MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 32
  1. #1
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default hoe leer ik incasseren, maw hoe houd ik mn ogen open..?

    Okee, misschien een n00b-vraagje, maar ik train (weer) kickboxen, na een afwezigheid van een jaar of 4...
    Lenigheid begint weer een beetje te komen, conditie ook, enige waar ik (weer :? ) moeite mee heb, is het "schrik-effect" tijdens het sparren...

    Ik weet dat ik techniek genoeg zou moeten hebben, om veel/alles (nou ja, genoeg) af te weren, maar op de een of andere manier ga ik "op slot".

    Is er, behalve misschien veel sparren, een manier om dit af te leren en je kop er bij te houden ? En, als het effe kan, ook iets dat je zonder partner kan trainen ??

    Oja; ben ongeveer 187 cm, en kilootje of... 71 denk ik. Helpt niet echt bij het sparren met mensen die minstens 20 kilo zwaarder zijn, maar alla... extra massa is aan mij niet besteed ivm snelle verbranding, "recreatief kickboxen", en leeftijd (32). Meer dan 2x in de week een uurtje kb-en kan niet (herstel-periode, en tijdgebrek). Wel doe ik thuis e.e.a. aan "soepel blijven", en sit-ups/push-ups/pull-ups e.d.

    Graag wat serieuze reacties, ook hoe JULLIE dat doen/deden, "vroeger", en dat soort dingen.

    Dus.
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  2. #2

    Default

    Het enige is dat je weer vertrouwen moet krijgen, je moet kunnen vertrouwen op je dekking. Dat vertrouwen komt helaas pas als je veel traint.

    Sorry is misschien niet het antwoord waar je op hoopte. Bij mij hielp het oefenen met een speedball wel omdat je dan ook een object hebt dat snel op je afkomt. Probleem daarvan is dat je naar een speedball slaat en dus niet met je dekking werkt. Voor het ontwijken kan het wel wonderen doen (bop-and-weave)

    ={Si Vis Pacem Para Bellum}=
    ={It's not about the size of the dog in the fight, it's about the size of the fight in the dog}=
    ={Talk softly but carry a big stick}=

  3. #3
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Speedball... is dat zo'n ding aan een plankje ? Of eentje met 2 van die touwen er aan ?

    Ja, meer sparren is wel de bedoeling , maar dat gebeurt vanzelf. Ik vraag me af of er, behalve sparren dan, nog meer dingen zijn die je zelf kan doen.

    Bedankt voor de reactie in elk geval !
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  4. #4

    Default



    Een Speedball



    Een Floor-to-ceiling

    Beide werken op dezelfde manier

    ={Si Vis Pacem Para Bellum}=
    ={It's not about the size of the dog in the fight, it's about the size of the fight in the dog}=
    ={Talk softly but carry a big stick}=

  5. #5
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Zo'n floor-to-ceiling lijkt me wel wat... gewoon rammen/ontwijken tot je een ons weegt ??

    Bedankt voor de reactie zover !
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  6. #6
    chief108 Guest

    Default

    tja...

    blijft een kwestie van vaak doen joh...

    heb je geen vrouw en/ of kinderen???

    die kunnen ook erg goed helpen door je te pas en te onpas dingen naar je kop te gooien, je uit allerlei onverwachte hoeken te slaan etc. etc... :P

    Chief108

  7. #7
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Hmmmm... ik zal m'n ex eens opzoeken...

    chief 108: Lol @ your sig
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  8. #8
    chief108 Guest

    Default

    drank je wel 8)

    Chief108

  9. #9
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default

    Gulo, ik heb onlangs ook een speedbal gekocht en nu heb hem nu bevestigd. Moet je op een bepaalde manier er tegen aan stoten, of maakt het niet echt uit en gaat het meer om de ritme/snelheid etc..

  10. #10

    Default

    Het gaat om de kadans en het ritme. Ik sla meestal met de zijkant van de hand, maak een vuist en geef hamerslagen tegen de speedball. Eerst langzaam totdat je het ritme te pakken hebt en dan kun je steeds sneller gaan.

    Het is echt veel oefenen en zorg voor goede trainingshandschoenen

    ={Si Vis Pacem Para Bellum}=
    ={It's not about the size of the dog in the fight, it's about the size of the fight in the dog}=
    ={Talk softly but carry a big stick}=

  11. #11
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default

    kadans????

    Maare bandage is toch goed genoeg??

  12. #12
    Join Date
    Sep 2004
    Posts
    1.882
    vCash
    126000

    Default

    Gordon, sparren jullie tijdens training altijd full contact?
    Ik neem aan dat je trainer ook semi aangeeft, zeker bij mensen die recreatief trainen.
    Als je full contact traint kan het ook op tikken naar hoofd in plaats van volluit gaan.
    Daarbij is het ook belangrijk om sparringpartners te hebben van hetzelfde niveau.
    Maar een goede integratie komt alleen tot stand als moslims rekening willen houden met onze joods-christelijke tradities, en niet als de islam ons door de strot wordt geduwd.

  13. #13
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    arnhem
    Posts
    2.846
    vCash
    126000

    Default

    kadans????
    Ja een bepaalde tred waarin je tegen de speedbal aan slaat.... een ritme...

    Als je van dat scrik effect af wil komen is dus het sparren het beste... maar die speedbal floor-to-ceiling helpt denk ik beter als die aan die plank... omdat er dan wat op je afkomt. En verder veel zelf vetrouwen, en je zou ook aan je sparrings partner kunnen vragen of hij je op je hoofd alleen aan tikt( dat je op snelheid word aangeraakt inplaatst van op kracht...

  14. #14
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Misteryland Piramid Floriade
    Posts
    7.063
    vCash
    126000

    Default

    Tikboksen lijkt mij ook wel te helpen. Aantikken met de platte hand. Krijg je iig meer reactievermogen.

    Om meer te kunnen incaseren kun je ook je nek goed trainen. Die is nl de standaard van je hoofd.

  15. #15
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Nou ja, full contact... je trapt en stoot niet op je hardst, het is tenslotte de "beginners-groep" .

    Moet zeggen, het gaat al weer ietsje beter... ik ben (te?) lang er "uit" geweest, en mijn achtergrond is jiu-jitsu (voornamelijk). Bij jitsu train je (althans, was bij mij altijd zo) voornamelijk op toucheren (ivm weinig/geen bescherming), en vaak heb je "afgesproken" aanvallen en verdedigingen (E-Bo-No-Kata). dus, je doet de aanval, en je tegenstander doet de verdediging. Je weet dus wat er gaat komen, meestal. En, na 1 aanval volgt 1 verdediging, dan "afmaken", einde. Volgende aanval, etc.
    Kickboksen is meer "random", en je tegenstander reageert, valt aan,verdedigt, etc. etc. Het komt dus meer aan op je reflexen, en die moet ik weer "up-to-date"-trainen. Ook incasseren hoort daarbij, en dat is ook (weer) een leerproces.
    Ik merk dat ik ook voorzichtiger ben geworden, pakweg 6 jaar terug was ik minder voorzichtig, heeft ook te maken met herstel-periode die je nu (6 jaar later) nodig hebt, en "verantwoordelijkheden", zoals baan en dergelijke. Ik wil graag de volgende dag normaal kunnen lopen, en in het openbaar verschijnen (dus zonder blauw oog ).

    Ik denk ook dat het verstandig zou zijn om een paar "standaard series" te gaan 'instuderen', zodat het reflexmatig gaat. Heeft iemand nog goede ideëen daarvoor ? Hou het simpel aub :mrgreen: .

    Bedankt voor de reacties zover !!

    @Silat; nek trainen, heb je daar een goede manier voor/trainingsmethode ?
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  16. #16
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    205
    vCash
    126000

    Default

    Als je dekking goed dicht zit, hoef je niet bang te zijn voor een tik op je gezicht.
    Dit kun je trainen door thuis te gaan schaduwboksen voor de spiegel, het is daarbij belangrijk dat je steeds kijkt of je dekking wel goed blijft zitten.
    Ook bij het stoten is het terug trekken van je vuist naar/ voor je gezicht het belangrijkste.
    Daarbij kun je je ook aanwennen om je hoofd zijwaarts te bewegen, het zogenaamde bop and weave.
    Een ander aspect wat jij over het hoofd ziet is jouw gewicht, dat je licht bent is een voordeel tenopzichte van zwaardere jongens.
    Dus gaan sparren met de wat zwaardere jongens in je gym, deze slaan wel harder, maar ze zijn ook betrekkelijk langzaam zodat je een stoot (bijna) altijd ziet aankomen en je tijd hebt om je dekking te verzorgen.
    Als dit geen probleem meer is kun je langzaam over gaan naar de lichtere jongens.

    succes ermee

  17. #17
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt ! dat "bop and weave" ben ik wel steeds meer aan het proberen, wie weet wordt ik nog eens "goed" :mrgreen: !!
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  18. #18
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Somewhere below...
    Posts
    213
    vCash
    126000

    Default

    Damn..ik heb da probleem dus ook! Alles gaat vlotjes tot dat mijn sparringspartner begint in de aanval te gaan..ik kan mij gelijk niet meer concentreren. Is dat nu bang om klappen te krijgen ofzo? Denk ik niet, mja is toch maar klote ze Ik vraag mij ook af hoe dit op te lossen..

    Soms toevallig niemand van de regio Kortrijk (België / West-Vlaanderen) die Muay Thai lessen geeft?? Privé dan wel..om het leerproces wat te versnellen!

  19. #19
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    3.974
    vCash
    126000

    Default

    Kortrijk, moet je eens op de site van de BKBMO kijken. www.bkbmo.com

  20. #20
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Somewhere below...
    Posts
    213
    vCash
    126000

    Default

    Heb ik al gedaan, maar daar staan alleen de clubs op..ik train in Kortrijk, maar ben op zoek achter iemand die er genoeg van ken om privéles te geven, heb ik al gevraagd aan mijn trainer, maar hij praat er niet meer van...dus iemand anders dan maar hé..

  21. #21
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    24.858
    vCash
    126000

    Default

    Waar train je in kortrijk?

  22. #22
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Breda area
    Posts
    3.900
    vCash
    126000

    Default

    Het "vecht-of-vlucht"mechanisme in je onderbewustzijn, zorgt ervoor dat je niet meer nadenkt, of in een later stadium, met je ogen knippert.
    Het enige wat helpt, om dat te verzwakken, is gewenning. Met andere woorden:
    Gewoon meer sparren, en na verloop van tijd worden de ongewenste reflexen minder...........

    Nooit gezegd dat het makkelijk was :roll:


    "Kill my demons, and you might kill my angels too"

  23. #23
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    3.961
    vCash
    126000

    Default

    Bij mij ging het vanzelf weg door het trainen. K weet nog wel dat de eerste paar keren ik me kop ook afwende, toen ramde iemand me goed aan de grond en toen wist ik wel beter. Ik heb alleen nog (me = 70 kilo) dat als ik tegen iemand van 90 moet ofzo, dat ik liever in de dekking kruip ipv de stoten weghalen omdat ze nog wel eens doorkomen bij zwaardere gasten. Dan ben ik helaas meer bezich met verdedigen. bij gewichtsmaatjes is dat weer niet zo. Mjah leer je ook van
    I've seen chaos and order reign supreme
    I've seen the beauty of the universe
    so peaceful and serene
    in seconds turn to violence and screams

  24. #24
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Bedankt voor de reacties, zal na de kerstvakantie (Fred is aan t snowboarden) weer met goede moed beginnen ! :thumbs:
    This is a block of text that can be added to posts you make. There is a 255 character limit

  25. #25
    Jochem Guest

    Default

    Typisch, ik heb pasgeleden na 2 jaar weer een lesje gepakt, en ik had dat ook. enige verschil is naar mijn mening "angst" (dus indd dat fight/flight/freeze mechanisme)

    "simpele" truuk(niet in uitvoering ^^), maak jezelf wijs dat je geen kant opkan en moet vechten. als je dat maar hard genoeg gaat geloven, staat het mechanisme op "fight", en overigens voel je dan ook vrij weinig pijn, als het 3x lukt zet je lichaam voortaan gelijk de goede stand aan.
    (je lichaam is in sommige dingen heel simpel, als het werkt werkt het volgende keer ook. bij jou werkt nu het freeze of flight mechanisme, en je wordt niet zwaar beschadigd, dus je lichaam zet het volgende keer ook weer aan.)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •