MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Results 1 to 13 of 13
  1. #1
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.861
    vCash
    126000

    Default Principe achter weight cutting??

    Hi,

    Ik vraag me dit de laatste tijd af wat het nut van weight cutting is?

    Wat ik ervan begrijp is dat het niet gelijk is aan afvallen/lijnen, maar vlak voor een gevecht worden de kilo's eraf getraind.

    In de US veel worstelaars aan weight cutting doen en het in het worstel circuit veel vaker voorkomt.

    dank alvast
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight

    MORAALRIDDER 1st klas - "Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden"

  2. #2
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Het principe erachter is heel simpel.. Op een zeer korte tijd (1 dag of minder) zoveel mogelijk gewicht verliezen zonder daarbij je gezondheid in gevaar te brengen. Men kan dit gewicht verliezen door veel vocht te verliezen. Vocht is gewicht. Er wordt dus geen vet weggetraind. Daar is de tijdsduur te kort voor.

    Er zijn sommige pro vechters die onder medische begeleiding tot wel zo'n 8 tot 10 kilo kunnen verliezen. (extreme gevallen). Doordat ze dit gewicht verliezen kunnen ze vaak een gewichtsklasse lager vechten. Het is wel de bedoeling dat ze op een zo verantwoord mogelijke manier na de weging zoveel mogelijk gewicht/vocht weer terug krijgen.. want verlies van vocht is verlies van energie, kracht en uithoudingsvermogen.
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  3. #3
    Join Date
    Dec 2004
    Posts
    8.442
    vCash
    126000

    Default

    Tony is wright on the button...

    IS op zich nog best een kunstje...
    Iedereen red het wel een kilotje of 2, maar er zijn ook gasten die dit gewoon 8 tot 10 kg kunnen en de dag erna weer gewoon op kracht en gewicht in de ring staan..

    In de UFC zie je het ereg veel gebeuren..

    bijvoorbeeld een reden waarom de van origine UFC knokkers allemaal zo groot lijk ten op zichte van de vechters die van Pride af komen...
    Exitus Acta Probat
    don`t cry about shit, take ownership!!!
    hard werken,hard trainen en genieten van het leven!!!

  4. #4
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Hmm, dat laatste.. daar had ik nog niet zo over nagedacht (pride vs ufc )..

    Ik kan idd niet ontkennen dat de top ufc vechters echte cardio en cutting beesten zijn. Misschien zijn ze wat dat betreft allemaal wat minder streng in japan.
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  5. #5
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    In the US zie je bij collegewrestling inderdaad gigantisch veel weightcutting plaatsvinden. Daarom worden er ook tig artikelen rondgestuurd over gezond weightcutting.

    Wat de meeste Amerikaanse worstelaars doen is inderdaad vocht wegtrainen en na de weging flink veel gatorade of poweraid zuipen voor rehydration, wat natuurlijk bollocks is.

    Meestal pakken ze op meerdere momenten in een dag een sauna en daarnaast veel fietsen of hardlopen. Je ziet vaker fietsen vanwege de belasting op de knien enz.

    Ik ben zelf ook eens 5 kg in 2 dagen kwijt geraakt en wat betreft kracht niet veel verloren.

  6. #6
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.861
    vCash
    126000

    Default

    ha heren,

    bedankt voor de college.
    Denk dat de US idd een voorsprong heeft door het collegewrestling en veel Amerikaanse mma-vechters hier wel bekend mee zijn.
    Vraag me trouwens ook af of dit geldt voor de russen en hun sambo???

    Het weight cutten lijkt me overigens wel een kunde/studie op zich en voor een ieder verschillend. Snap alleen niet hoe je je kracht kan behouden na zo'n ingrijpend iets. Maar ja de meeste zijn natuurlijk in top conditie

    ps Weight cutting - Wikipedia, the free encyclopedia
    Last edited by 123trisweat; 15-01-2008 at 23:20.
    MORAALRIDDER 1st klas - "Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden"

  7. #7
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    ik vind het persoonlijk een slecht iets... het kan niet gezond zijn.. zeker niet in de college wrestling.. (en op highschools zal het ook gebeuren).. de lichamen zijn nog in groei enzo... kan gewoon niet goed zijn...

  8. #8
    Join Date
    Jun 2006
    Location
    West Europa
    Posts
    17.880
    vCash
    112709

    Default

    Dat is een kant van het verhaal... Feit is ook dat die mannetjes er (sportief gezien) veel baat bij hebben om gewicht te verliezen.. Want het is nogal een verschil om te vechten in de -80 of in de -75.... bij wijze van.

    De competitie is er echt moordend en de reps en kansen (studiegeld) die goeie college wrestlers krijgen is ook niet niks.

    Soms doen mensen dan dingen die niet zo heel erg goed zijn.
    weblog voor producers, artiesten en gear lovers: Zerolatency.nl

  9. #9
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Alkmaar
    Posts
    4.082
    vCash
    126000

    Default

    Dat is zeker zo... maar op het moment dat niemand meer cut zitten ze allemaal nog steeds in dezelfde categorie.. (de mensen dan he) maar dan één hoger

    maar je hebt ook wel gelijk... voor veel mensen is een scholarship de enige manier om een goede diploma te halen (hoewel de universiteiten daar vaak ook te ver in de doorgaan... zolang je wint heb je ook goede cijfers.. zover ik begrijp)

  10. #10
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    goede topic dit.\

    ik vraag me ook altijd af hoe ze het voor elkaar krijgen om kracht enz te behouden na zo'n ingrijpend vochttekort. De prestatie neemt nl al af bij een klein vochttekort???
    Kan ook zeer gevaarlijk zijn, al geldt dat meer voor bodybuilders, die vaak grijpen naar antidiuretica (vochtafdrijvende middelen). Er zijn BB'ers die overleden zijn aan accuut nierfalen agv vocht- en zouttekorten.
    Mogelijk boeten ze niet aan prestaties in, omdat ze na de weging direct weer bijdrinken? ..is de prestatie slechts verminderd zolang er vochttekort is?
    Het is trouwens een kunst op zich om precies op de wedstrijddag het maximaal toegestane gewicht te wegen. Je moet je lichaam door en door kennen, dat proces duurt denk ik wel een paar jaar.
    Ik ken een judoka die het voor elkaar krijgt om idd een dag voor de weging nog een paar hete baden te nemen en niets te drinken en dan tot op 0,1kg te voorspellen wat ze gaat wegen.
    Misschien kunnen een paar wedstrijdvechters die dit lezen wat vertellen over het hoe en wat???

  11. #11
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    116
    vCash
    126000

    Default

    Het is niet moeilijk om dat gewicht weg te krijgen. Althans voor velen in het collegeworstelen niet.
    Brandon Slay een bekende worstelaar die olympisch goud heeft gewonnen trainde iedere dag voor zijn wedstrijd af. Toen was het nog zo dat er tussenpoze waren in de worsteldagen.

    Je ziet vaak filmpjes van mensen die keihard cardio-en terwijl je juist niet hardcore hartslagen wilt maken maar continue rond de 150 of iets eronder. Althans dat werkte bij mij. Vervolgens gigantische langesessies van cardio om zo vocht kwijt te raken MAAR BESLIST geen spierpijnen enz opwekken.
    PM voor een invitation van de welbekende vechtsport-torrent site...

  12. #12
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    1.861
    vCash
    126000

    Default

    heb dit van wiki
    After three wrestlers died cutting weight in 1997, the NCAA instituted new guidelines for the practice. Before the start of the season, wrestlers must undergo hydration tests and body-fat assessments and have their lowest possible weight class approved by a physician.
    Lijkt me wel zo gezond.

    Maar ja met al die scholarships wint het financiele deel vast van het gezondheidsrisico.

    Is de aanname nu dat een "gecut" persoon sterker is dan een een "uncut" persoon???

    Ik zit namelijk te denken (na het zien van UFC 80 countdown) of "het natuurlijke frame" van een persoon nu wordt verlaten of juist wordt benadert???

    Volgens mij zei Rogan het over BJ Penn dat BJ Penn een uitstekend frame (lichaamsbouw/skelet) voor 155 lbs.
    MORAALRIDDER 1st klas - "Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden"

  13. #13
    Join Date
    Oct 2006
    Posts
    5.649
    vCash
    126000

    Default

    tijdens de wedstrijd zijn ze weer gerehydrateerd, het gaat alleen om de weging...
    In principe ben je het sterkst als je lichaam voldoende vocht en mineralen/zouten bevat. Aangetoond is dat al bij een paar procent vochtverlies de prestatie achteruit gaat. Ook de kans op kramp neemt toe.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •