Na het zien van de bokspartij Fury vs Wilder moest ik weer denken aan effectiviteit van vechten en aan de realiteit in de echte wereld.

MMA is ontstaan om te kijken wat effectief is in een echt gevecht. Het huidige boksen-puntensysteem in de meeste MMA organisaties met de daarbijbehorende waardebeoordelingen draagt niet bij aan wie nou eigenlijk de meest effectieve vechter is.

Wat is dan "effectief"? "Effectief" lijkt mij:

"Een dermate vorm van schade toebrengen of progressie maken in positie wat leidt tot uitschakeling (finish) van de tegenstander of overleven."

Nu zijn een paar punten belangrijk hierop:

-Slechts een vorm van schade toebrengen of enige progressie in positie maken opzichzelf zou niet beloond moeten worden. Er is nog geen bewijs dat je de tegenstander kan afmaken. De tegenstander is nog altijd in de race en kan het tij doen keren. Een takedown op zichzelf moet niet zomaar beloond worden. Als de tegenstander direct daarna op kan staan dan heb je niks aan je takedown. Cage-controle, nog zoiets. Ook daar win je niet perse een gevecht mee.

-Waarom heb ik "overleven" in de definitie benoemd? Omdat in de realiteit bij een zelfverdedigingssituatie er niet eerst gevraagd wordt naar bijvoorbeeld gewichtsklasse en een 'eerlijke' duel. Wanneer je jezelf moet verdedigen tegen iemand dan komen die in alle maten en ervaringen voor. Als bv een kleine dunne man het gevecht als underdog overleeft tegen de grotere sterke man maar wel wat tikken heeft gekregen zonder verder effect en een aantal keer onderop zat en telkens is ontsnapt dan moet dit niet bestraft worden met een "Loss". In het puntensysteem zou de grote man de overwinning toegediend krijgen, wat ik dus onterecht vind. Daarom zou ik voor de underdog "het overleven" belonen met een "Draw".

Samenvattend:
-afschaffing van de "Decision-Win"
-introductie van de "Draw"
-"Draw" alletwee de vechters zakken een beetje naar beneden in de rankings
-"Win" kan alleen door TKO,KO,Subm
-geen drinken tussen rondes

Dit zijn slechts een paar kleine aanpassingen. Er zijn nog meer zoals afschaffing van pauzes maar we weten dat dat nooit zal gebeuren door commercie. Wanneer dit ingevoerd wordt dan zou je automatisch werkelijk de meest effectieve en gevreesde vechter bovenaan zien. In BJJ zijn ze al verder met experimenteren zoals Quintet. Een MMA Quintent format zou ook interessant zijn want dan krijg je onvoorbereid tegenstanders van alle maten voor je.

Als iemand nog mee wil brainstormen, laat maar horen.