook. Die oude man slaagt er daarnaast ook nog eens in het hele land in een nacht te paard van pakjes te voorzien. Het heeft niets logisch, het kan helemaal niet en daarmee heeft het ook iets magisch en dat karakter is van essentieel belang voor het feest.
    Nu wordt op P en W echter in een keer een link gelegd naar racisme en naar het koloniale verleden. De magische Sint en Piet zijn in een keer niet een magisch duo, maar eerder een blanke slavendrijver met z'n zwarte slaafjes. Alles moet anders en plotseling moet Sinterklaas iets heel werelds en alledaags worden waarbij rekening gehouden wordt met de politieke fijngevoeligheid van eenieder. Veel mensen begrijpen dit gezien de historie van Nederland wel, maar denken ook dat mensen die het feest zo benaderen andersom helemaal niets begrijpen van het Sinterklaasfeest en wat het vertegenwoordigt. Veel mensen hebben zelfs nu nog geen idee wie of wat Sinterklaas is en waar het vandaan komt. Het is er gewoon en het hoort bij Nederland. Het is omgeven met mysterie, zeker als je klein bent. Ik denk dat iedereen hier nou al een verschillende versie heeft gegeven van waar Zwarte Piet nou eigenlijk vandaan komt. Niemand weet het echt. Daarom moet je ook niet aan dat feest beginnen te morrelen. Als je dat doet morrel je ook aan dat mysterieuze, beetje magische karakter van het feest en dan hoeft het eigenlijk al niet meer want dat maakt het juist leuk. Net zo goed als jij denkt dat wij jouw gevoelens niet willen snappen, lijkt het daarom alsof aan de andere kant de mensen die zich gekwetst voelen ook al alle deuren hebben dichtgegooid en 'het' ook niet willen of kunnen snappen.
    Maar goed, ik weet niet of ik het helemaal goed heb kunnen verwoorden hoe mensen het feest beleven en hoe de discussie daarover verbazing en ergernis wekt. Het ligt in ieder geval niet allemaal zo simpel als dat het voor jou of voor een buitenstaander misschien lijkt.
    Ik vind dit een goede reactie.
    Ik denk dat 'jullie' zo aan tradities als Sinterklaas vasthouden, omdat jullie na de jaren '60 veel van jullie culturele kenmerken overboord hebben gegooid. Ontzuiling, ontkerkelijking, geen gezag meer accepteren, individualisering etc. Veel zg. nieuwkomers hebben wél een duidelijke culturele identiteit en religie die hen bindt. Het is menselijk dat 'jullie' je daartegen willen afzetten en je angstvallig vastklampen aan folklore. 'Jullie' hebben niet echt iets dat jullie bindt en daarom zie je bijv. dat heel Nl massaal achter Oranje gaat staan als er een eindtoernooi is. Je ziet volwassen mensen zich oranje schminken en met pruiken rondlopen. Zelfde met Koninginnedag.
    Kinderen associëren Zwarte Piet weldegelijk met zwarten. Ik heb genoeg verhalen van zwarte kinderen gehoord die zeiden dat ze gepest worden met Zwarte Piet. Daarnaast kan het ook niet goed zijn voor het zelfbeeld van zwarte kinderen om iemand die zg. op hen lijkt als knecht te zien. Ik denk dat een groot deel van de onvrede voortkomt uit het feit dat die zwarten niet meer herinnerd willen worden aan de tijd dat ze knechten/ slaven waren.

  25. #75
    Join Date
    May 2009
    Posts
    2.581
    vCash
    126238

    Default

    Quote Originally Posted by LeeMurray View Post
    Als homo's of Joden aangeven dat zij iets 'homofoob' (bijv. Van der Gijp's opmerking over homofiele voetballers) of 'antisemitisch' (CIDI, figuren als Leon de Winter en Bram Moszkowitz) vinden, zie je ook niet platte reacties als hierboven beschreven. Lijkt erop dat minderheden als homo's en Joden volgens sommigen wel 'het recht' hebben om hun mening te uiten, terwijl minderheden als zwarten maar ook moslims dat niet hebben.
    Sinterklaas kan je niet vergelijken met René van der Gijp. Je kan daarnaast geen conclusies trekken ten aanzien van de maatschappelijke positie van de verschillende etnische groepen enkel op basis daarvan. Je ziet die platte reacties niet omdat veel 'Moslims' die platte reacties zelf al in overvloed geven als je het waagt een column over Mohammed/de Islam te schrijven.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •