MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 6 of 23 FirstFirst ... 234567891016 ... LastLast
Results 126 to 150 of 566

Thread: ZWARTE PIET

  1. #126
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

  2. #127
    Join Date
    Feb 2012
    Posts
    1.056
    vCash
    126000

    Default

    Even los van het zwarte pieten verhaal, wat vinden jullie van het feit dat volwassenen besluiten om een "leugentje" in het bewustzijn van hun kinderen te planten? Ik heb wel eens gelezen dat het (in een later stadium) invloed kan hebben op hun gedrag en manier van denken, omdat ze al heel vroeg worden geconfronteerd met het begrip perceptie en realiteit.
    Last edited by hypergiant; 17-10-2013 at 00:58.

  3. #128
    Join Date
    Feb 2012
    Posts
    1.056
    vCash
    126000

    Default

    Er wordt als het ware een idee gecreëerd in het bewustzijn wat zich kan ontwikkelen. Wij als volwassen zijn al vatbaar voor een goede reclame, gladde praatjes of uiterlijk. Ik dacht vroeger dat WWF echt was en kon het niet uitstaan als mijn vader hoofdschuddend op de bank vertelde dat het allemaal nep was. De film Inception speelt hier ook op in.

    Last edited by hypergiant; 17-10-2013 at 01:20.

  4. #129
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    2.527
    vCash
    31325

    Default

    Is dat gelul nu nog bezig.
    Wij laten de sint en de zwarte pieten gewoon weer komen de 5e van december bij ons thuis.
    Dat is iets wat ik van huis heb meegekregen, en zal doorgeven aan mijn kinderen.
    Amen,

  5. #130
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Willemstad/Miami
    Posts
    1.674
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Willem033 View Post
    Is dat gelul nu nog bezig.
    Wij laten de sint en de zwarte pieten gewoon weer komen de 5e van december bij ons thuis.
    Dat is iets wat ik van huis heb meegekregen, en zal doorgeven aan mijn kinderen.
    Amen,
    Je (groot) ouders hadden ook geen cv dus misschien kan je witte Pieten laten komen en aan je kinderen uitleggen dat ze niet meer door de schoorsteen komen. Vond dit wel een aardig argument van schreeuwer Prem bij DWDD.

  6. #131
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Mixfight
    Posts
    34.091
    vCash
    25000

    Default

    Be a Warrior, not a Worrier

  7. #132
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    2.132
    vCash
    30500

    Default

    Interesting..
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas


    Quote Originally Posted by Kemal View Post
    Dat ze trouwens ook allemaal Piet heten. :P
    Komt dat dan van Pieterman Knecht?
    .."In de loop der tijd heeft hij verschillende namen gehad; zo heette hij bijvoorbeeld Jan de knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour (of Sjaak Sjoor).[16] In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[noten 7][noten 8] en in 1895 was Zwarte Piet al in zwang geraakt.[noten 9] Het bleef niet bij één Zwarte Piet; in 1880 traden al twee knechten op.[noten 10] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[17] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak, onder leiding van een Hoofd-Piet."..


  8. #133
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    977
    vCash
    126000

    Default

    het "leugentje" m.b.t. Sinterklaas is niet anders dan alle andere flauwkul verzinsels die we ons zelf voor houden.
    B.v. alle flauwekul feesten zoals kerstmis, pasen, Nieuwjaar, homeopatie etc...
    Daarnaast als je een jaar of 8 bent heb je al gauw door dat het nep is. Ik kan mij herinneren dat ik op het schoolplein stond en is zie op 2 plekken nagenoeg tegelijk de Sint aankomen....

  9. #134
    Join Date
    Jun 2009
    Posts
    11.168
    vCash
    124500

    Default

    Quote Originally Posted by Brainthief View Post
    het "leugentje" m.b.t. Sinterklaas is niet anders dan alle andere flauwkul verzinsels die we ons zelf voor houden.
    B.v. alle flauwekul feesten zoals kerstmis, pasen, Nieuwjaar, homeopatie etc...
    Daarnaast als je een jaar of 8 bent heb je al gauw door dat het nep is. Ik kan mij herinneren dat ik op het schoolplein stond en is zie op 2 plekken nagenoeg tegelijk de Sint aankomen....
    lol dat is hier vroeger ook eens gebeurt.......dat de sint van oosterhout kwam langsvaren terwijl de sint in dongen net van de boot af kwam hahaha

  10. #135
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    2.348
    vCash
    126527

    Default

    Quote Originally Posted by hypergiant View Post
    Even los van het zwarte pieten verhaal, wat vinden jullie van het feit dat volwassenen besluiten om een "leugentje" in het bewustzijn van hun kinderen te planten? Ik heb wel eens gelezen dat het (in een later stadium) invloed kan hebben op hun gedrag en manier van denken, omdat ze al heel vroeg worden geconfronteerd met het begrip perceptie en realiteit.
    Tja, religie anyone?

  11. #136
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    De hoorzitting is inmiddels geweest. Vanavond volgt een uitgebreid verslag op AT5.

    (hij was overigens live te volgen..best wel boeiend die reacties in de zaal!)

    was ook op Twitter te volgen, zie: https://twitter.com/NLWordtBeter

  12. #137
    Join Date
    Feb 2013
    Posts
    530
    vCash
    101000

    Default

    Quote Originally Posted by hypergiant View Post
    Even los van het zwarte pieten verhaal, wat vinden jullie van het feit dat volwassenen besluiten om een "leugentje" in het bewustzijn van hun kinderen te planten? Ik heb wel eens gelezen dat het (in een later stadium) invloed kan hebben op hun gedrag en manier van denken, omdat ze al heel vroeg worden geconfronteerd met het begrip perceptie en realiteit.
    sorry maar hier ben je toch wel flink aan het overdrijven hoor, das mijn mening uiteraard

  13. #138
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    2.527
    vCash
    31325

    Default

    Wie onze cultuur niet eert, is Nederland niet weerd.

    Snap niet dat wij onze traditie aan de kant moeten zetten.
    IK bedoel, we laten de duitsers zomers toch ook nog steeds kuilen graven op t strand.
    Last edited by Willem033; 17-10-2013 at 20:29.

  14. #139
    Join Date
    Feb 2012
    Posts
    1.056
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Flabbert View Post
    sorry maar hier ben je toch wel flink aan het overdrijven hoor, das mijn mening uiteraard
    Ik heb het niet specifiek over Sinterklaas, maar gewoon in het algemeen. Dit is een natuurlijk een breed begrip, je kunt een onschuldig verhaaltje uit een kinderboek niet vergelijken met agresieve reclame's die gericht zijn op kinderen. Het is een interessant onderwerp waar veel onderzoeken naar zijn gedaan.

    The problematic nature of lying rests not only the actual deceptive behavior, but also on it's relationships to other more serious antisocial behaviors and could be considerd a building block for other cover behaviors that develop later.
    (Edelbrock & Loeber)

    Persoonlijk ben ik van mening dat je alle kanten op kunt gaan met betrekking tot het Sinterklaas feest, waardoor er altijd verdeelde meningen zullen bestaan. Ik moet bijvoorbeeld denken aan alle kinderen die, om wat voor redenen dan ook, geen kado krijgen van de Sint en wat voor impact dat op een kind kan hebben.
    Last edited by hypergiant; 17-10-2013 at 21:48.

  15. #140
    Join Date
    Feb 2013
    Posts
    530
    vCash
    101000

    Default

    Quote Originally Posted by hypergiant View Post
    Ik heb het niet specifiek over Sinterklaas, maar gewoon in het algemeen. Dit is een natuurlijk een breed begrip, je kunt een onschuldig verhaaltje uit een kinderboek niet vergelijken met agresieve reclame's die gericht zijn op kinderen. Het is een interessant onderwerp waar veel onderzoeken naar zijn gedaan.

    The problematic nature of lying rests not only the actual deceptive behavior, but also on it's relationships to other more serious antisocial behaviors and could be considerd a building block for other cover behaviors that develop later.
    (Edelbrock & Loeber)

    Persoonlijk ben ik van mening dat je alle kanten op kunt gaan met betrekking tot het Sinterklaas feest, waardoor er altijd verdeelde meningen zullen bestaan. Ik moet bijvoorbeeld denken aan alle kinderen die, om wat voor redenen dan ook, geen kado krijgen van de Sint en wat voor impact dat op een kind kan hebben.
    Daar heb je een punt, goed verwoord

  16. #141
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Willem033 View Post
    Wie onze cultuur niet eert, is Nederland niet weerd.

    Snap niet dat wij onze traditie aan de kant moeten zetten.
    IK bedoel, we laten de duitsers zomers toch ook nog steeds kuilen graven op t strand.
    moet je vooral trots op zijn...die mooie traditie die overal ter wereld wordt afgedaan als racistisch
    en voor jou info, ik ben hier geboren maar ik eer dat zeker niet

  17. #142
    Join Date
    Apr 2013
    Posts
    522
    vCash
    122800

    Default

    Ach er zijn zoveel tradities in andere landen waar wij afkeurend tegen aan kijken en dat laten we ook zijn beloop. Zolang de pieten niet fucking suf gerost in kettingen aan land worden gesleept om daar op de Kaas markt tegen opbod verkocht te worden is er erg weining sprake van rasisme of slaven handel.

  18. #143
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Toch zal Amsterdam de eerste stad zijn waar het verandert. Ze zijn al met elkaar in gesprek dus ja...zal niet makkelijk worden als je geconfronteerd wordt met die verandering maar zoals je zelf zegt....gewoon op z'n beloop laten

    ik ben van mening dat door deze verandering het feest op langere termijn juist beschermd wordt...de traditie makkelijker in stand kan worden gehouden omdat na het weg laten van de zp er simpelweg niets meer in het feest zit wat als aanstootgevend kan worden ervaren...de verandering is alleen een beetje onwennig, emoties lopen hoog op etc..
    Last edited by Illest; 18-10-2013 at 09:18.

  19. #144
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    2.348
    vCash
    126527

    Default

    Quote Originally Posted by fifi23 View Post
    Ach er zijn zoveel tradities in andere landen waar wij afkeurend tegen aan kijken en dat laten we ook zijn beloop. Zolang de pieten niet fucking suf gerost in kettingen aan land worden gesleept om daar op de Kaas markt tegen opbod verkocht te worden is er erg weining sprake van rasisme of slaven handel.
    Hahahaha!

  20. #145
    Join Date
    Jun 2012
    Posts
    66
    vCash
    126000

    Default

    Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet gewijzigd gaat worden.
    De groep die zich "aangevallen" voelt door zwarte piet is simpel weg te klein.
    Er zijn altijd wel groeperingen met een andere gedachtegang dan het gross die het niet eens zijn met bepaalde dingen, hier word echter pas naar geluisterd als het een redelijk grote groep betreft.

    Media probeert daar ook de nadruk op te leggen:
    http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/bi...te_Piet__.html

  21. #146
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    2.527
    vCash
    31325

    Default

    Quote Originally Posted by Illest View Post
    moet je vooral trots op zijn...die mooie traditie die overal ter wereld wordt afgedaan als racistisch
    en voor jou info, ik ben hier geboren maar ik eer dat zeker niet
    In elke cultuur zijn tradities die bij andere kwetsend kunnen zijn.

  22. #147
    Join Date
    Jan 2010
    Posts
    4.248
    vCash
    61568

    Default

    Quote Originally Posted by Willem033 View Post
    In elke cultuur zijn tradities die bij andere kwetsend kunnen zijn.
    Zo vind ik al jaren dat het suikerfeest moet worden afgeschaft omdat het buitengewoon kwetsend is voor diabetici.

  23. #148
    Join Date
    Aug 2013
    Posts
    2.527
    vCash
    31325

    Default

    Quote Originally Posted by Bromios View Post
    Zo vind ik al jaren dat het suikerfeest moet worden afgeschaft omdat het buitengewoon kwetsend is voor diabetici.

    Om maar een voorbeeld te noemen.
    Nou hoeft van mij dat feest niet verboden worden, maar ik snap je punt.

    En het zou pas slavernij zijn als we een stel polen voor een euro per uur met pepernoten lieten gooien.

  24. #149
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2.930
    vCash
    126000

    Default

    Mannen,

    Ik ga er niet meer teveel energie aan besteden want we zullen het toch niet met elkaar eens worden. De vergelijking met Polen gaat m.i. totaal niet op.

    Vraag jezelf het volgende af:

    Zouden wij anno 2013 een element van het feest (de zp) in stand moeten houden wetende wat de geschiedenis van Nederland is.. wetende dat het kwetsend is voor mensen met een kleur ..wetende dat er negens, maar dan ook nergens ter wereld draagvlak is voor de blackface zoals die jaarlijks in ons land te 'bewonderen' is.. wetende dat het overal gekwalificeerd wordt als zijnde racistisch maar wij hier de bedoeling erachter (kinderfeest) gebruiken om het recht te praten...

    Zou je dat moeten willen als Nederland zijnde..#message!


    ps:

    reps voor iedereen dat we op mixfight.nl wel respectvol hebben kunnen discussieren! elders waren de reacties ronduit triest..


    Illest, signing off vwb ZP 2013

  25. #150
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    1.321
    vCash
    125794

    Default

    Als mensen zich hier druk om kunnen maken moet je het toch wel verdomd goed hebben! Is er nu echt niets belangrijkers om je druk over te maken? Zoveel landen waar vrouwen en kinderen verkracht en vernederd worden,waar vrouwen,kinderen,homo's geen rechten hebben,zoveel landen waar wel echte discriminatie is,waar oorlog en/of armoede heerst,waar geen water is,waar onvoldoende voedsel is,waar geen godsdienstvrijheid en geen "freedom of speach" is....en wat doen ze in Nederland...ze maken zich druk om Zwarte Piet....mensen moesten zich schamen!
    "Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand!"

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •