MIXFIGHT.COM
NOG GEEN LID?
MELD JE HIER GRATIS AAN!
Page 15 of 15 FirstFirst ... 51112131415
Results 351 to 369 of 369
  1. #351
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.555
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by TheSkindo View Post
    Ik vind guard springen nog steeds een gebrek aan techniek....zeker nu wij er een worstelcoach bij hebben.....
    En wat voor een!
    Advertentie door Mixfight.nl
    Advertentie van Mixfight


  2. #352
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    6
    vCash
    126000

    Default

    Ik snap het probleem met guard springen niet zo.

    Iedere BJJ-er die zijn strepen waar is blijft kalm, gaat op zijn kont zitten en passeert de guard.

    Het is niet zoals bij judo waar het het hele spel zou plat gooien. En laten we eerlijk zijn het judo deel van BJJ stelt niet zoveel voor. Bij 75% van de partijen is het lomp duwen en trekken tot iemand op zijn kont zit of valt. Of je nou meteen guard springt of wacht tot je omgeduwt word, what's the difference?

    Etienne

  3. #353
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by TheSkindo View Post
    Ummm grappling bestaat nog steeds uit meer als alleen BJJ hoor...
    Dat weet ik maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat BJJ het grondgevecht in al zijn vormen wel domineert. Dat was al lang zo voordat de wereld er getuige van was in de eerste UFC, en dat is nog steeds zo, zelfs al zijn er (grappling-) scholen die de technieken via omwegen binnenkrijgen en de link met BJJ liever niet openlijk toegeven!

    Quote Originally Posted by TheSkindo View Post
    en wij zijn niet alleen een MMA school...Ik vind guard springen nog steeds een gebrek aan techniek....zeker nu wij er een worstelcoach bij hebben....
    Dat iemand van jouw niveau guardspringen nog steeds "een gebrek aan techniek" durft noemen, toont imo aan dat deze discussie - jammer genoeg - nog steeds actueel is. Al wil ik nogmaals benadrukken dat ik allesbehalve MMA'ers wil "bekeren". Dat actieve BJJ'ers (vooral degenen met een Judo-achtergrond) beseffen dat guardspringen een zeer effectieve en op het allerhoogste BJJ-niveau veelgebruikte techniek is, is voor mij al lang voldoende.

    Quote Originally Posted by TheSkindo View Post
    En mijn top 3 vanuit een guard? In MMA is het 1. Pass 2.GnP 3. Leglock en in het grappling 1. Pass 2. Pass 3. Leglock
    Hehehehehehe ... in beiden de guardpass op Nr.1!?! Goede keuze, maar jij en ik weten allebei dat als het zo simpel was (en dan vooral voor niet-BJJ'ers) om de guard te passeren, guardjump-haters de guardjump niet zo passioneel zouden haten.
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  4. #354
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Etienne View Post
    Ik snap het probleem met guard springen niet zo.

    Iedere BJJ-er die zijn strepen waar is blijft kalm, gaat op zijn kont zitten en passeert de guard.

    Het is niet zoals bij judo waar het het hele spel zou plat gooien. En laten we eerlijk zijn het judo deel van BJJ stelt niet zoveel voor. Bij 75% van de partijen is het lomp duwen en trekken tot iemand op zijn kont zit of valt. Of je nou meteen guard springt of wacht tot je omgeduwt word, what's the difference?

    Etienne
    Op je kont gaan zitten wanneer je in iemand's guard terecht komt zou ik nu niet onmiddelijk aanraden, maar voor de rest heb je gelijk hoor. Een goed besef van Judo kan een behoorlijk pluspunt zijn in BJJ als je het je spel niet laat beperken. En degenen die ik het beste Judo zie toepassen op het allerhoogste niveau zijn de eerste om guard te springen wanneer de situatie er om vraagt.

    "Het beste resultaat met de minste inspanning" is bij veel vechtsporten meer theorie dan praktijk. Dat Helio Gracie erin geslaagd is dit waar te maken met BJJ is de reden van het enorme succes en de exponentiële groei van deze prachtige sport!

    En dat er een paar MMA'ers dit niet doorhebben ... daar ga ik als passioneel BJJ'er echt niet van wakker liggen (wat niet betekend dat ik deze discussie uit de weg ga)!
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  5. #355
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Dat iemand van jouw niveau guardspringen nog steeds "een gebrek aan techniek" durft noemen, toont imo aan dat deze discussie - jammer genoeg - nog steeds actueel is. Al wil ik nogmaals benadrukken dat ik allesbehalve MMA'ers wil "bekeren". Dat actieve BJJ'ers (vooral degenen met een Judo-achtergrond) beseffen dat guardspringen een zeer effectieve en op het allerhoogste BJJ-niveau veelgebruikte techniek is, is voor mij al lang voldoende.
    Wat Skindo waarschijnlijk bedoelt - en dat ben ik dan volledig met hem eens - is dat er veel BJJ-vechters zijn die uit pure noodzaak guardjumpen, omdat ze simpelweg niet kunnen werpen. Dát is wel degelijk een gebrek aan techniek en valt wat mij betreft ook niet te ontkennen! Dat wil niet zeggen dat het slechte BJJ-vechters zijn. In tegendeel, veel van deze gasten zijn bijzonder goed wanneer het gevecht eenmaal op de grond is beland.

    Guardjumpen kan wel effectief zijn, dat blijkt wel uit gewonnen wedstrijden. Als je enkel en alleen moet vertrouwen op de guardjump dan doe je mijns inziens iets verkeerd; je beperkt namelijk jouw spel. Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, maar deze vechters hebben de keuze en het ontbreekt ze dus niet aan techniek tijdens de staande fase.

    Persoonlijk vind ik het guardspringen er niet uit zien (uitzonderingen daargelaten). Maar ja, smaken verschillen

  6. #356
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    1.321
    vCash
    126000

    Default

    Het is in ieder geval zo dat guard springen er voor zorgt dat de partij voor de neutrale toeschouwer niet om aan te gluren is. Zeker voor mensen die niets van vechtsport weten.

  7. #357
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    Nijmegen
    Posts
    4.386
    vCash
    127608

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Dat weet ik maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat BJJ het grondgevecht in al zijn vormen wel domineert. Dat was al lang zo voordat de wereld er getuige van was in de eerste UFC, en dat is nog steeds zo, zelfs al zijn er (grappling-) scholen die de technieken via omwegen binnenkrijgen en de link met BJJ liever niet openlijk toegeven!
    BJJ = grondvechten. Maar de technieken zijn ouder dan BJJ.

  8. #358
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.901
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Goede keuze, maar jij en ik weten allebei dat als het zo simpel was (en dan vooral voor niet-BJJ'ers) om de guard te passeren, guardjump-haters de guardjump niet zo passioneel zouden haten.
    touché...

    maar dat maakt het niet minder gay, en daarbij is er echt maar een vak waar men bijna net zo graag vanaf de rug werkt als bij BJJ...
    Is that a guardjumper in your pocket or are you just happy to see me?


  9. #359
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Justi, mei 2007:
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Mijns inziens bestaat grappling grofweg uit 2 fasen: het staande en het grondgevecht. Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op.
    Justi, juni 2009:
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    My work here is done!
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  10. #360
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Wat Skindo waarschijnlijk bedoelt - en dat ben ik dan volledig met hem eens - is dat er veel BJJ-vechters zijn die uit pure noodzaak guardjumpen, omdat ze simpelweg niet kunnen werpen. Dát is wel degelijk een gebrek aan techniek en valt wat mij betreft ook niet te ontkennen! Dat wil niet zeggen dat het slechte BJJ-vechters zijn. In tegendeel, veel van deze gasten zijn bijzonder goed wanneer het gevecht eenmaal op de grond is beland.
    Hmmm ... ik voel me vooral niet aangesproken!

    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Guardjumpen kan wel effectief zijn, dat blijkt wel uit gewonnen wedstrijden. Als je enkel en alleen moet vertrouwen op de guardjump dan doe je mijns inziens iets verkeerd; je beperkt namelijk jouw spel. Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, maar deze vechters hebben de keuze en het ontbreekt ze dus niet aan techniek tijdens de staande fase.

    Persoonlijk vind ik het guardspringen er niet uit zien (uitzonderingen daargelaten). Maar ja, smaken verschillen
    Ok, je hebt een punt wanneer je zegt dat mensen (zoals ik) die maar één optie hebben om naar de grond te gaan "beperkt" zijn in hun staande fase. Maar dan wil ik graag opperen dat het BJJ-gevecht voor mij geen stijloefening is. Waar het 'm voor mij om draait is mijn tegenstander - in de korte tijd die we tot onze beschikking hebben - submitten (tot overgave dwingen). De vechters die een gevecht kunnen beginnen met een stijlvolle en effectieve worp hebben een voorsprong van 2 punten: niet meer, niet minder. Zoals ik al zei in de eerdere pagina's van deze discussie: mij draait het niet om de punten, ik wil submitten. Daarom dat ik mijn trainingstijd ook ten volle wil benutten om mijn "weg naar de submissie" zo kort en effectief mogelijk te maken.

    De staande fase is - dank zij de oplossing van de guardjump - dan ook een deel waar ik inderdaad niet veel tijd en energie in steek, mede door het feit dat ik niet veel toegevoegde waarde zie bij de BJJ'ers die dat wel doen. Als ik de "Judo-BJJ'ers" in bijna elke partij zag werpen en domineren, zou ik er wellicht anders over denken. Maar iedereen hier die al ooit op een BJJ- en/of grapplingtornooi geweest is, weet wel dat de ware situatie ietsje anders is.

    Bovendien weet iedereen in de Lage Landen al héél lang dat ik een overtuigd guardjumper ben. Toch kon ik het tot op het einde van mijn tornooi-ervaring daar (snik, snik) succesvol blijven toepassen. Guardjumpen is namelijk een techniek, die je - net als werpen - ook kan varieëren en verbeteren.

    Quote Originally Posted by ijsblok View Post
    Het is in ieder geval zo dat guard springen er voor zorgt dat de partij voor de neutrale toeschouwer niet om aan te gluren is. Zeker voor mensen die niets van vechtsport weten.
    Ik denk dat de "neutrale toeschouwer" het vooral erg saai vindt als hij naar een BJJ-partij kijkt waar de twee tegenstanders Judo-ervaring hebben, niemand wilt guardjumpen en ze gedurende 2, 3 (soms meer) minuten grips breken en doelloos rond elkaar heen draaien voordat ze nog wat op de grond verder doen. En ik heb méér dan genoeg van die partijen gezien.
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  11. #361
    Join Date
    Mar 2009
    Posts
    2.555
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Justi, mei 2007:


    Justi, juni 2009:


    My work here is done!
    Ik zie geen tegenspraak.

  12. #362
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Mephisto View Post
    touché...

    maar dat maakt het niet minder gay, en daarbij is er echt maar een vak waar men bijna net zo graag vanaf de rug werkt als bij BJJ...
    Euhm ... garagisten?!




    Gewichtheffers?!




    Olympische zwemmers?!



    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  13. #363
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    780
    vCash
    126000

    Default

    reps voor Belgicano

  14. #364
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Mixfight.nl/Nederland/Thailand...
    Posts
    21.524
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Justi, mei 2007:


    Justi, juni 2009:


    My work here is done!
    Goed lezen makker
    Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op.
    In het judo is het 'zonder techniek naar de mat', dat is zo en dat blijft (hopelijk) zo. In het BJJ is het wel een techniek; en wel een techniek waarmee je effectief het staande gevecht (lees: het werpen) kunt skippen. Ook een judoka zal moeten erkennen dat het guardjumpen in BJJ wél een techniek is. Ik geloof niet dat ik dit serieus heb ontkend.

  15. #365
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    In het judo is het 'zonder techniek naar de mat', dat is zo en dat blijft (hopelijk) zo. In het BJJ is het wel een techniek; en wel een techniek waarmee je effectief het staande gevecht (lees: het werpen) kunt skippen. Ook een judoka zal moeten erkennen dat het guardjumpen in BJJ wél een techniek is. Ik geloof niet dat ik dit serieus heb ontkend.
    Ik geloof van wel, maar ik heb geen zin om die 14 pagina's kwaliteitsdiscussie door te spitten.

    Hoe dan ook, het blijft aanvoelen als een morele overwinning én het heeft me een pracht van een nieuwe signature opgeleverd ... so I'm a happy camper!
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  16. #366
    Join Date
    Aug 2004
    Posts
    1.901
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Euhm ... garagisten?!....
    haha, reps voor Christophe!
    Is that a guardjumper in your pocket or are you just happy to see me?


  17. #367
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Leon, Mexico
    Posts
    5.191
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Mephisto View Post
    haha, reps voor Christophe!
    Quote Originally Posted by Justinian View Post
    Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...
    Mixfight-Ambassadeur in Mexico

  18. #368
    Join Date
    Oct 2006
    Location
    Vlak achter je!
    Posts
    2.661
    vCash
    126000

    Default

    Quote Originally Posted by Christophe View Post
    Hmmm ... ik voel me vooral niet aangesproken!



    Ok, je hebt een punt wanneer je zegt dat mensen (zoals ik) die maar één optie hebben om naar de grond te gaan "beperkt" zijn in hun staande fase. Maar dan wil ik graag opperen dat het BJJ-gevecht voor mij geen stijloefening is. Waar het 'm voor mij om draait is mijn tegenstander - in de korte tijd die we tot onze beschikking hebben - submitten (tot overgave dwingen). De vechters die een gevecht kunnen beginnen met een stijlvolle en effectieve worp hebben een voorsprong van 2 punten: niet meer, niet minder. Zoals ik al zei in de eerdere pagina's van deze discussie: mij draait het niet om de punten, ik wil submitten. Daarom dat ik mijn trainingstijd ook ten volle wil benutten om mijn "weg naar de submissie" zo kort en effectief mogelijk te maken.

    De staande fase is - dank zij de oplossing van de guardjump - dan ook een deel waar ik inderdaad niet veel tijd en energie in steek, mede door het feit dat ik niet veel toegevoegde waarde zie bij de BJJ'ers die dat wel doen. Als ik de "Judo-BJJ'ers" in bijna elke partij zag werpen en domineren, zou ik er wellicht anders over denken. Maar iedereen hier die al ooit op een BJJ- en/of grapplingtornooi geweest is, weet wel dat de ware situatie ietsje anders is.

    Bovendien weet iedereen in de Lage Landen al héél lang dat ik een overtuigd guardjumper ben. Toch kon ik het tot op het einde van mijn tornooi-ervaring daar (snik, snik) succesvol blijven toepassen. Guardjumpen is namelijk een techniek, die je - net als werpen - ook kan varieëren en verbeteren.


    Ik denk dat de "neutrale toeschouwer" het vooral erg saai vindt als hij naar een BJJ-partij kijkt waar de twee tegenstanders Judo-ervaring hebben, niemand wilt guardjumpen en ze gedurende 2, 3 (soms meer) minuten grips breken en doelloos rond elkaar heen draaien voordat ze nog wat op de grond verder doen. En ik heb méér dan genoeg van die partijen gezien.


  19. #369
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    650
    vCash
    30984

    Default

    nu ben ik zo'n judoka die bbj is gaan doen. De worpen helpen om een goede grondpositie te krijgen. Als voor een ander guardjumpen een manier is om een goede grondpositie te krijgen, dan is dit alleen maar verstandig. Een van de principes in het judo is maximaal resultaat met zo min mogelijk inspanning. Waarom zou je dan iemand proberen te gooien als je beter bent in guardjumpen. Ook mma ziet er niet altijd even mooi uit maar volgens mij ging het om winnen en niet om een stijlprijs. Overigens zou een echt goede judoka het guardjumpen moeten kunnen afhouden. Je ziet het nogal aankomen, zeker als de tegenstander met 2 handen vast heeft aan de gi. Het gaat dus uiteindelijk om kwaliteit.

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •